Fyra spörsmål gällande zoopet.com

#1 - 5 juni 2006 09:48
1) Jag mailade om en undran ifall det skulle vara möjligt att kunna bocka av fiskar i beskrivningen till en "önskelista" som man sedan kan skriva ut i något lämpligt och snyggt format (och lite andra funderingar/tips kring detta, jmf med www.amazon.com). Men jag fick aldrig något svar på det (förutom att Christian skulle ta det med Kjell när han kom tillbaka från sin resa). Så jag ställer frågan indirekt igen genom detta meddelande på forumet.[INDENT]a) En önskelista som man kan skapa genom att klicka i en ruta på arbeskrivningar. Denna kan man sedan få i en kortlista med och utan bilder liknande listan man får efter en sökning. Dock kanske något mer utökad information.
[/INDENT][INDENT]b) Även en "jag har"-lista där man kan bocka i att "denna fisk har jag", och man kan således få ut samma fina lista om i a) även för dessa (för att spara i akvariebänk etc.).
[/INDENT]2) Denna hör nästan ihop med den ovan, men gäller utskrifter. Det vore smutt om man vid utskrift kunde ha valt ett flertal arter, och få dessa utskrivna efter varandra ex. två per sida (A5-format = 2 per A4) när man väljer utskrift. Som det är idag så kan man bara skriva ut en fiskbeskrivning åt gången. Kanske en speciell "utskriftslista" som bara skulle gälla för den utskriften/sessionen.

3) Har Kjell mfl. funderat på att fortsätta med artbeskrivningar även för andra akvariegäster såsom räkor, sniglar och andra varelser? Då detta blir allt mer vanligt så tror jag det skulle uppskattas av många.

4) För att hjälpa till och fylla upp siten, hur låter idén med att man får skicka in "bidrag" på artbeskrivningar (ev. med krav om källangivelse) som sedan granskas innen de läggs upp på siten? På så sätt så kan man kanske iaf öka uppdateringstakten genom att grundarbete m.m. görs av frivilliga zoopet-medlemmar (gold?). (jmfr. med www.boardgamegeek.com)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 juni 2006 10:10
Punkt 1 och 2 väntar jag med att svara på tills jag pratat med Christian (han glömde av att ta upp det med mig när jag kom hem).

Punkt 3
Svar ja - men allt hänger på att det finns foton av bra kvalitet på sådana djur och än så länge är det lite magert även om en del (främst Sonja) jobbar på med detta.
Räknar med att en sådan avdelning i alal fall kommer igång till hösten och då skall jag dessutom förhoppningsvis också få in lite fler växter eftersom den avdelningen idag är lite mager

Punkt 4
Den begränsande faktorn är foton av hög kvalitet - utan sådana ingen artbeskrivning. För vissa artbeskrivningar tar jag redan idag kontakt med olika personer om jag behöver hjälp.
Så om ni vill hjälpa till - ta bra foton på arter som inte finns med i artbeskrivningarna så kommer arten med i artregistret. En som gör detta och som jag speciellt vill framhålla är ray som lägger in mängder med bra foton på ovanliga arter

Annons