Galen mosaikgurami?

#1 - 30 mars 2010 12:04
Jag och min pojk har nyss köpt ett större akvarium, och då fick vi även med en massa olika fiskar.
2 som då är mosaikguramis, men dom bara ligger och trycker uppe i ett hörn, och om en annan fisk kommer nära eller om man rör sig för fort när man är vid akvariet så blir dom galna och simmar skit fort och slår in i glaset så det smäller,
ibland gör dom det bara en gång sen lägger dom sig i hörnet igen men oftast simmar dom och smäller i glaset minst 5-10 ggr innan dom lägger sig i hörnet igen. Varför gör den så?
#2 - 30 mars 2010 13:44
Har ni några växter som den kan gömma sig bakom?
Guramisar kan vara rätt skygga till en början och kan behöva ett område rejält med växter. Sedan är de labyrintfiskar som andas luft via ytan så det är inget underligt med att de står högt. Men när de känner sig säkrare kommer de nog att börja åka runt mer.
#3 - 30 mars 2010 14:31
Har ni några växter som den kan gömma sig bakom?

Guramisar kan vara rätt skygga till en början och kan behöva ett område rejält med växter. Sedan är de labyrintfiskar som andas luft via ytan så det är inget underligt med att de står högt. Men när de känner sig säkrare kommer de nog att börja åka runt mer.

Ja och det är just där vid växterna dom hänger, men det att jag blir så orolig när dom simmar in i glaset. För det smäller verkligen jätte högt.
#4 - 30 mars 2010 15:02
Ge dom gömställen, lugn och ro och tid. Det låter som att de är helt nyinflyttade typ, idag?
Mina har brukat acklimatiserat sig på ngn dag eller 2. Ibland när jag har koppat in fiskar har jag släckt ljuset tills dagen efter. De är förmodligen bara skräckslagna.
#5 - 30 mars 2010 17:51
Kan vara så som anders skrev att de fortfarande är oroliga efter flytten, du har inga större rötter eller något annat du kan använda som gömställen?
Bilagor:
#6 - 30 mars 2010 17:56
Johan0201 skrev:
Kan vara så som anders skrev att de fortfarande är oroliga efter flytten, du har inga större rötter eller något annat du kan använda som gömställen?

Vi har inte hunnit köpa något sånt än, men finns det inget man kan ta som man vanligtvis har hemma och göra till några tillfälliga gömställen?
#7 - 30 mars 2010 17:56
Lerkrukor funkar utmärkt, slå av en liten bit av "väggen" Funkar utmärkt
#8 - 30 mars 2010 17:59
Johan0201 skrev:
Lerkrukor funkar utmärkt, slå av en liten bit av "väggen" Funkar utmärkt

Hmm, alla dom slängde vi för ett tag sen. Men vi har jätte stora krukor som man kanske skulle kunna lägga in och ha dom på sidan? Blir ju lite gömställe, så kan man ha en växt lite framför kanske också? Eller går det att använda saker av plast?
#9 - 30 mars 2010 18:02
Beroende på hur stora krukorna är så kan du ju försöka slå av en lite större del av krukorna så att de passar bättre
#10 - 30 mars 2010 18:07
Ja, jag får väl testa mig fram, har 4 sådana där stora krukor så får vi se hur det hela slutar :p
#11 - 30 mars 2010 18:08
Gör så gott du kan och försök få till några gömställe som funkar provisoroiskt?
#12 - 30 mars 2010 18:10
Ja, ska börja nu direkt.
#13 - 30 mars 2010 18:13
Lägg gärna upp bilder=)
#14 - 30 mars 2010 18:24
Johan0201 skrev:
Lägg gärna upp bilder=)

Njaa, väntar helst med bilder på något alls i akvariet i en månad tills man får pengar och kan köpa växter, stenar och sådant, ser inget vidare ut nu :p
Bilagor:
#15 - 30 mars 2010 18:29
Har du inga växter än?
#16 - 30 mars 2010 18:33
Jo, hur mycket som helst(skrev visst lite fel där:p), fick med 2 kassar med växter när vi köpte akvariet, men dom är så otroligt fula. Bara längtar tills pengarna rullar in och vi kan fixa allt, för nu är det tråkigt och fult att man knappt vill kolla på det.
#17 - 31 mars 2010 07:48
Blir en avvägning om du skall böka på med inredningsdetaljer eller låta dom vara... Dom borde väl ha lugnat sig nu?
#18 - 31 mars 2010 12:11
Blir en avvägning om du skall böka på med inredningsdetaljer eller låta dom vara... Dom borde väl ha lugnat sig nu?

