gammali silicon?

#1 - 16 mars 2004 09:29
hur ser man om silikonet är för gammalt? Eller är det bara att testa, läcker det ej så är det ok? Vill gärna veta det är ju ej kul med 375 liter vatten på golvet...
#2 - 16 mars 2004 11:25
När silicon är gamalt så bir det stelt, testa och känna på fogarna om de är mjuka eller inte. Tyvärr det enda sättet jag vet om hur man kan se om det är gamalt eller inte.

MVH Markus
#3 - 16 mars 2004 14:45
Någon mer som vet? Vill gärna ha fler svar!!
#4 - 16 mars 2004 16:01
Om du är osäker är det väl lika bra att foga om? Det kostar ju inte mycket, mest svett och tårar :)
#5 - 16 mars 2004 16:36
Mkt intressant fråga. Hur gammalt silikon kan vi lita på?

Jag har varit med om att silikonfogen släppt i hörnet på cirka 5 år gammalt akvarium på 80-talet (och blött blev det). Jag har nu fyllt ett minst 20 år gammalt 70 l akvarium - men eftersom jag är en fegis så har jag förstärkt övre kanten med 5 cm bred duck tejp.

Så min följdfråga är - hur gamla silikonlimmade akvarier finns det därute???

/Erik

#6 - 16 mars 2004 16:50
Jag har kännt på hörnerna och det är mjukt, ger efter när man trycker med nageln,försiktigt.
Jag skulle väldigt gärna slippa silicona om för att akvariet innehåller uppbyggt frigolit "bakgrund" som täcker sidorna, delar av botten och nästan hela baksidan. Mycket fina klippfornationer.
#7 - 16 mars 2004 16:52
Vad är duckteip? Köper man det i akvarieaffär? Sätter man det i hörnen?
#8 - 16 mars 2004 16:55
tror jag inte fel så är ducktejp samma som silvertejp (el liknande i alla fall), borde finnas på de flesta varuhus och i bygghandeln.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 mars 2004 17:15
Denna fråga har diskuterats många gånger tidigare i forumet - har ett korrekt akvariesilikon applicerats på ett korrekt sätt så kan det hålla nästintill hur länge som helst - själv vet jag flear exmpel på silikonakvarier som fungerar utan problem efter 20 år.

Å andra sidan har man använt ett silikon av låg kvalitet eller glasytan inte har rengjorts noggrant innan limningen så kan silikonen mycket väl släppa i förtid - hur snabbt varierar naturligtvis hur stort felet är - det kan vara 1 sekund eller 10 år.

Att så många pratar om att man skall vara försiktig med silikonen i gamla akvarier beror nog mest på den traditionella synen på att gamla akvarier alltid läcker - så var det nämligen fram till sextio-talet då man började använda silikon istället för de kittade akvarier som man använde tidigare.
#10 - 16 mars 2004 17:21
då behöver man kanske inte vara så orolig? Om man fyller det med vatten och låter de stå några dagar kanske de är ok? Jag förstår oron vi själva har precis renoverat de rum akvariet ska stå i och det skulle inte vara roligt att renovera om men och andra sidan får man väll ta risken! Akvarium vill jag ju ha!
#11 - 16 mars 2004 17:28
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Denna fråga har diskuterats många gånger tidigare i forumet - har ett korrekt akvariesilikon applicerats på ett korrekt sätt så kan det hålla nästintill hur länge som helst - själv vet jag flear exmpel på silikonakvarier som fungerar utan problem efter 20 år.

Så sa man på 80-talet också - även om man inte hade ngn uppföljning då. Men erfarenheterna måste väl vara större nu. När jag var akvarist på 60-talet var det kitt som gällde med alla dess problem som du beskrev. När kom silikon egentligen. Det var standard 1978 det vet jag i alla fall. Så finns det 25 år gamla silikonakvarier i drift. 30 år??? Rapporter tack - skulle i alla fall lugna mej lite mer.

