Gällande innekatt..

#1 - 15 september 2005 10:45
[color=darkorchid]Det känns som att det är plågeri att ha en katt inomhus hela livet, men plågas dom verkligen så mycket av det? Jag lär bo i lägenhet ett par år till och det passar sig inte så bra med en katt som är ute då. Och jag vill verkligt mycket ha en katt! Bästa vore ju att vänta till man flyttar till hus och kan ha utekatt, men det lär dröja så extremt länge till det och jag är så sugen på att ha katt rätt snart! Undrar om dom blir väldigt förvirrade av att man t,ex skulle byta lägenhet? ska man helst ha katten på samma ställe resten av livet...[/color]
#2 - 15 september 2005 11:52
tror inte det är några problem åbyta hem med katt.
min katt hade iallafall inga problem när hon flyttade hit.

men tänk på att det är bättre att skaffa 2 katter om du jobbar till exempel då katterna kan leka å roa varann.
#3 - 15 september 2005 12:02
håller med ovanstående.

katter har normalt sett inga problem att flytta.

Och om du i framtiden flyttar till där du kan släppa ut katten så är det bara att öppna dörrn i regel..

däremot bra om dom e två, så har dom sällskap av varandra. Skaffa då gärna två samtidigt så slipper du eventuella revirhävdningsbekymmer i framtiden.
#4 - 15 september 2005 12:23
Nja, att ha en ensam katt är väl i min mening inte så lyckat om man jobbar (precis som Raven säger), men två roar sig själva riktigt bra. Mina kissar har varit innekatter i 6 år och mår alldeles utmärkt. Har försökt ta ut dom ett par ggr, men det gillar de inte alls.

De ggr jag flyttat har de mest varit nyfikna på det nya stället - men det varierar från katt till katt. Vissa blir helt tossiga när de flyttas - blir rädda och kissar överallt, vissa kunde inte bry sig mindre utan vill bara veta var kattlådan står.
#5 - 15 september 2005 12:27
[QUOTE=Mayweed]Vissa blir helt tossiga när de flyttas - blir rädda och kissar överallt, vissa kunde inte bry sig mindre utan vill bara veta var kattlådan står.[/QUOTE]

eller som min.
höll på å somna i hallen innan hon ens hade kommit ur transportburen.

2 vattenskålar är bra också.
en del katter vägrar nästintill att dricka vatten som står bredbid matten och hr mäkrt att min helst dricker i vattenkskålen som står i v-rum
#6 - 15 september 2005 15:26
Hej
jag har två katter varav den ena är utekatt och den andra innekatt
när jag släpper ut den ena sitter den andra på balkongen och tittar på
utekatten men vägrar gå ut. så en innekatt tror jag inte mår dåligt om den
får vänja sig att vara inne från början :)

MVH
mange
#7 - 15 september 2005 15:39
många utekatter kan anpassa sej alldeles utmärkt till ett liv som innekatt.
#8 - 15 september 2005 16:48
Det är inga problem alls med innekatt, dom lär sig efter hand liksom. Vi har tre katter, en innekatt och två katter som vi tar ut i koppel ibland.
Och jag tror inte det är lätt för en katt att gå från att vara utekatt till innekatt, men tvärtom tror jag inte är problem... Men å andra sidan är det inget problem att låta katten vara inne sen även om du flyttar till hus och katten kommer ha utemöjligheter.

Fördelen med att ha katter inomhus är ju att man inte riskerar att dom hamnar i slagsmål pga revir, blir påkörda etc.
Och nackdelen är väl att dom lätt kan bli understimulerade, därför tror jag det är bättre att ha två katter om man väljer att ha dom inomhus, eller att man aktiverar katten mycket och är mycket hemma...

Tror katten kommer acceptera en ev. flytt fint om den "bara" är inomhus, det brukar vara större problem om man har den ute, pga att reviret flyttas då osv.

Messa gärna privat om du har fler frågor :)
#9 - 15 september 2005 17:46
I Vår Bostad skrev Jonas Wahlström om att ha innekatt.

Bland annat så handlade det om en doktorsavhandling (tror jag det var), där någon hade klurat ut att det går åt typ 10 miljoner (kommer inte ihåg siffran nu) småfåglar varje år i Sverige, pga katter, som bara leker med bytet för att sedan bara gå hem och käka. I hela Europa, Sverige exkluderat, så gick det åt 10 miljoner småfåglar, pga katter. I övrigt handlade krönikan om revirstrider osv, ungefär det som Anna_84 skriver om.

Jag har en halvperser (11 år) och en maine coon (9 mån) inomhus. Halvpersern är från början utekatt (under 9 år), men hon har anpassat sig ganska bra. Vi lärde både henne och maine coonen att gå i koppel och visst tog det lite tid, men det är väl värt det.

Värsta problemet är nog att de är lite understimulerade ibland. Vi brukar apportera och träna den lilla (sitt, ligg osv), men den stora anser sig för gammal för att lära sig trick. Därför köpte vi akvarium och det tycker båda är spännande. Det tycker däremot inte fiskarna. ;)

Ps. Jag gillar småfåglar, eftersom dom äter upp myggen. :)
#10 - 15 september 2005 17:56
[QUOTE=gren]Därför köpte vi akvarium och det tycker båda är spännande. Det tycker däremot inte fiskarna. ;)[/QUOTE]

mina kardinaltetror stimmar väldigt fint numera haha.
men en dag börja fundera på va katten egentligen hade gjort båda platyna gömde sej å vägra komma fram så öppna akvarier kan va riskfyllt.
#11 - 15 september 2005 20:40
[QUOTE=Raven]
2 vattenskålar är bra också.
en del katter vägrar nästintill att dricka vatten som står bredbid matten och hr mäkrt att min helst dricker i vattenkskålen som står i v-rum[/QUOTE]

Ville bara 'stryka under' vad gäller detta :D
Mina katter vägrar dricka vatten nära matskålen, så de dricker bara ur en stor blå skål i vardagsrummet. Samt att Leia gillar kallt té emellanåt..
#12 - 15 september 2005 21:31
prata med grannen förra veckan.
hanses katt dricker väldigt lite ur vattenskålen har alltid gjort så dom misstänker att han går in på dass å dricker men dom har aldrig sett honom göra det.
#13 - 16 september 2005 08:10
Verkar som att det inte ska vara några större problem att ha innekatt! och sen eventuellt kanske släppa ut den om man hinner flytta till hus. Det bästa av allt är ju att katter är väldigt billiga att köpa =) samt att äga, och det är så roliga djur! Underhåller en mestadelen av tiden iaf....

