galen kamphona och trasiga fenor.

#1 - 14 november 2005 17:19
eller är dom till och med två? för längesen, eller, ett år i alla fall, så skaffade jag en kamphona, för jag ville prova att föda upp lite kampfiskar. det hela sket sig fatalt och slutade med att min lilla hona gav sig på hanen och försökte döda honom.
senare har jag börjat fundera på om den honan kanske är en hane i alla fall, för nu är hon relativt röd och spänner upp sig och är aggressiv ibland, men om det är en hane så måste han ha varit väldigt seg i utvecklingen, för han var nästan fullvuxen när jag köpte honom... när ska kampfiskar vara färdigutvecklade egentligen?

hanen som blev attackerad fick ganska trasiga fenor, i alla fall två centimeter kortare, och dom ska ju växa ut igen, ellerhur? det var nämligen så att dom inte blev en millimeter längre under ett halvår! vad beror det på?

sen så är det så här att jag har en till hona, som jag är säker på att det är en hona, hon har under ett tag fått bo med min illa tilltyglade hane och allt gick jättebra, i ungefär tre veckor. sen kom jag hem från skolan en dag och han var jättetrasig och såg jättesjuk ut. hon attackerade honom inte då, men vad annars kunde ha hänt honom?
#2 - 14 november 2005 17:57
din hona som hadde jätt sig på hanen tror jag inte va en hona utan en kort fenad hane..
så här e det säkraste sättet att se om det e en hona honorna har ett vitt eggläggnings rör röven/anuset..
#3 - 14 november 2005 17:59
PS/
honor kan vara mycket agresiva mot vatandra också
hadde själv 2 honor som inte gick att ha tillsamans..
Tydligen inte bara hanar som ka vara agresiva mot varandra
#4 - 14 november 2005 19:54
som sagt kolla om fisken har en vit prick under magen då är det en hona. Men honor är ofta väldigt aggressiva av sig, jag har precis haft lek mellan en hane och en otroligt aggressiv hona, hon skulle slå ihäl hanen hela tiden men leken lyckades iallafall :)

Annons