Gälört/Ambulia

#1 - 7 juni 2004 11:31
Nån som kan ge en fingervisning om hur "svår" denna växt är att få att trivas? Om man jämför med cabomba (som liknar ambulia), är den lättare eller svårare?

Jag har läst zoopets info om växten men vill gärna har lite "hands on" uppgifter från er som vet.
#2 - 7 juni 2004 18:40
Ja nåt gör jag fel eller nåt i mitt akvarium funkar inte för mina dör hela tiden... Har lagom ljus, ph 7...

Väldigt vackert med gälört men hur får man den att överleva? Är det co2 som behövs??

Min cabomba har klarat sig längre men gälört är ju mycket vackrare och "bösar" inte ned lika mycket.

Jenny
#3 - 7 juni 2004 18:58
Har provat både Cabomba (vet inte vilka arter) och gälört (Limnophila sessiliflora) och jättegälört (Limnophila aquatica). Tycker att båda gälörterna är lättare än Cabomba att hålla snygga och framför allt blir de mycket tätare. L sessiflora har jag råkat ut för att den vitnat, någon sorts mikronäring hjälpte direkt. L aquatica har jag just nu och den har vissnat på ett konstigt sätt, men börjar komma igen nu, mer om det finns i annan tråd.

För mig har de periodvis växt bra och kraftigt även utan CO2 och annan gödning än den som kommer ur kranen och ur fiskarna.

Annons