Tack Anna_84, det ska jag göra :)
#14 - 16 september 2005 13:26
billiga att äga nja.

ska dra iväg min katt på vaccination nu drygt 300kr sen blir det en till efter 3-4 veckor.
november december blir det kastrering och då det är en hona är det rätt dyrt.

sen tillkommer ju mat.
1 påse royal canin kattungemat 150kr 50kr rabatt räcker den en månadär jag glad.
kattsand leksaker låda kam/borste fyspray kattmynta klätterställning medmera.

ska man köpa allt blir en katt inte så billig sen bör man ha försärking på katten också.

själv har jag if's veterinärxtra 295kr halvåret täcker det mesta även mediciner.
#15 - 16 september 2005 18:08
rör sig katten aldrig ute så behöver man väl inte vaccinera? jag har aldrig direkt vart med om att katter kostar så mycket, hemma hos föräldrarna har vi alltid haft utekatter och dom har ju som skött sig själv. men klart de är en aningen dyrare med innekatt då man ska köpa leksakerna och en klätter/klös ställning..

det där med royal canin maten lät som nåt lyxigt? :) jag lär köra med vanlig kattmat typ "Mjau". sen det med försäkring vet jag inte heller, kanske om man har en misse för 3-4000. men 200spänn i halvåret är inte mycket heller så det kan man ju endå ha kanske.
#16 - 16 september 2005 18:30
kostar en halv förmögenhet bara å gå in hos en veterinär och säga hej.
att komma upp i 5000kr räkning tar nån dag typ om det vill sej illa.

även innekatter bör vaccineras då kattpest och kattsnuva kan dras in via kläder å skor sen finns det ju vissa katter som rymmer och räcker att katten kommer ut i trappen för att risken att bli smittad ska öka markant.

jag har valt att ha katten hemma därför ska jag ta hand om den och ge den allt den behöver.
katten har ju inte valt att bo här.

royal canin är ingen lyxmat bara kvalitetmat.

mjau ska tydligen va rätt dålig efter vad jag hört.
sheeba är enligt råd å rön tredje klassens mat.
friskies ska tydlgen också va dåligt.

pussi är en av dom bättre blötmaten men inte heller bra egentligen.

royal canin 15kg påse tror ja ligger på runt 450kr och räcker LÄNGE medans blötmaten relativt sett är dyr.
1 burk pussi 8kr räcker 1 dag till 3-5kg katt och blir 2920kr per år.

kastrering bör göras på innekatter
hannar brukar gå å småskvätta inomhus medans honor löper i tid å otid.
blir lugnare och mer harmoniska efter kastrering men matbehovet sjunker rätt drastiskt så man får hålla koll på vikten
#17 - 16 september 2005 18:46
ärligt talat MÅSTE man inget av allt detta som ni säjejr ska vara så dyrt. Förmodligen klara sig katten alldeles ypperligt utan. Men det är ju en klar FÖRDEL!

kattmat kan man köpa på ÖB om man vill. 3kr burken eller så kostar det. Enligt mina katter är den den godaste så då får dom oftast den. Sedan får dom ofta matrester som brukar slinka ner fint, dom brukar även få kokt fisk eller kokt fiskrens. Det älskar dom och det får jag lite då och då gratis av en som fiskar och får mycket över.

Vill man kan man lägga hela sin lön på katten.... det är ju en deffinition allt detdär. Men en katt behöver inte kosta mycket alls:) det enda det absolut kräver är att man ägnar den den tid katten tycker sig förtjäna, annars ger dom igen ganska snabbt..
#18 - 16 september 2005 19:19
låter som dina katter inte äter direkt nyttigt.

väldigt få matrester är lämpliga för en katt att äta.
den enda ja kan säga på rak arm är kokt torsk.
vet att ben är direkt olämpliga om dom tillagats då dom lätt splittras

sen handlar det också hur mycket man bryr sej om sin katt och vad man tycker den är värd.
#19 - 16 september 2005 20:39
Jag tycker att om man bara är ute efter ett billigt djur skall man nöja sig med ett kramdjur. Du kan komma undan billigt med katt som husdjur men några saker är bra att investera i. Avmaskningar, vaccinering och kastrering för kattens eget bästa. Försäkring är smart att ha för det är väldigt vanligt att innekatter råkar hamna på fel siga därren och råkar ut för en olycka i samband med det (och veterinären kan bli en dyyyyyyyyyyyyr bekantskap)
Vidare är det vettigt att kolla vad man ger katten. Många kattmatsmärken är baserade på spannmål vilket inte är optimalt för ett så utpräglat rovdjur som katten.
Bra kattsand är också värt en del pengar...

I övrigt så skall man tänka på att katter är individer, det kan gå utmärkt att vänja en innekatt vid uteliv men om det inte funkar kan du ju utnyttja eventuell framtida tomt till att göra en rastgård åt den där den kan njuta av utevistelsen i säkerhet.
Oftast vänjer sig katter rätt bra efter flyttar, men grundregeln är att de inte gillar förändringar så de behöver god tid på sig innan de finner sig i de nya rutinerna.
#20 - 16 september 2005 21:03
[QUOTE=Raven]låter som dina katter inte äter direkt nyttigt.

väldigt få matrester är lämpliga för en katt att äta.
den enda ja kan säga på rak arm är kokt torsk.
vet att ben är direkt olämpliga om dom tillagats då dom lätt splittras

sen handlar det också hur mycket man bryr sej om sin katt och vad man tycker den är värd.[/QUOTE]

mina katter får det dom själva vill äta, har provat flera av dom dyrare och finare matsorterna men inte alltid det katten vill ha. Wiskasreklamen är trots allt en reklam... iaf enligt min erfarenhet..
Och vad är det i den maten du tror är nyttigare än mina matrester.. tror du det är nyttigare för katten att äta "gudvetvad" än att äte kokt fisk eller tillagade köttbitar??

Angående benen brukar dom ligga prydligt utspridda över halva köket så tror inte katten äter många av dom, dom gör som vi.. rensar bort dom.. tro det eller ej, katter klarar ganska mycket på egen hand... dom kan trots allt klara sig ganska bra i vilt tillstånd..

Jag bryr mig även i högsta grad om mina katter, och dom är värda mer än all dyr kattmat som finns. Det har ingenting med saken att göra. Dom är båda kastrerade och ska vaccineras inom kort och dom är även försäkrade. Föräkringen är för min egen skull, för att jag inte ska behöva bli ruinerad om olyckan är framme. Katten har ingen glädje av att jag har försäkrat henne, hon förstår inte begreppet försäkring.. Hon har heller ingen glädje av att kattmaten hon får är kött kokat på en kattmatsfabrik och sedan malt och stoppat i en burk, efter att dom tillsatt "vad det nu är" - hon har glädje av att få äta det hon själv önskar och tycker är gott..

Är väldigt nyfiken på hur du kan säja att väldigt få matrester är lämpliga för en katt att äta? Då får du nästan förklara hur tex en bit rått kött av bra kvalite, eller kokt/tillagat kött av bra kvalite... kan vara olämpligt för katten?
#21 - 16 september 2005 21:15
Raven och morellen gudars vad ni snackar som att ni vet det absolut bästa. jag blir uppriktigt lite smått irriterad när ni ska predika på det där viset och får andra att låta som att dom gör så hemskt fel och säger att svensdotters katt inte får bra mat? Jag har vart uppväxt med katter i hela mitt liv och man behöver absolut inte överösa dom med saker för massvis med pengar. en del saker är sannerligen mycket viktiga men såsom maten. mjau fungerar utmärkt och har alltid gjort på dom katter jag vart med om. även lite matrester brukar dom älska!fil är en av dom bästa saker mina föräldrars katt vet.

