Gammalt vatten och Akvarium.

#1 - 24 april 2006 10:12
Tänkte hjälpa min far att fixa till hans gamla 250 l akvarium.
Men nu är det så att han har inte bytt vatten på .. tja 8 år ?!?!
han har 2 fiskar, tror jag :) mkt växter, en Mal, och en , tja vet inte vad den heter, liknar en silverhaj, fast blå och med röda fenor.
Men man borde väl inte byta allt vatten, då riskerar fiskarna att dö antar jag ?
konstigt dom inte gjort det redan.

Tacksam för svar.
#2 - 24 april 2006 10:14
[QUOTE=Pehrnow]Tänkte hjälpa min far att fixa till hans gamla 250 l akvarium.
Men nu är det så att han har inte bytt vatten på .. tja 8 år ?!?!
han har 2 fiskar, tror jag :) mkt växter, en Mal, och en , tja vet inte vad den heter, liknar en silverhaj, fast blå och med röda fenor.
Men man borde väl inte byta allt vatten, då riskerar fiskarna att dö antar jag ?
konstigt dom inte gjort det redan.

Tacksam för svar.[/QUOTE]

jag skulle nog vara försiktig med vatten bytet.. inte så mycket åt gången i början..
#3 - 24 april 2006 10:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja, jag hade nog vart riktigt försiktig med vattenmängden. kanske skulle jag bytt en 10-liters hink varannan dag och noga kollat hur fiskarna reagerade på förändringen. När vattnet liknar kranvattnet hade jag vågat mig på ett större byte... Men det är jag.... [:o][/COLOR][/FONT]
#4 - 24 april 2006 10:19
jo jag hade nog också gissat på något sådant, själv byter jag 20 - 30 % nästan varje vecka i mitt 112 l, tycker synd om hans fiskar som har fått vänja sig vid det vattnet, men det luktar inte dåligt eller surt på något sätt.

tack för svaren
#5 - 25 april 2006 00:14
de gamla vattnet kan hålla förvånansvärt hög kvalite trots sin ålder, men kolla ph't innan du börjar greja.
ett akvarie som gått länge kan ha ett ph som är mycket skevt.

är ph mycke lågt så får du vara försiktig men ligger det på 6.5-7.5 så kan du va lite mer oförsiktig så att säga.
#6 - 25 april 2006 00:20
räkna med o få lite obalans i det nu i början
se till så de fins tillräkligt med filter
#7 - 25 april 2006 07:38
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ja, jag hade nog vart riktigt försiktig med vattenmängden. kanske skulle jag bytt en 10-liters hink varannan dag och noga kollat hur fiskarna reagerade på förändringen. När vattnet liknar kranvattnet hade jag vågat mig på ett större byte... Men det är jag.... [:o][/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Jag tycker som Lenmar. Fö ska man aldrig byta allt vatten i ett akvarium.

Eftersom din pappa har mycket växter och bara 2 fiskar kan vattnet ha hållit rätt bra. Men kolla pH som Raven säger.

Lycka till!
#8 - 25 april 2006 08:29
Tackar, ska göra så. han får ta o köpa sig ett PH test !
#9 - 25 april 2006 12:05
Gruset ?

Behöver jag/vi ta ut allt grus , tror det är engelskt sjögrus, och rengöra den också ? eller det räcker med vatten byte, han ska nämligen få lite fisk av mig, så jag vill ju inte dom ska dö :)
#10 - 25 april 2006 12:12
Nej, ta inte ut gruset, utan dammsug det bara när du byter vatten. Tänk på att inte flytta dit för många nya fiskar på en gång. Men tanke på att det bara går 2 fiskar i akvariet kan det inte finnas så mycket nyttobakterier i akvariet som skulle klara en stor belastning.

Annons