Blev inget bökande, utan la bara ner en kruka. Och efter det verkade dom mycket lugnare, dom använde inte krukan alls men dom blev inte lika rädda och var framme mer. Men nu när jag klev upp blev dom så galna att trots att jag har täckglas blev golvet super blött, och det hela slutade med att jag fick släcka lampan, dom simmade bara in i glaset hela tiden.
#19 - 31 mars 2010 16:19
Shit, låter lite illa det där
#20 - 31 mars 2010 16:38
Ja, och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Kan ju inte ha lampan släckt jämt,
#21 - 31 mars 2010 16:40
Låter verklige mysko det där :S
#22 - 1 april 2010 20:31
Dom håller fortfarande på, det kan väl inte vara normalt? Det är inte lika illa, men dom gömmer sig fortfarande och blir galna om man rör sig för snabbt.
#23 - 15 april 2010 17:47
mina mosaikguramis gör också så! fast det är mest hanen. jag har alltid undrat varför han simmar runt som en tok när man kommer nära, eller när man ska sova och det är släckt i akvariet, då kan man höra en smäll... jag har dock inte så många växter kan det kanske bero på det,jag har ändå haft mitt akvarie 130L i snart 1½ år. Men jag vet inte vad det kan bero på att våra guramis gör så.. vi kanske helt enkelt har för några växter och gömställen?:)
#24 - 15 april 2010 19:16
Fiskar är ju också individer. Det är väl inte så mycket att göra annat än att ge de bästa förutsättningarna med växter och en bakgrund. Kan du testa att täcka 3 sidor med ngt mörkt? Se till att ha några flytväxter också. Är det sidoglasen han kör in i? Inte täckglasen? Min mosaik brukar också rycka till då å då men det är mest av andra fiskar och den verkar inte så självmordsbenägen som era.
#25 - 17 april 2010 07:13
Min gurami simmar in i sidoglasen, inte täckglasen. Men hur mycket växter bör man ungefär ha till mosaikguramisar, om akvariet är på 130l?
Bilagor:
#26 - 18 april 2010 10:06
Det kan ju vara bra om du har något hörn i akvariet där växterna når ända upp till ytan. Vad händer om du täcker den sidorutan som han simmar in i med ngt mörkt material? Har du ngn bakgrund?
Bilagor:
#27 - 19 april 2010 09:56
Sådär betedde sig mina blå guramis efter att dom fått flytta till ett nytt akvarium. Jag fattade ingenting för i det gamla akvariet så var dom lugna och fina. Dom var verkligen jätterädda och gömde sig så fort man kikade in i rummet. Jag trodde först att det var för att dom precis fått flytta men sedan dog en av mina unga malar och den andra malen betedde sig konstigt. Flyttade då på guramisarna igen och nu beter dom sig normalt, inte ett dugg rädda och mår finfint.

Jag tror att något var riktigt fel med vattnet i det nya karet, men testerna har inte visat något. Men eftersom den unga och annars friska och pigga malen bara tvärdog och den andre malen blev konstig så var det definitivt något som var tokfel.

Så det kanske kan vara något liknande problem hemma hos dig?
#28 - 19 april 2010 10:36
Kan det vara ngn ammoniumspik som irriterar dem? Eller kanske ngn klorföreningeller nåt?
Hur länge har karet varit igång? Har du koll på nitriten? När ni säger det har jag för mig att min mosaik var hispigare när jag hade slagit ut filterfloran och hade problem med balansen i karet.
#29 - 19 april 2010 16:57
Det kan ju vara bra om du har något hörn i akvariet där växterna når ända upp till ytan. Vad händer om du täcker den sidorutan som han simmar in i med ngt mörkt material? Har du ngn bakgrund?

Han simmar in i alla rutor, eller tre iallafall, jag har en sån där bakgrund som man har innanför glaset. Fast nu har han inte gjort det på ett tag eftersom han varit i karantän akvarie, men jag hör ibland att honan däremot hoppar eller något, eftersom det skvalpar så. Eller simmar hon bara väldigt fort och kvickt mot ett håll så att det skvalpar. Varför får hon sådana ryck?
#30 - 20 april 2010 19:21
Är han helt lugn i karantänakvariet verkar det ju vara ngt med vattnet kanske? Ammonium kan klia. Blir det bättre efter vattenbyten?
#31 - 20 april 2010 20:44
ja, nu har jag inte hört någon smäll på ett tag... det kanske var vattenbytet.
#32 - 21 april 2010 06:32
Om karet är relativt nytt och bakteriefloran i filtret inte kommit igång riktigt eller att man rengjort filtret för hårt kan det bli t.ex. amminium som kan irritera fiskarna. Inte vet jag, men det är kanske värt att kolla.

Annons