det är fruktansvärt att man ska få höra att man inte bryr sig om sin katt för att man inte gör allt det NI verkar göra. SE på katten och se hur den mår och vad den gör och vad den tycker om, DÅ vet man vad man gör rätt.
#22 - 16 september 2005 21:16
det enda som jag hört ska vara onyttigt för katterna är för mycket torrfoder vilket dom ofta gärna äter för mycket av.. Enligt min veterinär ska det vara onyttigt eftersom katter är dåliga att dricka vatten nog att kompensera mängden torrt foder.
#23 - 16 september 2005 21:18
[QUOTE=trollet85]Raven och morellen gudars vad ni snackar som att ni vet det absolut bästa. jag blir uppriktigt lite smått irriterad när ni ska predika på det där viset och får andra att låta som att dom gör så hemskt fel och säger att svensdotters katt inte får bra mat? Jag har vart uppväxt med katter i hela mitt liv och man behöver absolut inte överösa dom med saker för massvis med pengar. en del saker är sannerligen mycket viktiga men såsom maten. mjau fungerar utmärkt och har alltid gjort på dom katter jag vart med om. även lite matrester brukar dom älska!fil är en av dom bästa saker mina föräldrars katt vet.

det är fruktansvärt att man ska få höra att man inte bryr sig om sin katt för att man inte gör allt det NI verkar göra. SE på katten och se hur den mår och vad den gör och vad den tycker om, DÅ vet man vad man gör rätt.[/QUOTE]

skönt att höra att man får nåt medhåll här.:)

fin päls, lagom rund om magen ett gott humör och rätt sorts skit i lådan säger väl egentligen detmesta?
#24 - 16 september 2005 21:25
[QUOTE=svensdotter][QUOTE=trollet85]Raven och morellen gudars vad ni snackar som att ni vet det absolut bästa. jag blir uppriktigt lite smått irriterad när ni ska predika på det där viset och får andra att låta som att dom gör så hemskt fel och säger att svensdotters katt inte får bra mat? Jag har vart uppväxt med katter i hela mitt liv och man behöver absolut inte överösa dom med saker för massvis med pengar. en del saker är sannerligen mycket viktiga men såsom maten. mjau fungerar utmärkt och har alltid gjort på dom katter jag vart med om. även lite matrester brukar dom älska!fil är en av dom bästa saker mina föräldrars katt vet.

det är fruktansvärt att man ska få höra att man inte bryr sig om sin katt för att man inte gör allt det NI verkar göra. SE på katten och se hur den mår och vad den gör och vad den tycker om, DÅ vet man vad man gör rätt.[/QUOTE]

skönt att höra att man får nåt medhåll här.:)

fin päls, lagom rund om magen ett gott humör och rätt sorts skit i lådan säger väl egentligen detmesta?[/QUOTE]

har hört detsamma om torrfodret. speciellt för kastrerade katter tydligen. Vet vetrenären pratat om det när man vart och kastrerat tidigare.

jo håller med. man ser katten mår bra och det räcker väldigt långt. det är inte pengarna som styr (det dyraste är inte alltid bäst) och med att katter är billiga menas inte att dom är billiga som djur, dom kräver helt enkelt inte speciellt mycket och är väldigt enkla djur som oftast vill klara sig själv.
#25 - 16 september 2005 21:25
kan även tillägga att jag vart kritiserad en gång av en annan allvetare, som tyckte min katt va för mager(detta precis efter att katten nyss fött fram tre småttingar) och denna allvetare ville pracka på mig en hög gratisprover av sådan dyr fin mat som vissa anser vara det enda rätta.. tog emot proverna och katten tittade inte ens åt dom. Var senare och kastrerade henne och fick då hyllningar och lovord av veterinären som berättade om hur less hon va att hjälpa överviktiga katter som enligt henne ofta var sjuka just pga av övervikt..

så åsikterna angående maten och vikten går uppenbart isär här. Men väljer att tro min veterinärs bedömmning om mina katter tillstånd då jag tror hon har bättre kunskap bakom sina utlåtanden.
#26 - 17 september 2005 01:54
att torrfoder skulle va dålig mat är helt fel.
ett fel många gör är att dom bara har vattenskålen bredvid maten vilket rätt många katter ogillar.

sen när det gäller mat så har Morellen rätt.
katter är inte skapta att äta spannmål

I dagligvaruhandeln finns däremot de två foder som får allvarligare anmärkningar, det är Sheba (en konserv) och Friskies med tonfisk, lax och grönsaker (ett torrfoder). Den sistnämnda innehåller för mycket magnesium, vilket ökar risken för urinsten - säskilt när fodret också innehåller höga halter kolhydrater som är fallet här.

Sheba innehåller för lite taurin. Det är en aminosyra som är nödvändig och som katten inte själv kan framställa och därför måste få i sig via födan. Brist på taurin kan göra att katten får problem med synen och i vissa fall kan det leda till blindhet.

För lite omega 3 i vissa torrfoder

Anmärkningar som inte har bedömts som lika allvarliga gäller halterna av kalcium och omega 3-fettsyra. Det är fettsyra från fisk om analyserats, eftersom katter inte kan tillgodogöra sig den som finns i växter. Torrfodren Friskies med biff, kyckling och lever, Whiskas och Hills Science Plan innehåller ingen omega 3-fettsyra från fisk.

För mycket kalcium i ett par konserver

De våta fodren från Pussi (med kött och lever i sås) och Whiskas (med oxkött) innehåller för mycket kalcium. Det kan ge katten hälsoproblem.

http://www.radron.se/templates/test____4531.asp

såg detta på annat forum.
Royal Canin torrfoder. Eftersom veterinär och annat kunnigt folk säger att blötmat ger tandsten och innehåller[color=black][color=#ffa34f][/color][/color] socker och för mycket vatten.

googlat runt och mjau i tetrapack innehåller socker som katter inte bör äta

märgben man brukar ge till hundar ska inte ges till katter då dom dels kan förstöra tänderna dels få i sej småflisor.

fiskben är inte bra heller speciellt inte om dom är okokta.

småben är inte heller bra då en del katter äter dom och kan fastna på vägen ut.

räkor ska ges ytterst försiktigt.
3st är tillräckligt för att ge en veckas ranson av magnesium till exempel.

kyckling ska aldrig ges tillagat då benen splittras lätt och blir mycket vassa.
samma gäller fläskben inte sett nåt om nötben men samma bör gälla där också.

Mjau Bitar i Gelé med Oxlever

Mjau Bitar i gelé med Oxlever är en av sex smakfulla svenska rätter till din katt. Den serveras i en unik förpackning som är lätt att öppna och återförsluta. Den håller maten fräsch, är säker att hantera och är snällare mot vår miljö.

Vårt svenska kattmatskök lagar läcker och nyttig mat som får din katt att må bra och älska dig ännu mer. Maten är noga tillagad av svenska köttråvaror samt fisk och skaldjur som har en hög smaklighet och är rika på protein. Den innehåller omega-3 fettsyror som ger en frisk och mjuk päls samt A-vitamin och taurin för vackra klara ögon. Rikligt med C- och E-vitamin skyddar dessutom din katt mot dagliga påfrestningar. När du låter din katt välja Mjau stödjer ni Kattfonden - en stiftelse som verkar för hemlösa katter och för att höja kattens status.

Användning

Helfoder för katter. Serveras vid rumstemperatur.

