Gäddor i dammen

#1 - 18 augusti 2009 10:32
Hej alla! jag har undrat över något jätte länge.... går det ha gädda i dammen? Är det laglit? äter den alla andra fiskar?
#2 - 18 augusti 2009 10:55
Den äter alla andra fiskar.Hur stor är dammen. Gädda är inte olagligt att hålla så länge inte dammen är för liten vad jag vet.
#3 - 18 augusti 2009 11:43
så länge inte dammen har kontakt med runtomliggande naturvatten ska det väl inte vara några problem...

och som grotras skriver att den är tillräckligt stor...

ja den kommer nog äta alla andra fiskar som får plats i munnen på den
#4 - 18 augusti 2009 11:49
Dom äter större fiksar än vad som får plats i munnen.
har sätt dom ta fiskar som är hälften så stora som dom själva.
#5 - 18 augusti 2009 16:01
Grothras skrev:
Den äter alla andra fiskar.Hur stor är dammen. Gädda är inte olagligt att hålla så länge inte dammen är för liten vad jag vet.

jag har ingen damm men min morfar har men jag bara undra :d
#6 - 19 augusti 2009 12:18
Gäddor kommer till dammen förr eller senare. Vare sig man vill det eller inte. Sådan är min erfarenhet tagen ifrån många många dammar.
#7 - 19 augusti 2009 13:33
Håller med.....

Håller med.....
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 augusti 2009 13:38
Riddaren skrev:
Gäddor kommer till dammen förr eller senare. Vare sig man vill det eller inte. Sådan är min erfarenhet tagen ifrån många många dammar.

Nja - finnas det ingen avrinning till eller från dammen så lär definitivt inte någon gädda ta sig dit. Däremot grodor, paddor och salamandrar och det vore synd att plantera in en gädda som kommer att äta upp dom och som man ändå knappast kommer att se.
#9 - 20 augusti 2009 19:28
Kanske är en landsvid tradition att i hemlighet plantera in gäddor i andra människors dammar som vi missat också Kjell :)
#10 - 21 augusti 2009 06:26
Ett Off Topic inlägg. Kan erkänna nu när det gått över 30 år sedan händelsen. En av våra sommargrannar var en skitförnäm kärring som alltid gnatade på oss barn. Hon hade en trädgårdsdamm med fina guldfiskar i. Vi var några kompisar som spinnfiskade och lyckades dra upp en gädda på ca 1 kg. På natten smög vi oss till kärringens trädgård och "planterade" in gäddan i hennes damm. Resten kan ni gissa er till. Det var förståss klart för henne vilka som var skyldiga men hon hade tunnt med bevisen så det blev inget mer av den affären. Efteråt har jag tänkt att det var dumt gjort och vi orsakade kärringen mycket skada både för hennes skapelse och rent ekonomiskt. Vid tidpunkten för händelsen var jag dock övertygad om att vi handlade rätt och hon hade gjort sig förtjänt av det.
#11 - 21 augusti 2009 13:39
Nja - finnas det ingen avrinning till eller från dammen så lär definitivt inte någon gädda ta sig dit. Däremot grodor, paddor och salamandrar och det vore synd att plantera in en gädda som kommer att äta upp dom och som man ändå knappast kommer att se.

Det kan komma rom med fåglar och sånt har hänt med abborre för mig iaf....
#12 - 21 augusti 2009 14:30
Det kan komma rom med fåglar och sånt har hänt med abborre för mig iaf....

Ja med abborre är det så, men jag tror inte gäddrommen sprids på likande sätt. Har aldrig hört nå´t om det i alla fall.:D
#13 - 21 augusti 2009 15:11
Måste bara fråga var har rom av abborre spridits så? Ingen möjlighet att det är någon som pyttsat i abborrar?
#14 - 21 augusti 2009 15:46
Tror mej ha läst om änder och rudor iaf. Annars är det väl väl känt att barn har någon inneboende drift att förflytta fisk hit och dit.
#15 - 21 augusti 2009 18:58
aborr rom blir kladdig och fastnar i det mesta som dras igenom det. Som ankfötter tex.
#16 - 21 augusti 2009 19:14
Har en känsla av att det är vanligare att fisk av alla möjliga arter får flytthjälp av folk som inte tänker så långt. Tankar om att få till grov fisk av olika arter som råkar hamna i små tjärnar till exempel. Vilket
påverkar djurlivet som finns där totalt.
Undrar om rommen skulle sitta kvar på ankfötter ändå. Men fisk dyker upp på oväntade och olämpliga platser hur det än är tyvärr.
#17 - 22 augusti 2009 14:31

Det vore givetvis det logiska, men såvidar inte underjordiska vattendrag är vanligare i Sverige än vad jag tror så är det faktiskt på något sätt möjligt för gäddor att dyka upp i dammar som saknar koppling till annat vatten. Jag har många både nära och yttre bekanta som antingen äger dammar, själva har grävt dammar eller äger jakttillståndet där dammarna är. I de flesta av dem finns det gädda utan att de har koppling till något annat vattendrag, även de som de själva har grävt och även i dammar där markägare har försökt slippa gädda.
Det är till och med så illa att på vissa gods så har gäddorna blivit stora nog att ta ankungar och därmed blivit ett problem.

Man kan givetvis då föreslå att en förklaring är att någon planterat fisken där, men jag känner även till väldigt avlägsna dammar där jag skulle bli mycket förvånad om någon gjort sig bekymret att ta sig hela vägen dit för att plantera en gädda.

Troligen är det då alltså rommen som har följt med änder eller liknande. Men det är inte ovanligt.
#18 - 22 augusti 2009 19:14
Finns dom som stretar ut till avskilda platser just därför att inte andra ska känna till "deras" kanonfiskeställen. Sen blir fisken större år för år eftersom den inte tas upp utan släpps i igen. Att släpa en gädda på 15kg är det nog ingen som gör men små gäddor växer fort. Karpar blir feta små grisar med tiden.
Men båda varianterna kan nog finnas. Rom som fastnar i bukfjädrar skulle väl kunna hänga med.

Annons