Gammat grus

#1 - 24 november 2005 09:49
Har gjort om i mitt akvarie och har nu massa fint grus över som jag inte vet vad jag skall göra med, har inte kommit på något sätt att få det att torka och det luktar smått illa från hinken.

Finns det nångon som har en ide på hur man kan torka det eller är det bara att slänga?
#2 - 24 november 2005 10:09
Skölj den så att den är så ren som den rimligtvis kan bli, lägg ett tunnt lager på en bricka och häll den i en tom hink när den torkat.
Kanske att man kan snabba på det hela genom att värma sanden i en ugn.
Bor man så att man har tillgång till ett pannrum är det ett utmärkt ställe att torka sanden på :)
#3 - 24 november 2005 10:12
oki, ska testa detta :) tack :)
#4 - 24 november 2005 11:46
Jag brukar torka sand/grus genom att hälla det i en kökshandduk, sno ihop till ett rymma-hemifrån-knyte och hänga det över diskhon/badkaret. Lätt om det inte är för stora mängder.
#5 - 24 november 2005 12:26
Annars är det ju bara att slå ett par hål i botten på hinken så att vattnet rinner ut, hinkar är ju inte så dyra direkt.
#6 - 24 november 2005 15:04
[QUOTE=leffe64]Annars är det ju bara att slå ett par hål i botten på hinken så att vattnet rinner ut, hinkar är ju inte så dyra direkt.[/QUOTE]
Precis eller ett durkslag från morsans spaggetihörna!!
#7 - 24 november 2005 15:07
Fast anna.b har fint grus.
#8 - 24 november 2005 18:15
Ni kanske skulle skilja torrt, fuktigt och blött.
Häller man bara av vattnet, oavsett om man använder durkslag eller handduk och har tänkt att spara sanden kommer den att vara tillrckligt fuktig för att det skall börja lukta apa efter ett tag om man inte ka förvara den väldigt luftigt, och det blir det inte i en hink.
#9 - 24 november 2005 18:22
Jag har min gamla sand i plastpåsar i ett förråd. Där gör det inget att de luktar i början.
#10 - 24 november 2005 19:05
Köp lock till hinken, kostar ca 15 kr. Förutom att förhindra att doften kommer ut förhindrar det att sanden blir dammig mm och sanden kan då stå i t.ex. garaget utan problem.
#11 - 24 november 2005 20:13
Så här gör jag (bor i lägenhet utan pannrum o garage):

Tvättar den noga, lägger ut en plastbit på golvet, lägger en tidning på den, lägger en gammal frottéhanduk överst.
Sen häller jag ut sanden i ett tunt lager och rör om då o då så torkar den väldigt bra (stor yta).
Därefter förvaras den i plastpåse.

Annons