DUCK tejp finns här och där - Clas Ohlsson har silverfärgad. Men jag gillar MAXIs svarta. Har även lagat ett läckande garage tak med detta. / Erik
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 16 mars 2004 17:46
Så sa man på 80-talet också - även om man inte hade ngn uppföljning då. Men erfarenheterna måste väl vara större nu.

Jo självklart så är erfarenheten större idag eftersom silikonen har funnits mycket längre - när den var ny kunde man ju inte veta vad som skulle hända i framtiden.

När kom silikon egentligen

Det kom till akvariehobbyn i större skala på sextiotalet som jag skrev ovan.

Så finns det 25 år gamla silikonakvarier i drift. 30 år??? Rapporter tack - skulle i alla fall lugna mej lite mer.

Det är väl snarast så att akvarieglaset med tiden blir väldigt repigt och då kasserar man dom av estetiska skäl.
Mitt äldsta akvarium är ett egenbygge på ca. 200 liter från slutet av 70-talet - det är dock inte igång idag men hade igång det som en tillfällig "förvaringsplats" för något år sedan.
#13 - 16 mars 2004 19:23
Kjell!

När på 60-talet???
Inte när jag köpte akvarium då men det var väl senast 1965.
Då var det fortfarande kitt som gällde.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 mars 2004 19:48
När på 60-talet???
Vet inte exakt när - det kom väl pö om pö.
#15 - 16 mars 2004 20:05
På 1940-talet började kommersiell tillverkning av silikon, redan 1823 tog forskningen början när Berzelius upptäckte kisel (latin = silicum )

Johan.

#16 - 16 mars 2004 21:22
Wow Charlieboy. Silikonlim redan på 1800-talet??? - lugn ett tag.

the facts please...

Silikonlim nämns överhuvudtaget ej i Akvarium som Hobby (När Var Hur 1970). Men beskrivs som "basic" 1976 i "Aurells Sötvattensakvariet" .

Så kanske i början på 70-talet???

/Erik

Tillägg: I Helmut Pinters Odling av Akvariefisk upplaga från 1974 finns silkonlimmade akvarier med och även med uppgiften att de då går att då köpas färdiga. De limmade akvarier som beskrevs i Akvarium som Hobby 1970 var limmade med två komponents lim (t ex Araldit) med i längden ödesdigra konsekvenser i form av läckage och än värre händelser.
#17 - 16 mars 2004 21:52
mitt är från runt -80 en gammal häck med brun plastram men jag kommer att uppdatera det pga repor i vår, men det är ju klart hela den här silicon debatten spelar ju in lite + plus att ettlika dant började läcka hos en bekant för ett tag sen. men det är ju inte världens störst investering att fixa ett nytt idag om man börjar känna sig osäker. (lutar åt en välvd aqualux 450 för min del)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 mars 2004 22:07
Man kanske skall ha i åtanke att ett gammalt akvarium ofta har flyttats många gånger och varje flytt innebär ju en viss risk som att glasflisor lossnar eller att akvariet kanske inte varje gång stått i lod o.s.v.
#19 - 17 mars 2004 07:27
Silikonlim på 1800-talet vet jag inte om jag skrev nåt om, men alla fakta om plaster och silikon tar jag från plasthandboken, finns på www.industrilitteratur.se.

Johan
#20 - 17 mars 2004 11:52
det har egentligen inte med silicon att göra men vet ni när de första akvarium med aluminium ram kom? Mitt har alu ram och då kan det ju ej vara äldre än när de första kom.
#21 - 17 mars 2004 12:01
För att flika in på ålder på limmade akvarium. Min dotter har mitt gamla 70 liters limmade akvarium. Jag vet inte exakt när det köptes men jag skulle gissa runt 1976 - 1977. Det läcker absolut inte och silikonet känns väldigt mjukt fortfarande. Detta akvarium har dessutom stått oanvänt på vinden hos mina föräldrar i massor av år i gissningsvis tempraturer mellan -20 och +40.

Annons