Gammalt akvarium

#1 - 12 juni 2007 20:43
Hittade ett 110 liters kar med aluminumbotten och kanter på mammas vind idag. Det är minst 35-40 år gammalt och har stått på vinden i 25 år omväxlande varmt och kallt. Hällde vatten i det och det verkar inte läcka. Funderar på att starta upp det när det nu finns.:p Borde jag silikona om det eller kan jag lita på att det håller om det nu inte läcker på ett dygn?
#2 - 12 juni 2007 20:58
Heh. Jag hade nog väntat en vecka innan jag hade litat på ett så gammalt akvarium. Låt det stå fyllt ett par dagar till, tycker jag.
Bilagor:
#3 - 12 juni 2007 21:01
beror på vart du skall ha det ;).., i källaren med egen brun eller i vardagsrummet med parkett.
#4 - 12 juni 2007 21:12
beror på vart du skall ha det ;).., i källaren med egen brun eller i vardagsrummet med parkett.

låter vågat gör bara en sak har själv haft ett sånt kar de är kittade och inte siliconade o kitt det släpper då det står tort och det försämras sätt silikon på insidan av karet om du inte vill ha en flod på golvet efter några månader
#5 - 12 juni 2007 21:32
Tror min mamma blir galen om jag säger att jag vill låta det stå i en vecka. Det står just nu i hennes dusch nämligen.:D Med tanke på att det ska stå i vardagsrum med parkett och med granne under tror jag att jag tar det säkra före det osäkra och siliconar om det. Hur mycket silicon tror ni behövs? Akvariet är 90*35*35.
#6 - 13 juni 2007 04:28
En flaska silikon bör räcka eftersom man behöver inte mycket silikon.
Köp silikon som kan användas till akvarium, det brukar ta ungefär 2-3 dygn innan silikonet torkar ordentligt och det beror på hur mycket silikon du tar också för de torkar ungefär 1-2mm per dygn.
#7 - 13 juni 2007 09:09
Sara1111 skrev:
Tror min mamma blir galen om jag säger att jag vill låta det stå i en vecka. Det står just nu i hennes dusch nämligen.:D Med tanke på att det ska stå i vardagsrum med parkett och med granne under tror jag att jag tar det säkra före det osäkra och siliconar om det. Hur mycket silicon tror ni behövs? Akvariet är 90*35*35.

jo en tub räcker se till att köpa en tub som är avsett för akvarier då andra sorter som ej är avsett för det är giftigt för fisken sen behöver du aceton för att rengöra ytorna där siliconet ska sitta se till att få det helt rent annars riskerar du att det släpper. sen som sakt bör du låta det torka ut med, låt de med andraord stå utomhus o torka i kanske 3 till 4 dagar sen håller det :)
#8 - 13 juni 2007 11:00
jo en tub räcker se till att köpa en tub som är avsett för akvarier då andra sorter som ej är avsett för det är giftigt för fisken sen behöver du aceton för att rengöra ytorna där siliconet ska sitta se till att få det helt rent annars riskerar du att det släpper. sen som sakt bör du låta det torka ut med, låt de med andraord stå utomhus o torka i kanske 3 till 4 dagar sen håller det :)

Då vet jag vad sommarens projekt kommer bli då.:D
#9 - 13 juni 2007 11:12
Sara1111 skrev:
Då vet jag vad sommarens projekt kommer bli då.:D

Lycka till :) några problem eller frågor så hör bara av dig
#10 - 14 juni 2007 07:59
jag har ett gammalt akvarium som jag fått av min far.
Detta är i omt o lika ditt med aluminiumbotten.
Säkert lika gammalt som ditt.
Men mitt läckte inte över huvudtaget.
Testade flera veckor och det håller fortfarande tätt.
#11 - 14 juni 2007 12:10
firefox75 skrev:
jag har ett gammalt akvarium som jag fått av min far.

Detta är i omt o lika ditt med aluminiumbotten.

Säkert lika gammalt som ditt.

Men mitt läckte inte över huvudtaget.

Testade flera veckor och det håller fortfarande tätt.

du ska inte va säker på ett sånt kar ett sånt kar då de såldes hadde en livs cykel på 4år det fans inte cilicone då så de gjorde de karen så de använde ett typ av kitt som hadde den hemska förmågan att de torkade från utsidan och in och började läcka men det beror på helt hur fuktigt det är i rummet det står i så vissa håller ju betydligt längre
#12 - 14 juni 2007 19:16
Silikonet luktar kraftigt av ättika några dagar medan det torkar. Kan vara bra att tänka på så att inte din mamma blir galen!
#13 - 14 juni 2007 19:19
MattiasL skrev:
Silikonet luktar kraftigt av ättika några dagar medan det torkar. Kan vara bra att tänka på så att inte din mamma blir galen!

hehe sörj för god vetilation!!!
#14 - 14 juni 2007 19:30
MattiasL skrev:

Mammor blir galna för så lite...;)
Kommer befinna mig på hennes altan alternativt min balkong så det ska nog inte vara något problem.
#15 - 15 juni 2007 19:56
Fäster silikonet på metallbottnen eller måste man lägga en glasskiva där?
Bilagor:
#16 - 15 juni 2007 20:03
Personlig erfarenhet, har man fel sand/grus så kan faktiskt botten rosta.
Jag ska lägga glas i botten på mitt.
#17 - 15 juni 2007 20:45
icejoy skrev:
Personlig erfarenhet, har man fel sand/grus så kan faktiskt botten rosta.

Jag ska lägga glas i botten på mitt.

En mycket bra idé, det är nämligen inte aluminium i akvarierna, alltså släpper metallen ifrån sig giftiga ämnen så fiskarna dör, i värsta fall alltså....använd i så fall minst 6mm bottenglas, den är lättast att få i om bottenrutan är delad i två delar (egen erfarenhet)
Vill man göra det ordentligt så kan man ta ur alla rutorna, ta bort kittet, måla om ramen och silikona i alla rutorna igen så håller akvariet LÄNGE.....:p dessutom kan man ju då lämpligen byta ut den (troligen) repiga FRONTRUTAN till en ny fin.....:)
#18 - 15 juni 2007 22:45
suzanne.h skrev:
Fäster silikonet på metallbottnen eller måste man lägga en glasskiva där?

ja siliconet fäster på alla typer av underlag bara det är rent och inte släpper i från sig nått. men bästa är ju förståss om man har glas i botten eller en lite tjockare plast skiva ovanpå plåten men som svar ja det fäster vid rätta förhållanden

Annons