Gaaah!! Ytterfilter!! Aquael 150

#1 - 10 augusti 2009 12:40
Har köpt ett Aquael UNI MAX 150 till mitt lilla 40liters.

Så här ser det ut:

http://grand-prix.se/images/34060_S.jpg

Men jag fattar inte hur jag ska flöda filtret! Det står:

"Vrid kontrollenheten (3) till första motståndet moturs, från kolven (5) räknat, så att den sitter i "F"-positionen.

Och så långt tror jag att jag är med. Kontrollenheten - dvs övre delen av handtaget - petar ut så det står kl 15 iställer för kl 18. Nåväl. Sen står det:

"Vrid kolven (5) med greppet "G" moturs ca. 90 grader, medan filtret samtidigt hålls med höljets grepp "h"

Huh? :confused: Finns liksom bara en sak att vrida på och det är övre delen av handtaget! Vaddå "grepp H" - står inget om nåt grepp H i bruksisen. sen:

"Vrid kolvgreppet "G" kraftfullt ca 10ggr som visas i figuren"

Jag blir tokig! Jagbrukar inte ha problem att följa bruksisar men detta översteg min förmåga? Nån som har ett likadant filter som kan förklara??

Som om inte detta vore nog så passar inte filtret under höljet till akvariet. [:(!] Jag SA ju att det var overkill med ett ytterfilter till 40liter men lyssnade jag på det? Nähäe då!
#2 - 10 augusti 2009 12:55
Ju mer jag kollar i bruksisen desto mer övertygad blir jag om att det är nåt fel, bruksisen är till en äldre modell än den jag köpt verkar det som...
#3 - 10 augusti 2009 15:01
Sophia_ skrev:
Ju mer jag kollar i bruksisen desto mer övertygad blir jag om att det är nåt fel, bruksisen är till en äldre modell än den jag köpt verkar det som...
Ja precis, du har väl den nya modellen med en liten pumpspak som du bara drar upp och ner för att få igång hävereffekten...

Gamla modellen: http://www.rocketaquatics.co.uk/aqua-unimax-professional-external-aquarium-power-filter-pi-2250.html?image=0&osCsid=npictkq36q1sh6bmpolssstm64
#4 - 10 augusti 2009 15:07
åheim skrev:
Ja precis, du har väl den nya modellen med en liten pumpspak som du bara drar upp och ner för att få igång hävereffekten...

Gamla modellen: http://www.rocketaquatics.co.uk/aqua-unimax-professional-external-aquarium-power-filter-pi-2250.html?image=0&osCsid=npictkq36q1sh6bmpolssstm64

Ja precis så där ser det ut i bruksanvisningen! Typiskt. Har mailat pwss som jag köpte ifrån så får vi se om jag kan få en ny.
#5 - 10 augusti 2009 17:49
Sophia_ skrev:
Ja precis så där ser det ut i bruksanvisningen! Typiskt. Har mailat pwss som jag köpte ifrån så får vi se om jag kan få en ny.
Men är det den nya modellen av pump du fick iallafall?

om du har den nya så är det bara att pumpa i spaken som jag skrev, lätt som en plätt;)
#6 - 10 augusti 2009 18:44
Jag har pumpat som en galning med pumpen, men det vill inte rinna ner mer vatten i slangarna! Jag tror att filtret är fullt, men det lägger sig inget vatten i slangarna som det ska och sätter jag i stickkontakten händer nada. *sucka* Jag är för dum för sånt här känns det just nu!
#7 - 10 augusti 2009 19:04
Närå! Koppla bort slangarna och gå och töm ur allt vatten ur filtret, sätt ihop filtret och pumpa igen!
#8 - 10 augusti 2009 20:45
Jag gjorde så. Funkade inte. Sög i slangarna i alla fall, då rann det minsann! Jättefint rann det. Ända tills jag upptäckte att det även rann ut på golvet. :( Det läcker framtill mellan vredet och handtaget så att säga. :( :( Mailat och frågat vad jag ska göra.
#9 - 10 augusti 2009 22:34
Ok då förstår jag att inte funkade med hävertpumpen, då måste filtret vara helt tätt! Kolla så att gummipackningarna sitter som de ska på vredet... (om de nu inte glömt att sätta dit dem vill säga[:o])
#10 - 11 augusti 2009 07:56
åheim skrev:
Ok då förstår jag att inte funkade med hävertpumpen, då måste filtret vara helt tätt! Kolla så att gummipackningarna sitter som de ska på vredet... (om de nu inte glömt att sätta dit dem vill säga[:o])

