Fyra lysrör till 375 liter?

#1 - 3 januari 2004 13:51
Gott Nytt År på Er!

Nu har vi tröttnat på vårt mindre akvarium och tänker utöka till ett på 375 liter.
Jag undrar därför om det är för mycket med fyra stycken lysrör till ett sådant?
De flesta begagnade har bara ramp med två stycken rör...
Om man köper en ramp för fyra stycken rör, kan man då välja att bara använda tre stycken eller krävs det att alla fyra används?
De växter vi har idag är inte så ljuskrävande men man vet ju aldrig vad som kommer i framtiden.
Jag kör efter principen att hellre köpa lite i överkant än i underkant.

Mvh Micke.
#2 - 3 januari 2004 13:55
Jag har provat med 2 och 4 rör till 375l kar, beror mest på om du vill ha växter tycker jag.

Du kan givetvis köra med 3 rör i en 4 rörs ramp om du vill, men
det blir inte så mycket ljusare med 4 än med 3 rör, däremot kan du få problem med att du antingen har bra ljus framme i karet eller bak i karet om du kör med bara 2 rör.

//Marcus
#3 - 3 januari 2004 13:58
Hej !
Lever oxå efter tesen "hellre lite "overkill" än behöva köpa nytt efter ett par månader" !

En ramp med 4 lysrör är ju klart bättre än ett med bara 2st. Och ja du kan köra med bara ett rör om du vill, det kan iaf jag på min ramp. Du kan ju höra med försäljaren. Du kan ju annars fylla upp rampen med standard lysrör för typ 40-50 spänn styck.

Mvh Jesper
#4 - 3 januari 2004 14:00
Ok... det verkar finnas en tumregel som säger 0,5 Watt/liter. Stämmer detta eller kan man bortse från det?
#5 - 3 januari 2004 14:26
Det beror ju som sagt på om du har mycket växter eller ej.
Ska du inte så mycket ljuskrävande växter så behöver du ju inte en massa ljus heller =)

[:-5] Mvh Jesper
#6 - 3 januari 2004 14:47
Kör 3x36W med reflektorer på min 375:a, men jag tycker nästan att det är lite skumt i karet....särskillt som jag har mycket växter.
#7 - 3 januari 2004 17:10
Jag körde med 4 st 36 watts med reflektorer. 2 st sunglo bak och 2 st aquarelle fram. Jag hade god tillväxt och hyffsat ljus (skulle jag göra om det skulle jag köra enbart aquarelle). När jag köpte metallhallogen så insåg jag hur dåligt mina växter växt innan.
MVH
Magnus
#8 - 3 januari 2004 17:19
Tack ska ni ha!
Då får det bli en ramp med fyra rör.
Forumet här på Zoopet är guld värt!

God Fortsättning på Er.
#9 - 3 januari 2004 18:46
För mycket ljus blir det inte om man håller samma tempo med växtgödningen. Ska du ha mycket växter är det bara o klämma dit så många rör som får plats och ösa i gödning. [:)]

Annons