Galna fiskar?

#1 - 14 januari 2004 08:19
Hej allesammans.
Det är så här att jag har sju stycken neontetror och två pansarmalar i mitt 54liters akvarium. Det är egentligen neontetrorna som det är "fel" på.
Imorse, och det här har de gjort ett antal andra gånger, såg de ut som att de ville hoppa ur akvariet. De tog sats från ena kanten och sen simmade så fort de kunde till den andra och hoppade. Om de inte klarade av det så simmade de i cirklar och betedde sig allmänt galet!

Så här gör de endast om det är släckt i akvariet men det är lite ljusare utanför, typ att en lampa är tänd i rummet eller att det blir morgon. Hur ska jag göra?? Tycker att det verkar mycket konstigt att de beter sig så här.

Ska jag lägga ett skynke över akvariet på natten och morgonen så att ljuset inte kommer in och att det blir helt mörkt där inne? För alltså när det är helt mörkt i rummet blir de inte galna...
/Hanna
#2 - 14 januari 2004 20:08
Fiskarna kan vilja hoppa ut om det är något fel på vattnet.Har du kollat så att du inte har nitrit?
Fredrik
#3 - 14 januari 2004 21:22
jag kollade det när vi haft akvariet i lite drygt en månad och då hade vi ingen nitrit. nu har vi haft det i 2,5 månad. "problemet" är ju att fiskarna betedde sig så här när vi inte hade någon nitrit heller.
sen vill de inte hoppa ur när det är tänt utan endast när det blir mörkt i akvariet och lite ljusare utanför, att det typ är en lampa tänt i fönstret på andra sidan rummet.
#4 - 14 januari 2004 21:34
Täck över akvariet när lyset slocknat då, de kanske blir rädda när de ser er så skarpt... Tänk själv vad väl du ser människor i tända rum när du är ute och går när det är mörkt ute...
#5 - 14 januari 2004 21:43
Nu är det så att jag vet inte så mycket om neontetror men en gissning är att deras fiender kanske är lite ljusskygga och kommer fram när det är mörkt. Och då vill förstås tetrorna försöka ta sig till ljuset. När det sedan blir helt mörka så finns det ju inget ljus att söka sig till utan då får man hoppas på att man överlever natten. Täck med filt om det gör dem lugnare. Lycka till!

Annons