Gammalt vatten i nytt akvarium?

#1 - 5 april 2005 19:21
Hallo, hallo....

Tänkte starta upp ett 100 liters akvarium och undrar följande....

Ska på söndag göra vattenbyte i mitt 160 liters. Kan jag ta de ca 50 liter jag tar ut och lägga i 100l akvariet, och spä ut med lite kranvatten?

Tänkte att det skulle bli en liten knuff, så man slapp vänta så länge med det nya...

Sedan undrar jag också, kan för högt ph värde göra växterna gula? Har 7,2 och det ska passa mina fiskar fint, men växterna verkar inte trivas riktigt...

mvh marcus
#2 - 5 april 2005 19:37
Det låter som en bra idé tycker jag.. Har du möjlighet så kan du även krama ur lite av innehållet i de redan inkörda filtrena i det nya karet. Då får du lite mer nyttobakterier i.
#3 - 6 april 2005 10:02
Att växterna är gula har nog inte med ph att göra utan det är näringsbrist.
// Marcus
#4 - 6 april 2005 18:10
[QUOTE=Kockfrallan]Att växterna är gula har nog inte med ph att göra utan det är näringsbrist.
// Marcus[/QUOTE]

Gjorde vattenbyte idag och slängde samtidigt i extra gödning och den gula färgen börja försvinna efter drygt en timma :)
#5 - 25 april 2005 16:32
Lånar tråden!

Mitt nya 112 Liters har nu gått en dryg vecka (17april) sen jag förde över vatten från mitt 60Liters (c:a 45 liter vatten) och fyllde resterande mängd med kranvatten.

Jag har låtit den gamla pumpen gå i det nya karet tillsammans med den nya pumpen.

De växter jag köpte i samband med byte till större kar har växt som tusan, Limnophila sessiflora, tredubblat storleken sen den 18:de.

Fiskarna äter och ser ut att må bra, men jag undrar när jag ska göra mitt första vattenbyte sedan omstarten? Känns som att jag vill vänta några dagar till, är lite rädd för att byta för tidigt av någon anledning, men å andra sidan vill jag inte vänta för länge heller.

Alla råd mottages tacksamt :)

Ps
Fiskarna är Kilfläckrasbora 10st, Corydoras 4st, Kampfiskhona 1 st.
Samtliga från gamla karet.
[edit]Nya från omstarten är 2 små ancistrus, som kompisen kom över med, hans stora malar hade visst "kramats" lite :)
#6 - 25 april 2005 17:47
själv började jag rätt tidigt med vattenbyte av mitt kar men hade no2 test och byte pga nitrit.

Annons