Vattenberedningsmedel kan vara befogat om du har dåligt vatten eller köpt känsliga fiskar. Men så dåligt vatten brukar det inte finnas i sverige. Däremot kan halten CO2 i kranvattnet vara ovanligt högt eller lågt. Så att när man fyller akvariumet direkt från kranen så blir det häftiga pH-svängningar. Det kan fiskar dö av. Botemedlet om man har så (vanligtvis egen brun), är att hälla upp vattnet i en eller flera dunkar dagen innan, så att det hinner luftas. Annan bra anledning att göra detta är att vattnet blir rumstempererat.
Om du har ett bra filter som rör om, så kommer du att lufta ut de klor som går att lufta ut på en vecka. Så jag skulle inte blandat i detta.
Jag anser att man skall göra vattenbytena så lätta som möjligt för sig själv. Då kommer man inte att fuska med dem, och fiskarna mår bättre. Detta innebär att man (som nybörjare) bör undvika att manipulera vattenvärden. Du gör helt rätt som låter akvariumet stabiliseras och mäta vattenvärdena, för att väja fiskar från detta.
Angående vattenslang. jag använder vattenslang, utan problem (har diskusar, som ju anses vara känsliga). Det är dock en slang som använts länge, så eventuella rester från tillverkning och lagring har försvunnit. Så om du köper en ny slang, spola gärna ren den innan du använder den första gången.
(Har en slang som räcker från akvariumet till badrummet. Där fäster jag den direkt på blandaren, och fyller akvariumet direkt från kran. Använder kallvatten, det sänker inte vattentemperaturen i akvariumet mer än två-tre grader. Samma slang använder jag för att tömma akvariumet till en hink i badrummet. Den svämmar över och vattnet rinner ned i avloppet. Detta för att ha en chans att stoppa om någon liten fisk kommer med i insuget)