Gälarna bakåtvända???

#1 - 23 maj 2004 00:29
Hej.

Jag har just köpt mig en Schibunk. När jag kom hem me denne så märker jag att gälarna är vikta framåt, helt o hållet, det är alltså helt öppet där??
Kan det blivit så av transporten att den blivit stressad??

Mycket tacksam för svar....

Lygna....
#2 - 23 maj 2004 06:50
Det är en "medfödd" defekt, gå tillbaka och byt ut den, det brukar inte påverka fisken.
Mineralbrist i mjukt vatten under fiskens tidiga utveckling anges som orsak.
Nitritförgiftning som små är en annan gissning.
Under uppväxten så får man ta bort de som har gälproblem eller är krokiga, har missbildade fenor osv.
#3 - 23 maj 2004 19:56
Tack snälla för ditt svar.
Jag ska se om jag kan byta ut fisken, köpt av en privatperson så de ska nog gå bra.

//Lygna.
#4 - 23 maj 2004 20:31
vad är en "Schibunk" ?
#5 - 23 maj 2004 20:38
Schibunk är en släkting till koi... Blir upp till 30 cm.

//Lygna.
#6 - 24 maj 2004 06:22
Jag antar att det är Shubunkin som menas och det är en avelsform av guldfisk.
#7 - 25 maj 2004 07:46
Jag hade en slöjstjärt som var så, upptäckte det inte förrän det hade gått några månader från inköpet (var bare ena sidan). Den blev lungfiskmat.
#8 - 25 maj 2004 22:39
Oj då..
Jag fick höra att de var en släkting till koien och visst är det Shubunkin jag menar då. Jag köpte fiskarna för jag tycker dom är så fina me sin långa stjärtfena o för dom kan bli så stora. O så har jag även hört att dom är lätta att ha o göra med, men det kanske inte stämmer?
Tack Gustav för att du rätta till mig.

Mvh Lygna.
#9 - 26 maj 2004 06:20
Inga problem ;) Eftersom Guldfisk och Koi är någorlunda släkt så kan man ju säga att du har lite rätt [:D]

De tillhör de tåligare varianterna av de avlade guldfiskarna, så de får anses vara lätta att ha o göra med. Inga speciella krav och godkända simmare och visst är de vackra. Det finns åtminstone tre olika sorters Shubunkin varianter. London-, Bristol och Japansk Shubunkin.

Annons