fytväxt eller ej?

#1 - 7 mars 2007 10:31
tänkte ev. köpa nån flytväxt för att tona ner ljuset lite.
grejen är den att jag har ganska mycket ytcirkulation från pumpen, så växterna skulle bara stå o guppa i ett hörn.
gör det nåt?(förutom det rent estetiska)
fördelar/nackdelar med flytväxter?
tacksam för svar!

mvh analyseraren:)
#2 - 7 mars 2007 11:37
nackdelen är väl att de växer som ogräs, fördelen är väl att de minskar mängden alger.
#3 - 7 mars 2007 11:42
tycker inte mina står i ett hörn å guppar (hade ju vart trevligt om dom gjort det) mina far omring på ytan.
köp inte andmat.... du blir aldrig av med det hur mye du än rensar, pistia är ganska ok.
#4 - 7 mars 2007 11:43
eller nu blandar jag nog hopp namnen..... *springer å kollar:D*
#5 - 7 mars 2007 13:21
*db* skrev:
tänkte ev. köpa nån flytväxt för att tona ner ljuset lite.

grejen är den att jag har ganska mycket ytcirkulation från pumpen, så växterna skulle bara stå o guppa i ett hörn.

gör det nåt?(förutom det rent estetiska)

fördelar/nackdelar med flytväxter?

tacksam för svar!

mvh analyseraren:)

Några flytväxter klarar inte för mycket ytrörelse (minns dock inte vilka på rak hand). De flesta växer dock bra med måttlig eller kraftig ytrörelse.

Fördelar: Är oftast snabbväxande och ger därför algerna ingen chans, bra skydd för eventuella yngel, dämpar ljuset för de fiskar som trivs med det, är estetiskt väldigt snyggt. Har man Labyrintfiskar så skulle jag vilja säga att flytväxter är en förutsättning för att dessa ska trivas riktigt bra (och särskilt om man vill att de ska leka).

Nackdelar: Kan skugga andra ljuskrävande växter allförmycket.

Själv har jag en del väldigt ljuskrävande växter och har löst det på det sättet att jag grupperat mina flytväxter strategiskt över de mindre ljuskrävande växterna, som trivs och växer bra även i halvskugga.

Mvh
Mattias
#6 - 7 mars 2007 17:57
Ok, tack för era svar.
var i affären idag och kollade, han skulle få in växter imorgon.
antar att det bli affär då:)
#7 - 7 mars 2007 17:59
giz skrev:
tycker inte mina står i ett hörn å guppar (hade ju vart trevligt om dom gjort det) mina far omring på ytan.

köp inte andmat.... du blir aldrig av med det hur mye du än rensar, pistia är ganska ok.

puh... tur att jag tackade nej till andmaten han erbjöd mig gratis idag!:D
#8 - 7 mars 2007 19:05
generellt kan man säga att flytväxter vill ha en lugn vattenyta då deras syrefyllda blad är känsliga och skadas lätt om det är för strömmt! en fin flytväxt tycker jag är limnobium laevigatum!
http://www.akvarijni.cz/foto/limnobium.jpg
#9 - 7 mars 2007 19:20
Mosaik skrev:

Själv har jag en del väldigt ljuskrävande växter och har löst det på det sättet att jag grupperat mina flytväxter strategiskt över de mindre ljuskrävande växterna, som trivs och växer bra även i halvskugga.

Mvh

Mattias

hur grupperar man dem då?

mina åker runt runt runt???
#10 - 7 mars 2007 19:34
åheim skrev:
generellt kan man säga att flytväxter vill ha en lugn vattenyta då deras syrefyllda blad är känsliga och skadas lätt om det är för strömmt! en fin flytväxt tycker jag är limnobium laevigatum!

http://www.akvarijni.cz/foto/limnobium.jpg

den va fin!e den lättskött?
gillar inte heller när de är för långa rötter, hur är det med det?
#11 - 7 mars 2007 20:58
*db* skrev:
den va fin!e den lättskött?

