Galna pansarmalar

#1 - 22 oktober 2006 06:33
:confused: Jag har 3st metallpansarmalar och 4st fläckigpansarmal i mitt 350L akvarium.
Nu har metallpansarmalarna börjat simma runt runt och jagar varandra som galna.
Varför gör dom så????

Sen undrar jag om olika pansarmalar stimmar ihop eller om man ska ha många av samma sort?
#2 - 22 oktober 2006 08:13
Så har mina gjort när det var dags för vattenbyte. Jag har trott att det berodde på för hög salthalt i vattnet. De ska tydligen vara känsliga för det.

Är det dags för byte? Eller har du medicineat i vattnet eller shält i salt. Bara en gissning.
#3 - 22 oktober 2006 08:26
Krax skrev:
Så har mina gjort när det var dags för vattenbyte. Jag har trott att det berodde på för hög salthalt i vattnet. De ska tydligen vara känsliga för det.

Är det dags för byte? Eller har du medicineat i vattnet eller shält i salt. Bara en gissning.

Vattnet är helt ok och jag har varken haft salt eller medicin i akvariet.
#4 - 22 oktober 2006 10:25
tkvick skrev:

Nu har metallpansarmalarna börjat simma runt runt och jagar varandra som galna.

Varför gör dom så???

Det kanske är förspelet till lek, ett lite svalare vattenbyte skulle nog trigga dom.

tkvick skrev:

Sen undrar jag om olika pansarmalar stimmar ihop eller om man ska ha många av samma sort?

Jo det kan hända att de stimmar med andra arter, men en grupp på 5-6st individer blir lagom för varje art.
#5 - 22 oktober 2006 12:16
Det kanske är förspelet till lek, ett lite svalare vattenbyte skulle nog trigga dom.

Jo det kan hända att de stimmar med andra arter, men en grupp på 5-6st individer blir lagom för varje art.

Jag har bara haft dom i ca 9 dagar, och redan efter 2 dagar satt det ägg i överkant på glaset.
Dom äggen blev "mögliga" efter några dagar, skulle jag ha gjort något med dem :confused:
#6 - 22 oktober 2006 16:20
Att äggen möglade berodde nog på att de inte var befruktade. Nästa gång du hittar ägg kan du placera dom i en behållare med syresten.
#7 - 22 oktober 2006 16:26
Att äggen möglade berodde nog på att de inte var befruktade. Nästa gång du hittar ägg kan du placera dom i en behållare med syresten.

Går det att se om dom är befruktade eller ej? :(
#8 - 23 oktober 2006 00:57
Då jag tar hand om Corydoras ägg så flyttar jag dem till ett helt tomt akvarium utan inredning, har samma vatten som äggen las i... tillsätter antimögel medel,, några få droppar ( finns i akvarieaffären ) + syresten,, så fort de kläcks börjar jag sakta fylla på med friskt vatten o så fort jag börjar mata mer artemia börjar jag med dagliga vattenbyten...

Det underlättar om de lägger äggen på ett blad, men en del är hopplösa på sätta dem på glasrutan, pumpen eller på ngt annat dumt ställe.. men då tar jag ett rakblad med skaft o försiktigt petar bort dem o håller en finmaskig håv under.. annars nyper jag av bladen där äggen finns,

Att äggen möglar kan beror på de var obefruktade, men ganska vanligt att de gör så iallafall...
#9 - 23 oktober 2006 06:12
Tack för all information.

Nu har dom lugnat ner sig igen, men inga ägg.
Nästa gång vet jag hur jag ska göra med äggen. :)
#10 - 23 oktober 2006 06:45
De leker oftast efter ett vattenbyte, vill man stimulera lek så ska kan man testa med vattenbyte med ngt svalare vatten än det man har innan.( 2-3 grader ) Det kan uppfattas som " regnväder " och en del Corydoras kan efter en period med extra bra foder sätta fart o leka med " regnstimulering "

Annons