Jo, visst går det att få bort. Men om det är medicinen som gör sin verkan eller om det är väntan tills de som är svaga har gått hädan kan jag inte svara för.
Några månader tog det för mig innan jag kunde andas ut igen.
Men ser du någon med spetsig fena tycker jag du ska flytta den till ett separat kar så kanske händelseförloppet kortas i huvudakvariet iaf.
I det separata karet kan du ju medicinera om du vill.
Ja det är nog det bästa tipset; rensa bort de sjuka ur "huvudkaret", sköt detta sedan pedantiskt, medicinera ev. de sjuka fiskarna separat.
Och "fortsätt" aldrig salta akvariet i förebyggande syfte, eller som en löpande kur mot ett problem, till slut kanske saltet ger problem det med om det "blir för mycket av det goda". Salt skall, enligt mig, användas som en separat kur åtskilt från de övriga fiskarna, och i princip aldrig direkt i akvariet. Möjligen kan man använda salt som tillsats i samband med vattenbyten, om man har behov av det på grund av speciella vattenvärden där man bor, men aldrig tillsätta det löpande utan vattenbyten.
Personligen har jag nästan aldrig använt salt, varken förebyggande eller som "löpande" skötsel, och i de fåtal fall jag saltat så har jag inte sett någon förändring, varken till det bättre eller sämre.