Gaaaah Fullt med tofsalger!!

#1 - 24 december 2004 10:28
Vad göra åt denna styggelse [:-103]
#2 - 25 december 2004 10:35
Tror jag har fått samma skit!ser ut som massor tunnahårstrån i mörkgrön färg som angripit växterna ock lite på bottengruset.Hoppas att det finns någon som har något listigt knep för att få bort det här för det är inte attraktivt.
#3 - 25 december 2004 10:47
Jag upptäckte av en slump att andmat, Lemna Minor, som får föröka sig okontrollerat på en månad konkurrerade ut mina alger. Sedan håvade jag upp all andmat, och nu två månader efteråt, ser växterna fina ut utan alger.

Vet inte om det fungerar för er, men det är i alla fall ett tips.
#4 - 25 december 2004 11:08
tja köp siameaiska alg ätare
#5 - 25 december 2004 11:34
Japp siamesiska algätare är toppen
#6 - 25 december 2004 12:43
har köpt tre stycken för en vecka sen men tycker att det inte blivit ngn skillnad... dock var dom ju inte så jättestora direkt =)
#7 - 25 december 2004 14:01
Dom är bäst på att äta alger när dom är små och dom tar nästan bara dom små färska tofsalgerna. Du får nog skrapa bort dom gamla och hårda tofsarna själv.

#8 - 27 december 2004 12:44
Jag har hört att räkor är riktigt duktiga på att äta både alger och fiskbajs. Tror ni det stämmer?
#9 - 27 december 2004 21:24
Jag har hållit på med akvarier så jag kommer ihåg tiden f.t., dvs före tofsalgerna! Kommer inte ihåg när dom dök upp, kanske 25-30 år sen. Innan dess kunde man lägga ner en sten i karet och möjligen få lite gröna alger på den. Det var tider det.

Åtgärd? Tja, bra belysning och mycket fiskar, gärna algätande, tycks hjälpa hos mig. Mao goda betingelser för växterna så dom kan ta hand om näringen och svälta ut algerna. Eller tvärtom, missköta karet. Ett lager grönalger med blågröna alger ovanpå tycks kväva tofsarna, konstigt nog utan att skada växterna. Nån patentmedicin tycks dock inte finnas.
Fija
#10 - 27 december 2004 21:42
Ursprungligen skickat av Aranea

Jag har hört att räkor är riktigt duktiga på att äta både alger och fiskbajs. Tror ni det stämmer?

Jag har tre amanoräkor och de har rensat min stora rot helt, förutom någon sorts alg som ser ut som små korta tofsar med mörkgröna borst. Fast de stör inte så mycket tycker inte jag.

mvh

// Fija

Annons