Hej, och tack för att ni läser mitt första inlägg här på zoopet.
Bestämde mig för ett halv år sedan utöka min akvariesamling med nytt 720l akvarium med för mig, helt nya ciklider, nämligen Tangangyikas.
Köpte på mig lite fiskar, och lät dem växa lite tillsammans med mina malawis, 5 små frontosor och ett par J. marlieri, som hann med att leka under sin temporära vistelse i Malawi tanken. Jag var även ung och dum och köpte ett mindre gäng unga Tropheus moorii (6st). Detta slutade givetvis i tragedi, och nu har jag (big suprise) endast en hane kvar, (sin sista kompis skrämde han ut genom mathålet i täckglaset).
Nu är 720l akvariet på plats och förutom 5 frontosor, 2 J. marlieri och 1 Tropheus hane, har jag även köpt ett par N. brichardi (prinsessan av burundi), 5st N. lelupi (apelisinciklid), ett par (tror jag) vildfångade T. irsacae (hästnosciklid). I akvariet går även 3st Synodontis malar och några Ancistrusar som gör sitt bästa för att hålla rent.
Bra harmoni i akvariet nu, frontosorna växer på bra och förhoppningsvis kommer dom inte se sina kompisar som mat om några år. Planen är att försöka kombinera så många olika Tanganyika som möjligt. Enda dödsfallen jag haft förutom troffarna har varit två hästnosar, (lite oroväckande men man får ju räkna med det ibland när det är vildfångat).
Nu till mina funderingar. Akvariet ser fortfarande ganska tomt ut och eftersom jag blivit lite smått förälskad i troffar, men ändå inte är beredd att skaffa ett renodlat troffekar, är jag beredd att göra ett nytt försök med ett gäng unga T. duboisi istället. Kommer det finnas någon channs att det funkar att blanda så många olika Tangangyika när man låter dom växa upp tillsammans (alla fiskar är unga och bara ett fåtal är könsmogna)?
Om jag bestämmer mig för att prova, borde jag gör mig av med den elaka moorii hanen först?
Tack för att ni läst, alla synpunkter uppskattas, även synpunkter som inte är relaterad till min "fråga"
Ska även försöka fixa en bild på mina kar för er som är nyfikna :)