Innehåll

Kött och köttbiprodukter (oxlever minst 4%), mineraler, ägg och äggprodukter, grönsaker, socker.

Tillsatser per kg

Vitamin B 36 mg, vitamin C 196 mg, vitamin E 81 mg, koppar (kopparsulfat) 1,4 mg.

Näringsvärde

Protein 9,0% (taurin 0,07%), fett 4,0%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 2,0%, vatten 83,0%.

Nettovikt

380g

Hållbarhet

Helkonserv. Öppnad förpackning förvaras i högst +8°C, hållbarhet 2 dygn. Bäst-före-datum se förpackningens topp. Förpackningen kan återförslutas.

Innehåller alla vitaminer och mineraler din katt behöver för ett långt och friskt kattliv.

mjau verkar bra då det är gjort av svenskt kött men exemplet ovanför innehåller 1.5% kolhydrater som är just socker vilket ökar risken att katten blir överviktig.
mjau UTAN gele innehåller bara 0.3% socker och är bättre än mjau i gele.

pussi skriver på sin hemsida att dom har i socker men ingen mängd i övrigt rätt dålig innehållsförteckning.

friskies har ingen vettig innehållsförteckning heller men anger att dom har i färgämnen i maten.

grejen är att jag spenderat en hel del tid på kattforum bl.a i samband med att ja fick hem katt och har läst om vilka problem folk har och har haft.
många problem kommer av att en del gett katter burkmat från mataffären till exempel och efter att kollat upp foder som finns ser jag ingen orsak till varför man ska gå till mataffären och köpa dyr burkmat när man lika gärna kan gå till zooaffärn och köpa torrfoder som är billigare, väger avsevärt mycket mindre att plocka hem, ingen risk att maten blir dålig, håller igång tänderna mer än blötfoder samt passar kattens sätt att äta.

en katt är inte skapt att äta 2ggr per dygn utan är skapt att äta många små mål.
6-12 ggr per dygn är inget ovanligt med torrfoder.

kollar man runt så finns det INGEN mat som egenligen är riktigt lämpad till katter då många foder innehåller för mycket spannmål socker magnesium eller för lite taurin till exempel.

det enda jag läst hittils som är riktigt lämpat till katter är BARF vilket min katt får och blir alldeles överlycklig när jag plockar fram det.
#27 - 17 september 2005 02:13
Kolhydrater

Katter har inte något absolut behov av kolhydrater. Att blanda grönsaker i kattens mat är därför onödigt ur näringssynpunkt. Men det betyder inte att katter inte tycker om det. Många katter äter grönsaker och annan kolhydratrik mat med förtjusning. Katter kan mycket väl utnyttja kolhydrater om de är preparerade och lättsmälta, som t ex i torrfoder. Lite fibrer är bra för matsmältningen och ett sätt att reglera fodrets energinnehåll.

http://katter.nu/katter/foder/foder.htm
#28 - 17 september 2005 09:55
jaha.. och i den innehållsförteckningen fanns med just socker/kolhydrater och grönsaker. som du sen skriver är onödigt för en katt.. Den enda riktiga substansen i den förteckningen är just... ehhh... ja.... kött. Och sedan något som kallas köttsubstans eller så... Vad är det egentligen? och hur stor procent av maten är kött, det framgår inte..

så du har fortfarande inte på något sätt bevisat hur det skulle vara onyttigt för katter att äta just kokt fisk eller köttbitar... det är ju exakt det som din dyra kattmat är gjord av! Bara att i den har du en massa tillsatser. som socker tex. det är inga tillsatser i köttbitarna jag ger mina katter..
Jag skulle inte vilja ge mina katter något som jag inte skulle äta själv helt enkelt.. (visst dom får ju kattmat ibland, men jag föredrar vanlig mat).

och angående torrfodret, så tror jag på veterinären, snarare än allvetare på forum... iaf:)
#29 - 17 september 2005 14:25
[QUOTE=svensdotter]och angående torrfodret, så tror jag på veterinären, snarare än allvetare på forum... iaf:)[/QUOTE]

om du kollar upp veterinärer så kommer du upptäcka at dom snackar lika mycket som anställda i zoobutiker gör.

en del veterinärer säger att man bara behöver vaccinera var tredje år.
en del varannat.
dom flesta varje år vilket även tillverkaren av vaccinet säger.
några få säger att man inte behöver vaccinera alls.

vissa veterinärer säger att blötmat är skit andra att torrfoder är skit.

sen när det gäller lagad mat så är katter känsliga mot kryddor till exempel.
salt ska man också va försiktig med.
blötmat är också känt att det ger en del katter diarre.
torrfoder får man ibland byta sort/märke innan man hittar en som passar katten.

sen att en katt skulle "sortera" ut ben från maten tja gör din katt det ska du va glad.
läst om alltför många katter som inte gör det utan fått åka till veterinären sådär lite akut.
#30 - 17 september 2005 18:03
när en proffetionell veterinär och anställda i en zoobutik jämförs tror jag det är menlöst att ens diskutera saken med dig:)
#31 - 17 september 2005 18:07
du läser fortfarande inte vad jag skriver...................
#32 - 17 september 2005 18:33
jag är fortfarande fullt läskunnig:) men om jag isåfall missuppfattar det du skriver så får du väl formulera om det så nån som har så svart att läsa kan förstå;)

grundkommentaren var hur som helst att vanligt kokt kött eller fisk skulle vara rent onyttigt för en katt.... och det har du fortfarande inte kommit med något bra argument för varför det skulle vara så.
Jag har aldrig påstått att den dyrare kattmaten med förmodligen bättre kvalite än den billiga, skulle vara dålig.. Men jag tror iaf att det är precis samma sak att ge katten kött direkt lika väl som att ge den kött malt av en kattmatsfabrik.
#33 - 17 september 2005 19:54
skillnaden är väl att matrester många gånger är kryddade och därför kan irritera kattens magsystem? Om du ger katten en varierad kost baserad på fisk och kött så är svårigheten fortfarande att tillföra fiber etc som katten får i form av päls/fjädrar och ben från bytesdjur.
Jag har fött upp min katt på billig kattmat och matrester (som han kompletterat med egenfångade möss) men nu när han passerat tioårsstrecket så har jag börjat ge honom ett torrfoder som är avpassat för att förebygga njursten efter som gamla, kastrerade hankatter kan få problem med urinvägarna.
#34 - 17 september 2005 20:44
[QUOTE=Morellen]skillnaden är väl att matrester många gånger är kryddade och därför kan irritera kattens magsystem? Om du ger katten en varierad kost baserad på fisk och kött så är svårigheten fortfarande att tillföra fiber etc som katten får i form av päls/fjädrar och ben från bytesdjur.
Jag har fött upp min katt på billig kattmat och matrester (som han kompletterat med egenfångade möss) men nu när han passerat tioårsstrecket så har jag börjat ge honom ett torrfoder som är avpassat för att förebygga njursten efter som gamla, kastrerade hankatter kan få problem med urinvägarna.[/QUOTE]

kryddad mat brukar dom inte äta.. och ska förmodligen inte heller äta eftersom dom väljer att inte göra det. Oftast får dom den rå eller när det gåller framförallt fisken kokar jag den enkom för katterna och då utan någon krydda, salt eller eller annat.
förutom fisk, kött får dom även vanligt torrfoder och "den billigare" blötmaten. Jag ger dom den eftersom, som jag sa från start, dom verkar föredra den. De lite dyrare sorterna får jag oftast skrapa av deras tallrick oäten.
#35 - 17 september 2005 20:45
kollat upp de här med mat lite mer noga.