gillar inte heller när de är för långa rötter, hur är det med det?
den får långa rötter men det tycker jag bara är snyggt! den kräver en lugn vattenyta och växtnäring för att bli riktigt fin så ser man bara till att uppfylla dem två punkterna så är den lättskött;)
#12 - 7 mars 2007 21:07
ok,måste lugna ner ytan isåfall:) hur jag nu fixar det.
tror inte mitt filter är så hightech så att jag kan korrigera det så.
kan inte heller rikta det in mot den bakre rutan.hur göra:confused:
#13 - 8 mars 2007 08:11
Diwa skrev:
hur grupperar man dem då?

mina åker runt runt runt???

Jag har en lugn yta eftersom jag placerat utflödet från filtret långt ner. Dessutom har jag utflödet på minimum och riktar strålen (som går från vänster till höger) mot bakre glaset. På akvariets högra sida har jag då den största grupperingen av flytväxter vilken består av tre olika arter. Dessa håller sig väl på plats eftersom cirkulationen inte orkar dra med dem. Dessutom växer ju rötterna ner en bit och håller på så sätt fast växten.

Den andra stora grupperingen har jag i bakre vänstra hörnet ovanför filtret. Här är inte heller ytrörelsen för kraftig och flytväkterna och dess rötter döljer dessutom filtret på ett snyggt sätt. En och en annan flytväxt ger sig förstås av från dessa grupperingar och flyter sakta omkring på ytan, men det gör ju inte någonting då detta bara ser naturligt ut. :)

Mvh
mattias
#14 - 8 mars 2007 08:15
*db* skrev:
ok,måste lugna ner ytan isåfall:) hur jag nu fixar det.

tror inte mitt filter är så hightech så att jag kan korrigera det så.

kan inte heller rikta det in mot den bakre rutan.hur göra:confused:

Placera utflödet så långt ner som möjligt? Strypa/rikta utflödet med ett "strilrör"?

Mvh
Mattias
#15 - 8 mars 2007 08:36
hur blir syresättningen då?lite sämre va?
strilrör?kan gissa mig till vad det är, går det att köpa "löst"?
:confused: mycket frågetecken nu:)
#16 - 8 mars 2007 09:01
I mitt minsta akvarium har jag en rotad vattenpest - som även blivit "flytväxt" eftersom den växt sig jättehög. Den rullar sig på vattenytan flera varv, och jag har bra "kräm i pumpen". :p
#17 - 8 mars 2007 09:05
Healena skrev:
I mitt minsta akvarium har jag en rotad vattenpest - som även blivit "flytväxt" eftersom den växt sig jättehög. Den rullar sig på vattenytan flera varv, och jag har bra "kräm i pumpen". :p

ingen risk att den sticker iväg allt för långt ivarjefall;)
#18 - 8 mars 2007 09:40
*db* skrev:
ingen risk att den sticker iväg allt för långt ivarjefall;)

Nä..har ju inte alltför mycket yta direkt :D
Men i något hörn i stort akvarium så.. Har en till i mitt 115 - liters, som efter vild kamp med eldstjärt nu äntligen rotat sig och också börjar snurra runt sig själv för att troligtvis snart bli "flytväxt" :p
#19 - 8 mars 2007 10:03
*db* skrev:
hur blir syresättningen då?lite sämre va?

strilrör?kan gissa mig till vad det är, går det att köpa "löst"?

:confused: mycket frågetecken nu:)

Ja den minskar vid ytan. Men det behöver inte betyda att det uppstår problem eftersom det är så många faktorer som spelar in här.

Strilrör finns att köpa löst i de flesta välsorterade akvarieaffärer. :)

Mvh
Mattias
#20 - 8 mars 2007 16:10
Mosaik skrev:
Ja den minskar vid ytan. Men det behöver inte betyda att det uppstår problem eftersom det är så många faktorer som spelar in här.

Strilrör finns att köpa löst i de flesta välsorterade akvarieaffärer. :)

Mvh

Mattias

ok,ska titta efter ett strilrör när jag är där nästa gång

Annons