Gammalt, men rent?!

#1 - 13 maj 2008 15:47
Hej!Iom. att vi har gjort om i badrummet så har jag inte riktigt haft möjlighet att bytavatten på jättelång tid. Skäll inte ut mig nu, men jag har säkert inte bytt på åtminstone 2½månad... :S Fiskarna verkar trivas och må bra, de har haft yngel två ggr under denna tiden (de har dock blivit uppätna). Vattnet är inte så jätteskitet. Det jag märkt är att det dunstar så att jag måste fylla på ett par liter i veckan för att kunna få en god natts sömn utan att det kluckar. En nackdel iofs är att det växer alger som sat*n på rutorna, men det är inga problem för skrapan :PKan detta vara skadligt för fiskarna (T-ciklider) och bör jag byta vatten omedelbart, eller är det bra med tanke på bakteriefloran som nu lär ha bildats i vattnet?Tack på förhandPs. Det roliga är att det inte ens luktar äckligt :P
#2 - 13 maj 2008 15:49
Som vanligt är datorn idiotisk, men jag hoppas att allt är tydbart...
#3 - 13 maj 2008 16:15
nog bör du byta men dock inte så mycket i taget utan mer utpritt på flera dagar för att fiskarna sakta ska kunna vänja sig vid det nya fräschare vattnet... Men som sagt har man en bra filtrering och matar måttligt så är inte 2-3 mån någon större fara:) (gissar att du har skapligt högt nitratvärde;))
#4 - 13 maj 2008 17:35
åheim skrev:
nog bör du byta men dock inte så mycket i taget utan mer utpritt på flera dagar för att fiskarna sakta ska kunna vänja sig vid det nya fräschare vattnet... Men som sagt har man en bra filtrering och matar måttligt så är inte 2-3 mån någon större fara:) (gissar att du har skapligt högt nitratvärde;))

Jag har varit väldigt snål med mat, tycker jag, men inga insjunkna bukar eller något så de måste ju ha fått tillräckligt. Jag har tappat intresset lite, men nu drar det igång igen :P

Annons