lök till exempel ska absolut inte ges till katter fick ingen motivering till det.
kryddor som Morellen skrev.
lättsaltat och lättpepprat ska gå till vissa katter medans andra katter reagerar även på små mängder peppar.
smör/margarin ska va osaltat.
äggula max 3st per vecka
choklad ska inte heller ges.
långsamma kolhydrater som finns i ris och pasta är inte så farligt i mindre mängder medans snabba kolhydrater som finns i socker INTE ska ges till katter då det väldigt lätt slutar med övervikt så mjukmat i gele bör undvikas.
sen ska man heller inte räkna med att katter själv kan avgöra vad som är nyttigt eller inte.
ben från tillagat kött ska inte heller ges då dom blir hårda och splittras.
hundmat ska absolut inte ges till katter då hundar är allätare medans katter i grunden är köttätare.
skaldjur ska undvikas 3 räkor är till exempel 1 veckas ranson av magnesium.
#36 - 17 september 2005 21:16
min katt som jag förhoppningsvis lyckas skaffa inom några månader kommer få blötmat och lite torrfoder, sen lär det slinka ner någon matrest då och då.
men jag tror det är ganska självklart i de flestas huvuden att man inte ger katterna kryddad mat. jag skulle t,ex inte skrapa ner köttfärsen som blir över efter en tacomiddag. men biffarna som blev över skulle jag definitivt skrapa ner åt dom. sen så älskar dom julskinka. min familjs katt blir helt tokig när han känner lukten av den. så någon skiva brukar han få av det och han har inte dött än...
snarare så är han ett benrangel, han väger ingenting och ser överviktig ut enbart pga pälsen :D men han mår bra så ni behöver inte säga han håller på svälta för sådan har han vart i hela sitt liv. en liten spinkis!

som sagt tidigare här tror jag, man kan lägga ner hur mycket jäkla pengar man vill på sin katt och leva efter kattreglerna som står vartstans. men med självinstinkten (eller vad man ska kalla det) så tror jag man klarar sig gott? eller vad säger ni.....

tror matvanorna varierar från person till person gällande till sina djur. så det är kanske inte lönt att älta detta mera kanske? huvudsaken att våra katter lever och mår bra =)

tror jag fått alla svar nu i denna diskusen. För vad det känns som så är det inga komplikationer att ha innekatt. Dom är ju hyffsat enkla djur.

-klätter/klös träd
-försäkring

det är väl det viktigaste man ska tänka på antar jag. plus övriga saker som får ens djur att må bäst.
#37 - 17 september 2005 21:33
men sen vill jag bara tillägga en liten grej. katter kan faktiskt sortera maten. dom vet vad dom gillar! skulle man slänga ner en chili till den så tar den inte ens en tugga, de räcker med att lukta på den så äter den ej. jag har försökt ge min familjs katt chips men han luktar sen går han iväg. min killes familjs katt däremot älskar chips! men vissa chipssorter äter han inte och jag vill minns att han inte ville ha paprikachips men dill verkar han galen i. dom verkar veta? eller hur ska man tolka dom beteenderna....

tror katterna är ganska bra på att sortera ut sin egna mat och dom vet vad dom vill ha. katter i sin vanliga natur tror jag är ganska naturliga fiskätare. katter sen lååååångt tillbaka, eller vi kanske kan säga katter ute i naturen idag? (större kattdjur) fångar fisk och äter. vore det så livsfarligt skulle dom nog lärt sig vid detta laget att låta bli den "giftiga" maten. det är vad jag tror iaf. katter är smartare än vad vi/många verkar tro.
#38 - 17 september 2005 22:33
lycka till med din framtida katt Trollet, du får säkert en underbar liten kramis du med.

speciellt om du ger den lite kokt sej ibland;)
#39 - 17 september 2005 22:46
[QUOTE=trollet85]men sen vill jag bara tillägga en liten grej. katter kan faktiskt sortera maten. dom vet vad dom gillar! skulle man slänga ner en chili till den så tar den inte ens en tugga, de räcker med att lukta på den så äter den ej. jag har försökt ge min familjs katt chips men han luktar sen går han iväg[/QUOTE]
låter mer som att det är smakinriktat och inte om det är nyttigt eller ej.

tror katterna är ganska bra på att sortera ut sin egna mat och dom vet vad dom vill ha.

läste senast igår om en katt som fångat 2 små harar och ätit upp.
fick åka till veterinären för alla småben fastnade på vägen ut.
va inte längesen de stog i aftonbladet om en katt som käkat upp en leksaksmus och om ja inte minns fel fick dom skära upp magen på katten för att få ut den.
visst det kan va undantagsfall men ändå.
själv föredrar jag och anser att man bör ta det säkra före det osäkra.

[QUOTE=trollet85]tror matvanorna varierar från person till person gällande till sina djur. [/QUOTE]

jo de skiljer.
är inne på 3:e sortens torrfoder nu och RC kitten34 strular inte med kattens mage för mej men äter katten bara det torrfodret går hon runt å fjärtar och de luktar inget vidare:rolleyes: men får hon lite blötmat på morgonen så är det lugnt.
varannan till var 4:e dag får hon lite köttfärs med 1 äggula vilket också håller ordning på magen.

menmen lycka till med den lille och rekommenderar starkt att du sätter dej med google några timmar och söker kollar å läser.
#40 - 18 september 2005 07:56
Jag håller med om att veterinärer ofta svamlar, precis som de gör i zoobutiken. Läkare är än värre!

Jag håller även med om att man inte bör snåla när det kommer till kattens foder, försäkring, kattsand m m.

Däremot så bör det poängteras att en blandad kost är bäst, oavsett vad den innehåller (naturligtvis ska det vara lite av sockerarterna). Katter må inte behöva vegetabilier, men precis som för människor så behövs de icke essentiella fibrerna från exempelvis vissa rissorter (bland mycket annat), eftersom de underlättar matsmältningen.

Whiskas, valfritt ÖB-foder med flera, är ganska svaga på att ha en riktigt blandad kost. Köper man Royal Canin (eller annat kvalitetsmärke) så får dock vi lata ett färdigblandat foder som är bra. Den innehåller lagom med kJ/kg och det finns mat som passar olika sorters päls, vikt (sänkt kJ/kg-värde) m m. Alla som haft en långhårig katt vet att bra foder är guld värt, eftersom pälsen blir finare, och man därmed slipper tovor. Ett problem med vår lill-kise, som egentligen inte är så liten, är att hon sväljer kattmatsbitar hela. Därför kunde vi köpa större foder (maine coon-foder) istället som fungerar utmärkt.

Min svärmor hade dock en huskatt som hade ypperliga njurar när den dog vid 19-20 års ålder. Svärmor matade katten med allt "skräp" som kom från matbordet + vanligt, billigt torrfoder som komplement. Det fungerar säkerligen mycket bra det också, om man orkar. Royal Canin är som sagt för oss lata - och jag trivs ypperligt med att köpa Royal Canin och slippa blanda själv, samt veta vad för näringsämnen som är essentiella för katter och i vilka mängder (bland annat taurin som ibland saknas i vissa foder).

