Gammalt akvarium

#1 - 1 oktober 2004 18:19
Halloj,

Jag har fått en ~69 liters tank, var nyköpt '98 (kanske inte nån vettig info men men),
den har sen stått på en vind sedan '99 (tom alltså).

Just nu står den fylld i badkaret, eftersom den kan kanske läcka.
Jag frågade en man i en zooaffär hur jag skulle gå till väga..

Han menade på att silikonet då tanken tillverkades var en "ny" sort och ger då mindre risk för läckage.
Jag har ingen aning om det stämmer, men nu står den i alla fall i badkaret.

Nu undrar jag.. hur länge ska den stå där, för att man ska vara säker på sin sak?
#2 - 1 oktober 2004 18:47
Hej! Käns siliconet mjukt? om det gör det så skulle jag bara tuta och köra,låt det stå över natten för att prova, är det ett ram eller helglas?
/Lasse
#3 - 1 oktober 2004 19:22
Jag har ett akvarium från 1970-talet som stått tomt i över tio år på gång sedan ett halvt år...
#4 - 1 oktober 2004 19:22
Det är en ram :)

Silikonet känns *hm* vet inte.. Det är lite stuns i det, om man säger så.
#5 - 1 oktober 2004 19:36
Prova (ovanför där vattenytan skall vara) rulla av silikonet från glaset. Släpper det utan större motstånd är det förstört.

Men tänk på att det varken är ålder eller om det står med eller utan vatten som avgör hur länge det håller, det är huvudsakligen andra faktorer som avgör silikonet vidhäftning, t.ex. påstås det att förvaring i minusgrader gör att det klistrar fast sämre i rutorna med tiden. Vet inte själv, jag har samma erfarenhet som erikthur; de håller hur länge som helst.
#6 - 1 oktober 2004 19:45
Får se hur det ser ut imorgon :)

Förresten, hur många firrar får det plats i den (69)?
Tänkte mig några lätta och sällskapliga rackare med lite färg. :>
Barnen vill ha "MÅNGA", men lagom är ju bäst. :)
#7 - 1 oktober 2004 20:41
69 cm av småfisk är rätt lagom i 69L. Det går att ha betydligt mer men då får man lätt problem med alger och sjuka fiskar.
#8 - 1 oktober 2004 22:16
detta är dina allternativ

nytt silicon ca 100kr + 1 dags jobb några dagar att torka
eller
större risk för vattenskada (det är ganska många hundralappar i självrisk)... det är upp till dig :)
Jag valde att lägga nytt silicon i mitt iaf...
#9 - 1 oktober 2004 23:54
Vart köper man nytt silikon?
Hur gör man?

Finns det nån guide på nätet? :o
#10 - 2 oktober 2004 14:44
Jag silikonade ej om mina beg. akvarie kände på skarvarna och de verkade mjuka och sitta bra. Ännu så läcker de inte...
Fisk alternativ tycker jag är platy, guppy barn verkar gilla dessa fiskar och de har fin färg och man får mycket yngel....
#11 - 2 oktober 2004 14:54
I 98-99% av alla akvarier håller siliconet i alla fall 10-15 år innan de flesta limmar om det "för säkerhets skull". Så länge siliconet som du säger, "har lite stuns", så är det ingen fara alls.

Jag tycker inte att du skall ge dig på att limma om det själv om du inte vet vad du gör. Det är ett oherrans arbete, och är det första gången man gör det skulle jag nog hellre lita på det som redan sitter där när det, som i ditt fall, verkar fräscht.

69L är som gjort för levandefödare och ancistrus. Levandefödare för att de är ganska färggranna, inte så dyra och är lätta att få yngel av. Barn brukar älska yngel som de får se växa upp och få nya yngel. Ancistrus är en mal som inte blir mer än drygt en decimeter lång, och därför kommer att trivas i ditt kar. De kan också tänkas leka så småningom.

#12 - 2 oktober 2004 18:24
Tack för era svar. :)

Det har inte läckt nåt än..

Vi har kikat på fiskar idag. Barnen är i extas. :D
Ska bli kul att dela detta nya intresse med dem.
#13 - 2 oktober 2004 18:25
vilka såg ni som ni tyckte va intressant?
#14 - 2 oktober 2004 18:31
Vi kikade lite på platys, neontetror och ancistrus.

Det finns ju en hel del att välja på. Men vi tänkte börja med några lätta och lättåtkomliga. :o

Annons