Jag lyckas faktiskt inte se det... Det är inte den delen som går att vrida som det läcker ifrån utan delen som INTE är vridbar. Uttryckte mig nog lite luddigt. Den silverfärgade rundade delen längst fram.
#11 - 11 augusti 2009 12:16
Då fattar jag ingenting? läcker det från skarven runt toppkåpan eller det vridbara hantaget, nån annanstans kan det väl inte läcka...
Guest
#12 - 11 augusti 2009 12:48
:confused:
#13 - 11 augusti 2009 12:53
Det läcker i skarven mellan den främsta delen av det silverfärgade och det svarta. Den främsta delen där är inte vridbart, man kan bara vrida på den delen som inkluderar handtag och slangkopplingar. Längst fram är det en silverfärgad del med pumpen på, det är under den delen som det läcker.
#14 - 11 augusti 2009 13:10
Sophia_ skrev:
Det läcker i skarven mellan den främsta delen av det silverfärgade och det svarta. Den främsta delen där är inte vridbart, man kan bara vrida på den delen som inkluderar handtag och slangkopplingar. Längst fram är det en silverfärgad del med pumpen på, det är under den delen som det läcker.
Aha ok! då är det ju packningen runt toppkåpan som inte är tät eller sitter som den ska, kolla så att filterkorgarna är staplade som de ska så de inte hindrar att filtret stäng ordentligt!
#15 - 11 augusti 2009 17:56
Nu har jag kollat så alla korgar står som de ska och det gör det. Men det läcker ändå. Har inte fått svar från pwss ännu så jag får väl avvakta. Innerfiltret funkar ju rätt bra ändå.
Guest
#16 - 11 augusti 2009 18:24
Och packningen? Sett den?
Bilagor:
#17 - 11 augusti 2009 18:27
Narii skrev:
Och packningen? Sett den?

Nej jag kommer inte åt att titta där. Den delen sitter liksom fast och underifrån går det inte att se för det sitter annat ivägen.

Tack för att ni försöker hjälpa mig!!!
#18 - 11 augusti 2009 18:30
... det sitter en packning runt hela kanten på locket, kolla den så den inte är skadad! det verkar ju vara där det läcker.
#19 - 11 augusti 2009 18:46
Jasså den packningen! Ja den är okej, men det är inte därifrån vattnet kommer. Det verkar komma från toppen längst fram.
Guest
#20 - 11 augusti 2009 19:51
Kan man koppla loss slangarna? Asså med nån snabbspak? Kan inget om aquaels ytterfilter, men om du kan koppla loss hela den silvriga dosan + slangar så måste de fattas packningar där.
http://media.photobucket.com/image/tetratec%20hose%20connector/Muleous/Attachment.jpg detta ja pratar om, ser du dom 2 packningarna? Dom ska finnas på aquaelen med. OM man kan koppla loss på detta sätt.
#21 - 11 augusti 2009 20:33
Sophia_ skrev:
Jasså den packningen! Ja den är okej, men det är inte därifrån vattnet kommer. Det verkar komma från toppen längst fram.
Ja men då måste det ju vara från handtaget för det finns ju ingen mer öppning på filtret, om du inte har en spricka i höljet...
#22 - 11 augusti 2009 21:22
Jag har bara haft den gamla unimax modellen men jag tittade på den något röriga bruksanvisningen på simontorp.se och för att starta häverteffekten och fylla filtret så vrider man hantaget medurs tills det tar emot, pumpar sedan 5-10ggr i spaken sedan vrider man tillbaks hantaget till ursprungsläget och då ska vattnet börja rinna ner i filtret! Men varför ditt filter läcker är en gåta[:o]
#23 - 12 augusti 2009 10:12
Det känns svårt att förklara hur det läcker så jag försökte ta bilder i dag då återigen kopplade upp filtret. Fast i tvättstugan. :p

http://www.devons.se/forumbilder/akv08.jpg

Här ser ni hur det läcker på sidan i framkant på filtret. Då jag försöker dra igång filtret genom att vrida handtaget och dra i den lilla pumpen funkar inte det, det blir liksom inget vakuum. Då jag drar igång det genom att suga i utslangen. Så fort filtret blir fullt börjar det läcka där.

http://www.devons.se/forumbilder/akv09.jpg

Hela filtret. Never mind the tvätt. [:o]
#24 - 12 augusti 2009 10:59
Om det inte är tätt är det inte så konstigt att det inte blir något vakuum.
Bilagor:

Annons