Vidare så är "kladdfoder" ganska dumt att köpa. Vattnets vikt% är ganska högt i förhållande till det egentliga fodret och du betalar alltså extra pengar för ungefär 75-85 % vatten. Då är kilopriset helt plötsligt väldigt förändrat för att inte tala om att det är korkat att köpa vatten så pass dyrt. Jag får ju dock erkänna att jag brukar köpa kladdfoder i påsform som katterna får en-två ggr i veckan som godis.

En lite naivt ställd fråga med ett partiskt svar kan läsas här. Även om svaret är partiskt lär det knappast vara en lögn och det är ju ganska intressant.

Jag vill tillägga att det jag tycker är riktigt illa, det är när katter skänks bort. Vill ni inte ha kattungar, så kastrera katten (även hanar) - snåljåpar där ute!

Än värre är när kattungar får gå från sitt hem vid ett par månaders ålder. En tolvåring klarar sig säkerligen utmärkt rent fysiskt, att flytta hemifrån, men är tolvåringen mentalt redo för det? Detsamma gäller en åtta veckors kattunge. 12 veckor eller senare gäller för alla seriösa uppfödare.
#41 - 18 september 2005 10:54
Svensdotters katter får bra mat. Det vet jag och dom mår prima.
#42 - 18 september 2005 11:04
Jag brukade blanda kokt ris i burkmaten till mina kattungar. Och så fick dom torrfoder och vatten också.
Vanlig "blötmat" är tydligen för kraftigt för små katters magar. Dom mådde bra på det. Om det är "korrekt" enligt fodertillverkare vet jag ej. Man får väl använda sitt förnuft lite och rensa bort rent försäljnings prat. men hursomhelst så ska inte vetrinärer rekomendera foder som är skadligt för katter, vilket foder försäljare kanske gör.
#43 - 18 september 2005 11:06
[QUOTE=Raven][är inne på 3:e sortens torrfoder nu och RC kitten34 strular inte med kattens mage för mej men äter katten bara det torrfodret går hon runt å fjärtar och de luktar inget vidare:rolleyes: men får hon lite blötmat på morgonen så är det lugnt.
varannan till var 4:e dag får hon lite köttfärs med 1 äggula vilket också håller ordning på magen.

[/QUOTE]

nyss sa du ju att blötmat inte va bra.. tidigare sa du att det var inte direkt nyttigt för katter att äta kött och vanlig mat..

det konstiga är att mina katter som enligt dig åt "inte direkt nyttigt" inte går omkring och pruttar så det luktar illa eller har strul med magen medans din enligt digsjälv gör det om hon inte får just blötmat och lite kött och dyl. utöver torrfodret.

foderbyten allt för ofta brukar heller inte vara lyckat för något djur, då det orsakar obalans i tarmfloran.
#44 - 19 september 2005 13:41
Mammas katt är innekatt. Det får vara ute men då i långt koppel som vi sätter fast i altan. Han är såg feg, så oftast springer han rätt in igen. När vi var i stugan vägra han gå ut.
#45 - 3 oktober 2005 17:37
På tal om mat. Är det någon som vet om man ska vara försiktig med vanlig tonfisk i vatten på burk även till katter? Som människa är det ju inte så bra att äta för mycket sånt varje vecka, pga metaller eller nåt liknande som samlas i tonfisken.
Saken är den att det enda min katt äter är torrfoder och tonfisk på burk :)

Har provat under alla år att ge henne olika saker för att få lite variation till torrfodret hon äter (tex när man kommer hem, på morgonen, innan läggdags) men inget annat passar än tonfisk (jo kokt fisk går oxå bra). Kräsen tjej!
Insåg nu helt plötsligt att det kanske inte är bra för henne med all tonfisk. Blir ju en del. Jämför man storleken på katten jämfört med människa så borde det ju vara ännu värre då. Hon mår kanonbra nu, men vill ju inte hon ska samla på sig nåt som skadar i längden...
Nån som vet?

Lissie
#46 - 3 oktober 2005 17:39
fick svaret att tonfisk ska ses som godis när ja fråga om det för ett tag sen.
med andra ord ges sparsamt tror ja fick svaret 5% av födan kan bestå av tonfisk utan problem.
#47 - 3 oktober 2005 21:32
Vad är det i tonfisk som kan vara skadligt för katter??
#48 - 3 oktober 2005 22:14
[QUOTE=gladys]Vad är det i tonfisk som kan vara skadligt för katter??[/QUOTE]

de fick ja inget svar på så de kan ja inte säga nåt om men kan tänka mej att de kan va mineraler kalcium och dylikt.
katter är ju småkänsliga mot mycke sånt.

3 räkor ska ju tydligen innehålla en veckas ranson av magnesium.

oja ett litet tips.
suttit med akvariet ida och har en liten plastlåda med grus över och katten tyckte den passade bra som toa :rolleyes:
#49 - 4 oktober 2005 10:45
[QUOTE=Lissie]På tal om mat. Är det någon som vet om man ska vara försiktig med vanlig tonfisk i vatten på burk även till katter? Som människa är det ju inte så bra att äta för mycket sånt varje vecka, pga metaller eller nåt liknande som samlas i tonfisken.
Saken är den att det enda min katt äter är torrfoder och tonfisk på burk :)

Har provat under alla år att ge henne olika saker för att få lite variation till torrfodret hon äter (tex när man kommer hem, på morgonen, innan läggdags) men inget annat passar än tonfisk (jo kokt fisk går oxå bra). Kräsen tjej!
Insåg nu helt plötsligt att det kanske inte är bra för henne med all tonfisk. Blir ju en del. Jämför man storleken på katten jämfört med människa så borde det ju vara ännu värre då. Hon mår kanonbra nu, men vill ju inte hon ska samla på sig nåt som skadar i längden...
Nån som vet?

Lissie[/QUOTE]

brorsans katt(tidigare syrrans) har ätit bara tonfisk + torrfoder hela sitt liv. Hon är nu på 9e eller 10e året och mår fint. Emellanåt har det gått att lura i henne lite kokt fisk, skinkbitar räkor eller annat katt"snask". Men det enda hon godtar som mat är just tonfisk (i vatten). Tydligen är vissa katter så kräsna att dom helt enkelt bestämmer dethär själv. Och uppenbarligen kan dom hålla sig frisk i 10 år och vem vet hur länge till... på den kosten.
Fast nog försöker vi att lura i henne något annat, verkar ju trist att äta samma sak jämt.. men det har ännu inte gått något vidare. Tonfisk skare va säjjer Sara. :D
#50 - 4 oktober 2005 11:08
Vi har 2 katter, En Blandras och en Norskskogkatt, båda är inomhuskatter och ska inte få gå ut trots att vi bor på landet,det händer titt som tätt att räven springer förbi med en hare i munnen och jag tror en katt skull platsa rätt bra där med ;)

De får numera inget blötfoder på burk, förr gavs Sheba och flertalet andra märken men den ena katten får ingen ro i magen av det, så nu äter de RC torrfoder och får emellanåt köttbitar och rå kyckling samt någon gång tonfisk/kokt torsk.. och de är stabila i magen igen! Det var lite jobb att få dem ok i magen efter att det hade börjat..

