Galna blackmollys!

#1 - 4 december 2004 08:31
Mina Black mollys ser ut att vara jätte stressade! Jag vet inte om dom ser sin spegelbild i akvariet. Men dom håller på och åker fram och tillbaka som galna vid framsidan av akvariet. Ingen av dom andra fiskarna gör det, bara Blackmollysarna. Finns det något man kan göra så att dom slutar? För man vill ju inte att ens fiskar ska vara stressade...[:-27]

#2 - 4 december 2004 10:20
hm.. Jag har hört att levandefödare simmar upp o ner framför rutan innan dom ska föda.. men jag vet ninte...
#3 - 4 december 2004 12:03
Tror inte att det är darför, men tack iallafall
#4 - 4 december 2004 17:05
Ingen annan som har något tips? För det kan väl inte vara "spegelglas" i akvariet? :S
#5 - 4 december 2004 17:19
Om det inte är spegelglas så ser de inte sin spegelbild. Spegelbilden är en optisk synvilla som bara vi som står utanför karet ser. När de simmar fram och tillbaka längs rutan så kan det bero på stress.
#6 - 4 december 2004 17:45
Jaha. Men går det att göra så att dom inte är stressade?
#7 - 4 december 2004 18:08
Det kan beo på många saker att de är stressade, så det gäller ju att rätta till rätt sak. För många fiskar i ett för litet akvarium kan t ex vara stressande. Fel "grannar" kan vara stressande, en felaktigt sammansatt grupp fiskar där individerna inte trivs tillsammans kan också leda till stress. Felaktig vattenkvalitet kan bidra... Det kan således finnas många orsaker, vad som gäller för dig kan kanske din lokala akvariehandlare (obs förmodligen inte någon av de stora kedjorna då...) hjälpa dig med, eller så får du skriva mer detaljerat här vilka vattenvärden du har, hur stort akvariet är, hur det är befolkat osv. Ju mer info, ju säkrare att du kan få svar som hjälper dig.
#8 - 4 december 2004 18:24
Jag har 3 stycken Blackmollys (varav 2st är sådär stressade), 6st Sorgmanteltetror, 2st Läppgurami, 1 antennmal och 2 guppys i ett 54L akvarium.Jag vet inte vattnet är, men dom andra fiskarna verkar må bra. (okej, Sorgmanteltetrorna har lite tråkigt eftersom att dom inte stimmar och Guramihannen är smådum mot honan ibland..)
#9 - 6 december 2004 21:39
Mina black mollys far runt som bara den vid glaset om jag står nära akvariet. Igår hängde de vid ena hörnet och simmade i över en timme, eftersom min kompis satt rätt nära akvariet. De är sällskapliga, tror nog att de skall få mat. Dämpar jag belysningen och sätter mig stilla i en annan del av rummet lugnar de dock ner sig och går över till att böka efter mat på botten.

Det är inte så att det är just medan du är nära akvariet som de hänger vid glaset?
#10 - 25 december 2004 20:34
Jag vet inte, har ju ingen filmkamera som filmar dom hela tiden. Men nu har dom lugnat ner sig lite.. :D
#11 - 25 december 2004 20:56
En del fiskar älskar strömmande vatten, och om ditt utblås på pumpen sitter så det strömmar mest vid framrutan, så kommer dina mollys som gillar strömmande vatten att hållas där. För oss människor ser det obegripligt ut, för dem är det deras sätt att leva och inte konstigare än att vi människor åker långfärdsskridskor, seglar windsurfingbräda eller åker vattenskidor.
#12 - 26 december 2004 10:38
Hehe, okej! [^]

Annons