Gädda med andra fiskar, går det?

#1 - 23 oktober 2006 06:59
Finns det några fiskar som är över 10 cm,stora alltså och är flockdjur som i nte attackerar min gädda?
#2 - 23 oktober 2006 11:08
Hur stort akvarium har du?
#3 - 23 oktober 2006 13:48
Vad för gädda?
Nordisk? och storlek på den???
#4 - 23 oktober 2006 15:06
Abborrar, braxar blabla finns jätte många. Fast de beror på hur stor gäddan är.
#5 - 23 oktober 2006 18:20
Fråga 1.)
600liter

Fråga 2.)
Fångad i en svensk (skånsk) sjö, vild
ps. Gäddan är lite över 10 cm stor!
#6 - 23 oktober 2006 18:23
Aborrar har jag prövat med, de dör lätt pga av stress och jag måste nog köpa fisken pga om jag bara har en fisk så kommer gäddan angripa fisken pga ensam är lättare än att ta ett stim!
#7 - 23 oktober 2006 18:40
Abborrar är ju jätte tåliga och speciellt i ett så stort akvarium, så länge de finns annan lätt tillgänglig mat så kommer den inte att äta abborrarna, för de andra så ratar gäddor abborrar framför tex mört
#8 - 23 oktober 2006 21:06
Du skulle ju kunna försöka fånga en liten ål... Men om gäddan bara e´ 10cm så skulle det funka med några abborrar som sakt.. Frågan e bara om inte abborrarna blir stressade att leva så pass in på gäddan..
Gäddor ratar inte abborrar till lunch... När jag fiskar större gädda så andvänder jag hellre abborre som bete än mört.. Men om du har när till Ängelholm så kan du ju försöka fånga någon lake.. Dom e inte så stora vid in och ut loppet.. typ 15-20cm... Sen finns där även "botten tittar".. Vet inte redigt vad dom heter.. Eller några idar.. Finns också i ä-holm.. i olika storlekar.. Lycka till iaf..
#9 - 23 oktober 2006 21:18
id!

[LIST=1]
[*]tja jag har aldrig haft nån gädda i nått av mina kar men jag skulle kuna tänka mig att id skulle va ett bra alternativ, har som sagt inte prövat denna fiskkombination men om gäddan som sagt inte är större än nån decimeter så... id finns ibland att köpa på lbomsterhandlar eller andra ställen där dom säljer "dammfisk". iden är jusen stimfisk som dessutom växer ganska snabt, så förmodligen skulle inte gäddan växa "ifrån" dem alldeles för mkt iaf. lycka till vad du än väljer![/LIST]
#10 - 24 oktober 2006 02:38
Har hört rykten om att gäddor är duktiga fenbitare, och ger sig även på större fisk... Men jag har inga erfarenheter själv, så jag kan inte gå i god för det.
Hur som helst jäkligt coolt med en gädda i ett akvarium! Har själv länge närt en tanke på en insjöbiotop...
#11 - 24 oktober 2006 09:54
Skulle jag kunna ha Körsbärsräkor (kräftdjuret). om jag lägger ner många så måste väl ett fåtal överleva och föröka sig och i så fall vad äter de?
#12 - 24 oktober 2006 13:42
är nog för kallt för räkorna.
jag hade lake, abborre och mört med min gädda, tänk bara på att de behöver va större än gäddan annars kommer den ge sig på dom.
#13 - 24 oktober 2006 17:39
Lake vill ha svalt vatten. Är laken större än gäddan är det nog gäddan som stryker med någon natt, om laken inte redan fått problem med för varmt vatten. Kan bli samma med en ål på natten att gäddan försvinner. Ål är förresten ruggiga på att rymma så inga glipor någonstans med en sån. Lite mer högryggade som brax och björkna vore nog lämpligast och kanske abborrar men med dom kan det bli problem vem som tar vem.
Storleken på akvariet är ju helt ok över vintern
#14 - 24 oktober 2006 20:24
Isuxs skrev:
Du skulle ju kunna försöka fånga en liten ål... Men om gäddan bara e´ 10cm så skulle det funka med några abborrar som sakt.. Frågan e bara om inte abborrarna blir stressade att leva så pass in på gäddan..

Gäddor ratar inte abborrar till lunch... När jag fiskar större gädda så andvänder jag hellre abborre som bete än mört.. Men om du har när till Ängelholm så kan du ju försöka fånga någon lake.. Dom e inte så stora vid in och ut loppet.. typ 15-20cm... Sen finns där även "botten tittar".. Vet inte redigt vad dom heter.. Eller några idar.. Finns också i ä-holm.. i olika storlekar.. Lycka till iaf..

Nej dom ratar inte men om dom får välja mellan säg en 3 hg mört och 3 hg abborre så tar dom uteslutande mört, men att du fiskar större gädda med abborre och att dom tar sånna oftarare beror snarare på att abborrar är generellt sett större än mört, och dvs mer mat och mindre förbrukat energi för gäddan än att ta 5 mindre mörtar.
#15 - 24 oktober 2006 20:31
Brax är en skygg fisk så chansen att den vräker in i rutorna hela tiden e´ nog rätt stor.. Men man skulle ju kunna kolla det.. Annars går det ju bara att släppa dom igen..
#16 - 25 oktober 2006 10:33
Isuxs skrev:
Brax är en skygg fisk så chansen att den vräker in i rutorna hela tiden e´ nog rätt stor.. Men man skulle ju kunna kolla det.. Annars går det ju bara att släppa dom igen..

En mindre brax kanske går bra? Fast Större mört är nog enklare, fast även dom blir lätt stressade i akvarium
#17 - 25 oktober 2006 11:02
Tycker ingen av dom blir stressad. Men mörten har ätvänligare form när gäddan vuxit på sig lite.
#18 - 25 oktober 2006 11:23
Här är för övrigt en intressant artikell om hur abborre och mört kan reagera till gädda i naturen och i akvarium: http://www.ibg.uu.se/se/kurser/1BL42(567)/2001-12-13_114317_685_doc.html?id=2005-01-11_140114_611

(Kolla på nummer 923)
#19 - 25 oktober 2006 13:18
Fast i akvarium kommer dom inte undan iaf dom stackarna.
#20 - 14 november 2006 10:55
jag hede en lax som var ca 3x så stor fast lite kortare den blev söndersliten!
#21 - 14 november 2006 18:38
3x högre? Måste varit en utsvulten gädda isf som försökt svälja den

Annons