Vi vaccinerar dem 1 gång om året
#51 - 4 oktober 2005 11:54
katten vi har hemma hos mina föräldrar jagar bort räven han ;) även katten vi hade före han jagade bort räven så jag tror nog att katten kan vara överlägsen räven i många fall. Men är dom innekatter så är det nog inte så passande då att släppa ut dom, det kanske är lite annorlunda med sådana katter.
#52 - 4 oktober 2005 12:37
Vår utekatt har alltid en skål torrfoder stående. Det heter Dr Hills, och finns i olika varianter, säljs också hos vår veterinär, så det är nog bra. Vi köper 10 kilos-säckar för 475:-. Det räcker ganska länge!
Emellanåt (3 gånger i veckan ca) så kommer damen hem med en mus som hon gnaskar i sig. Det är väl ok, men hon får mask av det. Urrk.

Räkor är gott, men rått oxkött är det inte, av nån anledning? Creme fraish är mumsmums. Kräftor är inte. De vet vad de gillar....

Det där med vattnet var intressant. Vi har undrat varför Billie dricker vatten överallt utom just det som står vid maten. Vi trodde att det som fanns ute, i gamla krukor och i vattenpölar osv innehöll nån form av mineraler som hon behövde, men det kanske bara är nån fix ide som katter har?
#53 - 4 oktober 2005 13:36
Musse af Galenpanna samt Friherre von Oliver äter det mesta som serveras, förutom det och det och det och det kattmatsmärket !! I början smaskade de i sig Opussy med glad aptit, men sen så verkade de ändra något i receptet på Pussys och Oliver kräktes som en klämd majonästub varje gång de fick det. Så det slutade vi med.
Whiskas ??? Inte om katterna själv får välja.
Icas "nya grovmalda" köttfärs med extra hållbarhet är blaha blaha.
Kokt fisk ?? Ja tack matte, väldans ofta matte och mycket mer i skålarna varje gång tack matte.
Hemmagjord lasange med mycket becamellsås i är toppen !!!
Pizza smakar smask.
Kinamatskyckling...duka fram 2 extra tallrikar !!!
Krispisskålarna fylls på med Scinencé Hill Oral Care, Senisitive skinn emmellanåt samt Hairball-controll.
Royal Canin är inte dumt det heller.
Idag skiner solen och matte kommer ju hem i hyfsad tid så jag ska nog tjat-jama på henne om en prommis, sa Oliver.
Oliver dricker vatten ur badkarskranen. Så den ska helst stå lite smårinnandes.
Men han dricker även ur sin vattenskål, Musse dricker bara ur vattenskålen...inne vill säga. Har det regnat ute så sätter båda grabbarna grus full fart mot vattenpölen strax utanför, så fort de får gå ut !! Oliver ska helst trampa omkring i vattnet också, med raka framben så att det skvätter så mycket som möjligt.
#54 - 4 oktober 2005 13:49
[QUOTE=mohlin]Det där med vattnet var intressant. Vi har undrat varför Billie dricker vatten överallt utom just det som står vid maten. Vi trodde att det som fanns ute, i gamla krukor och i vattenpölar osv innehöll nån form av mineraler som hon behövde, men det kanske bara är nån fix ide som katter har?[/QUOTE]

den mest vettiga teori jag läst hittills har med jaktinstinkten att göra.
dött djur bredvid vattnet kan förorena vattnet.
skulle va kul å få veta om det stämmer.

min katt AVSKYR färskt vatten.
vattenskålen står minst 3 timmar innnan det är drickbart.
harf hittat henne ståendes brevid akvariet drickandes vatten.

ska ta en skål i rostfritt och skruva fast magneter i bordet så hoppas ja att hon ska sluta välta ut skålen.
#55 - 5 oktober 2005 07:17
mogwai: :D:D:D:D:D:D:D

Nikki och Totto känner helt klart igen sig.

:D:D:D:D:D:D:D:D
#56 - 5 oktober 2005 11:07
tyckte också det där med vattnet lät intressant. nu har man iaf lärt sig något! ska komma ihåg det till då jag skaffar katt att ställa skålen någon annanstans =)

tänkte på en sak. ifall man skaffar två katter samtidigt, räcker en tvåa för dom då? 68kvm. men har även sökt på en lägenhet på 77kvm, en trea.. men iaf, mellan 60-70kvm är det tillräckligt för två katter?
#57 - 5 oktober 2005 12:26
[QUOTE=trollet85]tyckte också det där med vattnet lät intressant. nu har man iaf lärt sig något! ska komma ihåg det till då jag skaffar katt att ställa skålen någon annanstans =)

tänkte på en sak. ifall man skaffar två katter samtidigt, räcker en tvåa för dom då? 68kvm. men har även sökt på en lägenhet på 77kvm, en trea.. men iaf, mellan 60-70kvm är det tillräckligt för två katter?[/QUOTE]

det räcker. Har två på 68kvm faktiskt. dom uppskattar säkert större oxo men det är ju en annan sak. Finns ju dom som har två katter på betydligt mindre yta har jag förstått..
#58 - 5 oktober 2005 12:33
Jag har två katter och en hund i en tvåa på 64 kvadrat. Fungerar utmärkt!
Var först lite skeptisk till att ha katt i lägenhet, fick dock en katt på köpet med min ex. flickvän. Ser inga som helst problem med detta. Köpte även en till katt med min nuvarande flickvän. De springer omkring och busar och har störtkul ihop.
Ju större yta desto bättre förståss, men jag tror nog din lya duger finfint.
#59 - 5 oktober 2005 13:39
kan ju alltid utöka ytan genom att sätta upp hyllor på väggarna.

sett bilder och filmkllipp på det och änsålänge bara sett katter som gillar de men sätt upp dom ordentligt.
inte trevligt å få en katt+hylla i pannan när man ligger å sover ;)
#60 - 6 oktober 2005 06:53
har du balkong? det uppskattar iaf mina två odjur :D

har dessutom, som raven oxo föreslog, en hylla... på balkongen. byggde den själv med några rejäla konsoller och breda hyllplan som jag delade i hälften(på längden) så dom vart perfekta att ligga på om man e en liten katta:)

mellan hyllorna satte jag bräder som jag lindat båttamp runt, här funkar ju även de flesta slags snören eller dyl som passar att göra klösbrädor av. Den hyllan är mycket välandvänd och funkar som lekställning, sovplats, utkikspunkt mm. Dessutom kklöser katterna så pass på den att jag (iaf inte hittills) behövt klippa klorna på dom.

väldigt lätt att göra, ser snyggt ut och uppskattas:)
#61 - 6 oktober 2005 08:51
Katt är dyrt allan tyvärr, men det mesta är nödvändigt. Jag filosoferar så att om någon av mina missar hade dött av tex kattpest eller kattsnuva hade jag varit förkrossad av min egen snålhet. Nu är mina katter vaccinerade och skall så förbli den att det kostar en mindre förmögenhet. ID märkning är också en bra idé, men igen dyrt.

Jag vill bara upplysa om innehållsförteckningen på "vanliga" kattmatsburkar. Står det att det innehåller torsk, så är 4% (!) av innehållet tors och resten kött-, och fisk biprodukter.

