Gammalt akvarie och byggsilikon

#1 - 20 januari 2007 15:56
Jag har ett gammalt akvarium som vi silikonade för säkerhetens skull, eftersom det hade stått på vinden och har några år på nacken.
Det är bara det att det blev av misstag silikonat med bygg-silikon. Jag har hört att detta kan vara giftigt för fiskarna och nu undrar jag om man skulle kunna silikona om det, den här gången med riktigt silikon avsett till akvarier. Kan detta täta igen för det gammla silikonet eller kommer gifterna komma ut ändå?
#2 - 20 januari 2007 16:24
Jag skulle nog skära bort allt gammalt silikon för att vara på den säkra sidan. Jag silikonade om mitt 100L för ett tag sedan och det var inte alls så svårt. Ta bara ett rakblad och skär bort all invändig silikon men inte den som håller ihop rutorna sen lägger du bara på en ny sträng och doppar fingret i lite vatten som det är 1 droppe diskmedel i och sen drar du ut det med fingret
#3 - 20 januari 2007 16:25
Om du skär bort de på insidan av glaset (så de enbart är byggsilicon mellan glasskivorna) och sen lägger en rand i alla kanter som du drar ut med fingret så lär de nog hålla tätt.

Jag tog genomskinligt badrumssilicon en gång och inte fasen hade fisken on av det, dock så var jag nog med att tvätta karet innan jag sette igång det riktigt.

Frågan är ju vad som skiljer mellan torkat vanligt silicon och de dyrare akvarium siliconet, om de bara är nått försäljningsargument....
#4 - 20 januari 2007 16:36
Tack för svaren! Det är ju alltid värt ett försök iallafall! Jag tror att det var just sådat silikon man har i badrum. Men det kan ju inte skada att vara på den säkra sidan..
#5 - 20 januari 2007 16:38
Pumba skrev:

Frågan är ju vad som skiljer mellan torkat vanligt silicon och de dyrare akvarium siliconet, om de bara är nått försäljningsargument....

Kan med 99% säkerhet lova att det inte är någon skillnad utan som sagt ett knep för att kunna sälja till dyrare pris.
#6 - 20 januari 2007 16:42
Ska man kanske prova akvariet ändå? Om det ändå inte är någon skillnad..
#7 - 20 januari 2007 16:51
Det finns antimögel medel i våtrumssilicon och det är det som är farligt för fisken.
Jag skulle ta bort det gammla och lägga på nytt akvariesilicon pga egen klantighet,mina fiskar dog som flugor när jag hade i dem.
Det finns även badrumssilicon som inte innehåller antimögel.
Annars har du glassilicon på jula och clas ohlson som är billig och bra.
MvH Richard
#8 - 20 januari 2007 16:59
Köp inte i akvarieaffären. Finns i vilken bygghandel som helst, silikon utan antimögel för 30-40:- tuben stället för 100-140:- hos akvarieaffären.
En produkt som jag annvänt är Sikasil-E.

Annons