Gammal lysramp - nått att ha?

#1 - 24 november 2005 07:34
[left]Halloj! Tänkte kolla in här och fråga om min gamla lysramp. Håller på att fixa ett gammalt akvarium och till det hör en gammal ramp med två vanliga glödlampor. Sladden var av och lagad (livsfarligt...) på flera ställen så tänkte at det var lika bra att skruva isär alltihop och försöka byta ut den - då ser jag att alla metalldetaljer i socklarna var helt sönderrostade. Är det värt att försöka fixa till detta (byta ut allting) eller är det lika bra att byta ut hela rampen direkt och skaffa en med lysrör istället? (antar att glödlampsrampen är en gammal modell elller?) Blir det stor skilllnad på ljuset med lysrör? Vad kostar en ny lysramp ungefär? (mitt akvarium är ca 100l). [/left]
[left] [/left]
[left]Är nybörjare så vore kul om nån ville ge lite tips! [/left]
[left] [/left]
[left] [/left]
[left] [/left]
#2 - 24 november 2005 12:04
Ramper är inte särskilt dyrt, om du inte vill ha avancerade doningar som metallhalogen och sånt. Titta här tex www.pwss.se/home.php?cat=12 Jag tror knappast att det blir billigare att laga din ramp än att köpa en ny.
Att byta från glödlampor till lysrör är som att få ett helt nytt akvarium. Det blir helt annorlunda. Vill du ha växter som växer är lysrör klart bättre än glödlampor. Fast jag tycker att det kan vara rätt stiligt med glödlampsbelysning också (om man väljer bra lampor), jag har det i ett yngelakvarium, och det ser nästan magiskt ut med det där svaga ljuset.
#3 - 24 november 2005 13:07
Tack! Magisk belysning lät ju fint, men nej - du har rätt - det är nog bättre att köpa nytt än att mecka med det där. Hmm.. 360 spänn.. nä - det var ju inte så blodigt - men jisses vad mycket grejer man behöver helt plötsligt..Trodde jag skulle komma billigt undan med det begagnade - men vi får se vad det här projektet slutar..

Annons