Mina katter får ingen kattmat köpt i vanliga mataffärer, det handlar inte om att det skall vara några snobberier på något sätt. MEN hade jag velat äta kattmat på burk...? Hade jag velat att mina flingor hade varit 4% majs och sen resten biprodukter...? Jag skulle givetvis inte äta möss heller (vegetarian) men poängen går fram ändå hoppas jag.

Royal eller hill´s är bland det bästa man kan ge sin älskling men det kanske inte alltid är vad älsklingen vill ha så mina katter får annat ibland också. I rätt mangs.

*Kokt fisk utan ben
*kyckling filé
*Skalade räkor
*mört kött om de vill ha ( händer inte ofta)

Poängen är väl att de i princip får vad de vill ha med vissa reservationer. Grundtanken är väl att det skall innehålla så lite salt som möjligt. Speciellt om katten är kastrerad. Skinka kanske är kattens favorit, men det får den få väldigt sällan... Mina katter älskar torkade aprikoser, men det är nog inte direkt nyttigt!

Matrester är väl en gråzon, lite köttbullar skulle jag utan tvekan ge mina katter(om de ville ha) medanscurrysåsen hade åkt i soporna. Sen är det ett faktum att man förr i tiden gav katter allt som blev över; sås, potatis osv.l MEN(igen) det var bättre mat förr, det var aldrig knorr pulversås, eller felix pulvermos...

Speciellt en innekatt som inte har tillgång till allt i naturen som den vanligtvis skulle tillgå behöver ett bra helfoder. Vad jag än skulle ge mina katter skulle de alltid ha tillgång till torr/helfoder.

Mina missar är inne för det mesta eftersom jag bor nära en väg som redan kostat mig en katt. MEN (3:e) de får ändå gå ut när jag har möjlighet att passa dem. Sen har jag turen att ha fått snälla katter som kommer när man ropar på dem. Grejen blir väl att jag inte böhöver oroa mig för att uppfostra meskatter som inte går längre än till altanen, utan katter som har kvar mer av sitt naturliga betéende.

Stolt ägarinna till två busfrön

tillägg: Mina dricker exclusivt i duschen, även om den är upptagen.
#62 - 6 oktober 2005 13:47
Gummiankan du nämnde köttbiprodukter.

dit räknas hönsfötter till exempel som är utmärkt föda till katter då det innehåller en hel del fibrer.
inälvor kan nog räknas som biprodukter.
det som blir över när man skär upp kött kan nog också va biprodukt.

min katt får ingen lagad mat.
har alldeles för mycket kryddor i.

kan rekommendera if's veterinärxtra.
har den på min katt 296kr per halvår å då täcker den även mediciner å rehabilitering om nåt händer.
dyraste if har men ger mej som är sjukpensionär trygghet just pga att den täcker såpass mycket så ja behöver inte hosta fram en massa pengar till medeciner den dagen det händer nåt.

vaccinering är inte dumt heller.
blåstjärnan i göteborg tar drygt 300kr per vaccination och det kan det va värt för en familjemedlem.
#63 - 6 oktober 2005 15:04
total kostnad hittills för mina katter

Grundvaccinering
ID märkning
Besiktning.............................................1500

ID registrering........................................240

Klöspelare..............................................1050

Kattsand................................................1074 (179kr*6mån)

Kattmat (torrfoder)....................................800

Kattlådor med tillbehör................................700

Leksaker (förbrukningsvara).........................200

Totalt.....................................................5564kr

Alltså ca 2500:- för en katt...

På tal om höns fötter. När de läggs i kattmat mals de sönder, och fibrerna förstörs. Fibrer är i princip långa kolhydrater(olika binningar, men i princip).
#64 - 6 oktober 2005 17:50
på tal om annat.

behöver katter tuggleksaker ??
noterat att katten min ligger å tuggar på mina läderskor ibland.
vissa plastsaker kartonger å träbitar tuggas på med.
#65 - 7 oktober 2005 19:57
Mina kattungar äter också på precis allt, skor och mattor mm. Men jag hittade en mjuk mus som är lättare att bita i än vanliga pälsmöss. Den var också betydlig populärare.
#66 - 7 oktober 2005 21:03
Mammas katt är fruktansvärt kräsen när det gäller mat, så han får tonfisk lite då och då eftersom det är inte mycket annat han äter..

Vi åt kräftor en kväll och hade några stjärtar över. De vägra han äta.. En av grannarnas katter som vi misstänker knappt får mat alls, gluffsade i sig dem i ett svep.
Denna katt brukar sitta på utsidan av fönstret eller på baksidan hos mamma. och så fort vår katt ser honom blir han rädd, vår katt alltså. Ändå är den andra en liten tanig kattungen och han är stor. Den andra katten är ute och han är inne.. Han är en riktigt liten fegis. Han blir ju till och med rädd för humlor..

Är detta vanligt bland inne katter? Att de är fegisar??
#67 - 7 oktober 2005 22:29
Apropå att dricka vatten så vill jag bara tala om att mammas ena katt endast dricker ur ett dricksglas som ska stå i diskhon! Fin liten herre må jag säga! :D
#68 - 8 oktober 2005 07:44
raven, jo jag tror nog dom vill ha något att tugga på. i deras vanliga natur så är dom ju och biter i döda djur och slaffsar i sig. är dom innekatter så gör dom nog inte så mycket sånt, då kan det ju vara bra att dom får leka vilda med något annat! det är ju detsamma med klösningen, dom behöver ju vässa av det med..
#69 - 8 oktober 2005 08:23
He he, ja tyvärr blir många innekatter fegisar... :)
#70 - 8 oktober 2005 09:12
Mammas katt dricker det mesta som inte är i hans vattenskål. Bara det har stått några dagar så älskar han det... Inte så bra.. Tillexempel på vardagsrumsbordet står det en skål med flytljus och inte så trevligt vatten. Den dricker han ur. Eller om man har blommor i en vas, då måste man passa det vatten, för det dricker han gärna..
Han äter inte vad som helst, men dricker vad som helst...

Brukar någon av era katter ligga i kattlådan? Det gör den här. Han älskar att krypa ihop i den och försöka gömma sig...
#71 - 8 oktober 2005 11:08
Jo allt vatten som stått länge verkar vara delikat för de små gynnarna. Skitäckligt skulle jag vilja säga... Men I kattlådan...? mysigt att krama den katten efteråt... :)
#72 - 25 oktober 2005 17:27
Apropå tugga o slicka o sånt. Vår katt har tidigare haft mani på plastpåsar. Så fort det råkade ligga en plastkasse framme var hon framme och skulle slicka på den. Tyckte alltid att det verkade ganska otrevligt. Nu har hon lugnat sig med "påstvättandet" men jag undrar fortfarande vad det kom sig! Någon som har några idéer??

*katter är bäst!* :D
#73 - 25 oktober 2005 17:42
Har tre innekatter, två på 18 år och en på 15. Nu för ett årsen flyttade vi till hus, har försökt ta utt dom i koppel med blandade resultat. En springer rakt ut till kattmynta växten och lever livet i trädgården. Dom andra två blev rädda och kryper upp famnen och försöker gömma sig under tröjan.

Annons