Gammalt akvarium

#1 - 26 december 2003 15:42
Nu har jag blivit "pålurat" ett gammalt akvarium på ca 120 l. Det har rostfri ram, botten och ljusramp. Kan det vara värt att forsla det till glasmästare för omlimning? Är det någon som har en hum om hur dyrt det skulle kunna bli?
#2 - 26 december 2003 15:53
Om inte annat är det jättelätt att limma själv! Jag gjorde det med ett sextioliters och var väldigt nervös. Men jag tror nästan inte det går att misslyckas :-)

Skrapa bara bort så mycket silikon du kommer åt, med ett rakblad. Torka rent med nåt som tar bort fett, t ex t-röd och kladda på ny silikon :-) Låt torka sisådär 2-3 dagar. Skär bort allt kladd som hamnat överallt i hela akvariet ;-) Klart!
#3 - 26 december 2003 15:54
Och en liten silikontub finns för ca 30 spänn på Clas Ohlson. Billigare blir det inte!
#4 - 26 december 2003 16:01
Hmm..Är det inte värre? Om jag nu måste byta någon skiva och limma? Klarar man det själv med måntro? Har inte vågat undersöka karet helt än..:) Vill så gärna fixa det, karet är rätt häftigt då det inte är alu-ram utan annat rostfritt.
#5 - 26 december 2003 16:50
det é nog lättast om det inte är några kassa glaskivor på då é det bara att göra som ovan.
men se till att ha gott om silikon, köp hellre en 400(g)(ml) tub
<50:-
och inte sanitetsilikon!
#6 - 26 december 2003 23:48
Att byta en glasskiva är nog värre, men det behöver du väl inte, såvida det inte har spruckit nånstans? Är det en spricka i bottenglaset kan man ful-laga med en liten glasbit ovanpå.
#7 - 27 december 2003 00:01
Personligen har jag "ful-lagat" en hel baksida på ett ramakvarium, 54l, skall täckas med sånt där konturskumgummi, och inredas... så snart tyskarna har fått hit mina varor...!
#8 - 27 december 2003 00:07
nån här som kan nåt om odlingi litet kar (ska odla kampfisk)
#9 - 27 december 2003 16:12
Såg idag när karet skulle ur skuffen att en sidoskiva lossnat. Annars så sitter glasen med något som ser ut som kitt! Kan det stämma?? Eller är det rått-shit? [:-42]
Botten är i rostfritt, kanske skulle det fungera med att skrapa shitten [:-103] och silikona och sen ställa åbäket i badrummet och se om klinkersen blir översvämmad..:)
#10 - 27 juni 2005 12:05
Har också fått tag på ett gammal kar med någonslags hård 0,5 mm tjock tätning i + silikon. Farsgubben sa att det var någonslags kitt. Har lossat alla skivor och ska göra rent allt med aceton och sedan silikona om det. Fråga är om man ska skippat kittet och bara köra med silikon ?
#11 - 27 juni 2005 13:34
innan ni silikonar om så ska ni titta på att silikonet uppfyller kraven på hållfasthet.
kolla mitt tidigare inlägg om silikon.
#12 - 27 juni 2005 13:50
[QUOTE=sirneo]Fråga är om man ska skippat kittet och bara köra med silikon ?[/QUOTE]

bara silikon
#13 - 27 juni 2005 15:37
Ska man ha silikon på glsskivorna och sedan trycka fast dom mot ramen så dom kladdar fast i varandra eller hur gör man? Är nämligen mitt första akvarium jag håller på med.

Annons