Gänga Sodastream respektive brandsläckare.

#1 - 18 januari 2004 12:40
Hej,

Har som det ser ut idag inte plats med en brandsläckare i rummet, eller rättare sagt har ingenstans där jag kan gömma en.
Så jag undrar om någon vet vilka dimensioner det är på en Sodastream tub respektive en vanlig brandsläckare.

Sedan undrar jag om någon vet var man kan hitta en magnetventil till ett anständigt pris tycker 1000:- är snudd på blodigt.

#2 - 18 januari 2004 12:47
Jag köpte min för 600 pix på www.zoosaker.se/ Märket var Bioplast.
#3 - 18 januari 2004 12:51
Det finns tuber i de flesta storlekar. Min 400-grammare är bara 30 cm hög, medans min 6 kgs tub är över en meter hög.

Magnetventil finns på www.aquaristik.net för typ 375:-
#4 - 18 januari 2004 12:55
Ursprungligen skickat av defdac

Det finns tuber i de flesta storlekar. Min 400-grammare är bara 30 cm hög, medans min 6 kgs tub är över en meter hög.

Magnetventil finns på www.aquaristik.net för typ 375:-

Plus frakt på 19 euro. Ja, drygt 600...
#5 - 18 januari 2004 13:18
Ok.. har letat och det billigaste jag hittat är 600 för en magnetventil. Så den kostnaden får jag nog leva med. alternativt är att hitta en på bilskroten som man konverterar till 220v.

Den andra frågan är ju vilken typ av gänga en Sodastream tub har resp vad en vanlig gastub har..
#6 - 18 januari 2004 13:21
Japp. Dessutom får man oftast vänta väldigt länge på prylarna därifrån, så tipset är att man dels bör göra en storbeställning med polarna och dels inte ha brottom.

Skramla ihop personer i föreningen och gör storbeställning.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 januari 2004 13:21
Den andra frågan är ju vilken typ av gänga en Sodastream tub har resp vad en vanlig gastub har..

Vet inte just dimensionen men nästintill allt utom just soda stream har standardgängor på flaskorna.
#8 - 18 januari 2004 13:22

Allt jag vet är att dom är olika, så är man inte rörmokare måste man skaffa en regulator speciellt avsedd för Sodastream. Sera tillverkar en sådan vet jag.
#9 - 18 januari 2004 13:26
Ok.. jobbigt.. så då får jag ringa någon brandservice firma då mao och försöka få tag i en liten tub med vanlig gänga.

Din 400 grams tub var har du införskaffat den?
#10 - 18 januari 2004 13:33
Jag köpte ett JBL Proflora-set av en lokal zooaffär för 1000:-. Inget jag rekommenderar eftersom det bara innehöll en tub, en nålventil och en kass spiralreaktor.

Tyvärr gör jag slut på 400 gram i ett naffs i min 300-litrare, så man bör absolut skaffa så stor tub man har plats med och klarar att gömma undan.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 18 januari 2004 13:38
Tyvärr gör jag slut på 400 gram i ett naffs i min 300-litrare, så man bör absolut skaffa så stor tub man har plats med och klarar att gömma undan.

Håller helt med och det brukar desutom vara nästan lika dyrt att fylla en liten tub som en stor.
#12 - 18 januari 2004 13:40
Planerar på att försöka komma unden så billigt som möjligt tänkte därför köpa prylar här och där. t.ex. Biltemas regulator.

Skall kolla med någon brandservicefirma. Finns det någon annan stans man kan hitta "billiga" tuber?

en annan fråga är ju som sagt magnetventil..
#13 - 18 januari 2004 13:42
Det sitter magnetventiler i disk- och tvättmaskiner, så är du händig och har tillgång till en skrot kan du säkert komma extremt billigt undan.
#14 - 18 januari 2004 13:44
Hittade en firma i kallhäll som tar 28:- /kg så sotrleken har ingen betydelse..

Iaf inte i detta fallet. :)
#15 - 18 januari 2004 13:47
Ahh.. det har jag inte tänkt på..

Undra vad dom tycker på skroten om man dissikerar tvättmaskinerna.
Åja dom kanske inte gnäller så mycket om man säger till i förväg.

#16 - 18 januari 2004 15:42
Gängan på sodastreamern är ju samma som på en brandsläckare, osv.
#17 - 18 januari 2004 16:15
Då borde det mao gå ta en vanlig regulator och montera på en sodastreamflaska?

Ingen som vet vad det är för gänga? Om et är 1/2" eller 3/8"
#18 - 18 januari 2004 16:22
Har precis byggt en anläggning. Det visade sig att CO2 gänga är samma som på syrgastuben. Syrgasregulatorn är svindyr. Argonregulator är billigare, men fel gänga. Detta löstes av en vänlig själ på Clas Ohlson, som hade argonreducering med syrgasgänga.

När trycket är sänkt till under 10 bar (efter reduceringsventilen), så funkar vanliga pneumatiska kopplingar och nålventiler.
#19 - 18 januari 2004 16:43
K49: Så om jag tolkat dig rätt så är det syrgasgänga på reduceringsventilen dom säljer på clas ohlson?
#20 - 18 januari 2004 17:39
Hej.
Du kan inte ta en vanlig co-armatur till soda för det stämmer ej med öppnandet, soda har en nålvcentil vilket vanliga gasflaskor ej har utan det är kranventil.
MVH Mats
#21 - 19 januari 2004 10:57
Hej

Är det en gäng-anslutning till sodastreamer-flaskan? hur ser själva på/av anslutningen ut (är det en kran eller någon typ av snabbkoppling)? hur många bars tryck är det i flaskan? kanske skulle man kunna plocka ihop ngt av vanliga trycklufts-prylar....

Mvh Oskar
#22 - 19 januari 2004 11:12
Sodastream flaskan har skruvgänga och nålventil. Det innebär att när du skruvar på regulatorn så trycker den ner nålen så att ventilen öppnas. En full flaska inehåller 60 bar. Det finns inga standard regulatorer som funkar på sodastream flaskan inte heller adaptrar i och med nålventilen. Det finns företag som säljer utrustning som är avsedda för sodastreamflaskor: Sera och denerelle. Jag har själv haft en denerelle utrustning i 5 år och är mycket nöjd, förutom med gaspriset. Köp så stor tub du har plats med, det blir billigare så. Jag gör av med en 40 kr flaska var annan vecka, det hade varit mycket billigare om jag hade kunnat använda andra större flaskor.
MVH
Magnus

Annons