Fylla på med troffar i min tank...?

#1 - 2 februari 2009 17:34
Hej, och tack för att ni läser mitt första inlägg här på zoopet.

Bestämde mig för ett halv år sedan utöka min akvariesamling med nytt 720l akvarium med för mig, helt nya ciklider, nämligen Tangangyikas.

Köpte på mig lite fiskar, och lät dem växa lite tillsammans med mina malawis, 5 små frontosor och ett par J. marlieri, som hann med att leka under sin temporära vistelse i Malawi tanken. Jag var även ung och dum och köpte ett mindre gäng unga Tropheus moorii (6st). Detta slutade givetvis i tragedi, och nu har jag (big suprise) endast en hane kvar, (sin sista kompis skrämde han ut genom mathålet i täckglaset).

Nu är 720l akvariet på plats och förutom 5 frontosor, 2 J. marlieri och 1 Tropheus hane, har jag även köpt ett par N. brichardi (prinsessan av burundi), 5st N. lelupi (apelisinciklid), ett par (tror jag) vildfångade T. irsacae (hästnosciklid). I akvariet går även 3st Synodontis malar och några Ancistrusar som gör sitt bästa för att hålla rent.

Bra harmoni i akvariet nu, frontosorna växer på bra och förhoppningsvis kommer dom inte se sina kompisar som mat om några år. Planen är att försöka kombinera så många olika Tanganyika som möjligt. Enda dödsfallen jag haft förutom troffarna har varit två hästnosar, (lite oroväckande men man får ju räkna med det ibland när det är vildfångat).

Nu till mina funderingar. Akvariet ser fortfarande ganska tomt ut och eftersom jag blivit lite smått förälskad i troffar, men ändå inte är beredd att skaffa ett renodlat troffekar, är jag beredd att göra ett nytt försök med ett gäng unga T. duboisi istället. Kommer det finnas någon channs att det funkar att blanda så många olika Tangangyika när man låter dom växa upp tillsammans (alla fiskar är unga och bara ett fåtal är könsmogna)?

Om jag bestämmer mig för att prova, borde jag gör mig av med den elaka moorii hanen först?

Tack för att ni läst, alla synpunkter uppskattas, även synpunkter som inte är relaterad till min "fråga"

Ska även försöka fixa en bild på mina kar för er som är nyfikna :)
#2 - 3 februari 2009 18:44
Tja. Fint första inlägg:)

Om det är någon troffe som fungerar som en lite mindre grupp är det duboisi. Hur stor/liten grupp hade du tänkt dig? Denna troffe-art brukar vara den fredligaste. Jag tror du måste göra dig av med den elaka hanen om det ska fungera.

Ett annat alternativ är att skaffa EN till moori hona (kanske svårt o få tag i). I ett så pass stort akvarie kan det fungera med en hane som håller revir och en hona som håller i i övriga karet. Men jag gissar att du vill ha en större grupp...
#3 - 3 februari 2009 21:08
Tack för svaret. Har med intresse skummat igenom ditt Tanganyika-projekt och ser ju riktigt bra och intressant ut.

Jag skulle nog helst vilja ha en grupp på cirka 10-15st och just nu lutar det väldigt mkt åt att jag köper in ett gäng unga rackare till veckan.

Moorii hanen vet jag inte vad jag ska göra av, vill inte att han ska komma till orätta händer, och ett alternativ är att han får gå ensamen i min Malawitank tills någon kan ta hand om honom.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 februari 2009 21:20
Planen är att försöka kombinera så många olika Tanganyika som möjligt

Detta brukar vara en dålig kombination i ett troffekar. Troffar funkar absolut bäst i en riktigt stor grupp i ett långt akvarium.

Om du lägger ner nya troffar så gör dig absolut av med singelhanen som du har - han kommer att ta livet av alla nya troffar.
Frontosorna kommer med tiden att äta troffar - eftersom stora frontosor utan problem klipper fullvuxna troffar.
#5 - 4 februari 2009 07:40
Tack för svaret Kjell, och framför allt tack för arbetet med denna fantastiska sida.

Då jag säger att jag vill kombinera så många arter som möjligt menar jag givetvis inte 10-talas, utan är väldigt nöjd om jag kan få 4-6st att fungera. Mitt huvudintresse av akvarium ligger i att försöka få en mångfald att fungera. Tanganyika ska ju vara svåra, men också en av anledningarna till att jag valt dem :)

Det här med att frontosorna ska äta vuxna troffar mm, har ju debatterats i flera trådar. Jag har även frågat runt bland akvariehandlare och annat kunnit folk och ingen verkar ju ha något bra svar. Min förhoppning är att om alla fiskar växer upp tillsammans så ska dom inte se varandra som mat förutsatt att man matar dom regelbundet och tillräckligt. Har dock aldrig varit med om dylikt till matvrak då det gäller frontosorna, så lite orolig är jag.

Singel hanen kommer jag försöka bli av med, men tror ni verkligen den kommer att attackera dom betydligt mindre ynglen direkt eller kan den stanna kvar nån månad tills jag hittar ett hem åt honom?

Om jag trots lite "vad var det jag sa?" varning ifrån er väljer att köpa en grupp duboisi, vad är ett rimligt antal? Så många som möjligt gäller ju om man bara ska ha troffar, men känns som det blir väl rushigt för dom andra fiskarna om man kör ner 30st. Hur många skulle ni köpt?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 februari 2009 09:52
Rasselbit skrev:
Det här med att frontosorna ska äta vuxna troffar mm, har ju debatterats i flera trådar. Jag har även frågat runt bland akvariehandlare och annat kunnit folk och ingen verkar ju ha något bra svar. Min förhoppning är att om alla fiskar växer upp tillsammans så ska dom inte se varandra som mat förutsatt att man matar dom regelbundet och tillräckligt. Har dock aldrig varit med om dylikt till matvrak då det gäller frontosorna, så lite orolig är jag.

Under årens lopp har jag nog ett 10-tal gånger testat kombinationen troffar och frontosor (ibland är man korkat envis:p) och de förstnämnda har alltid till slut hamnat i magen på de sistnämnda.
Det kan dröja flera år innan de kommer på att övriga akvarieinvånare är ätbara - men när de väl kommit på det så försvinner de en efter en (även om det kan gå några veckor mellan varje). Nästan alltid så klipper de dom i gryningen och jag har många gånger sett en troffestjärt sticka ut ur munnen när jag slagit på ljuset på morgonen.
Men som du skriver så minskar risken om man låter dom växa upp ihop eller snarare det tar betydligt längre tid innan frontosorna (speciellt om de är odlade i många generationer) kommer på att troffarna är ätbara. Detta är ju inte heller något konstigt efterom fisken naturligt faktiskt lever på att snaska i sig andra fiskar.

Annons