Fyra av fem äpplesnäckor döda

#1 - 5 juli 2007 10:34
Nu blir jag helt förtvivlad. Jag trodde dessa skulle vara lätta?

Fyra äpplesnäckor har dött nu, 1-2 månad sedan jag köpte dom. Jag har mätt vattenvärdena supernoga, dom har haft mycket och varierad kost, massor av extra kalk osv. Jag börjar klura på om det kan vara något gift i vattnet, men mina grodor mår toppen och dom är ju så känsliga.

Snäckorna har dött en och en med någon/några veckors mellanrum. När jag köpte dom noterade jag några mindre frätskador på toppen av skalet, och skalet hade vuxit fram med "band" av olika färg och kvalite. Öppningen på skalet var väldigt ojämn och tunn. Sedan de flyttade in hos mig har de vuxit till en hel del, mycket tjockare skal och väldigt mycket intensivare färg - så att det nästan ser lite fult olika ut. De har alla ända fram till dödsdagen varit aktiva och i full fart.

Kan snäckorna ha varit dåliga redan innan? Kan de ha drabbats av sjukdom? Kan det finnas något jag har gjort fel?

Tacksam för lite svar, jag vågar inte köpa nya som det är nu, med risk att döda även nästa grupp.
#2 - 5 juli 2007 11:21
:(Usch vad tråkigt! Jag råkade ut för nästan samma sak...men det var nog för jag hade klantat mig,som tur var överlevde en brunrandig snäcka och den är piggast av dem jag har nu (har tre gula med)...Hur stora var dina snäckor som dog? Jag har märkt att "bebisarna" är känsligare än de större hos mig...Alla små har dött som jag köpt medans de som är mellan 1 kr-5 kronorsstorlekar klarar sig bra här... Hoppas du får reda på varför de dog så du kan skaffa nya snäckisar! :)
#3 - 5 juli 2007 12:10
Snäckorna är >3cm över skalet. Mätte en enkrona och den är 2,5cm. Mätte såhär, spine + body: http://www.applesnail.net/content/illustrations/anatomy/shell_anatomy.gif
#4 - 9 juli 2007 09:37
Oj, vad tråkigt!

Oerhört svårt att säga vad som kan gått fel. Det har hänt att jag har haft snäckor som inte klarat sig efter för stor stress (för många nya vattenmiljöer på för kort tid ex).

Du har inte kopparör eller annat som kan påverka vattnet? Ingen medicin eller metallhaltigt grus?

Om nu vattenkvaliteten varit god och de haft tillgång till korrekt mat i lagom mängd så återstår nog bara sjukdom eller annat ämne som kan påverkat dem?

Har du funderat kring något som kan ha påverkat? Hur var snäckorna i butiken?

MVH

Sabina
#5 - 9 juli 2007 10:16
Det med kopparrör vet jag inte, och det är fullt möjligt. Ett test innan jag köper fler snäckor blir det då.

De låg i påse direkt, eftersom de var beställda, men från början var de pigga och aktiva. Dock lite fula frätskador på skalen.

Jag funderar massor, men har jättesvårt att komma på något. Sjukdom eller metaller i vattnet är nog det som ligger närmast tillhands.

Annons