Fylla ett akvarium?

#1 - 15 augusti 2006 08:03
Hur fyller man ett akvarium enklast?
Hälla från hinken direkt ner i akvariet?
Dessutom rör det upp allt grus mm, vilket tydligen inte skall vara så bra.
Hörde att man skall hälla vattnet genom filtret och det blir svårt från en hink?

Vi har ett Juwel Trigon 190 L
#2 - 15 augusti 2006 08:26
Om du inte kan hålla handen under vattnet när det rinner ur hinken, så kan du antingen använda en slang och hävertmetoden, men då måste hinken vara ovanför akvariet.
Annars kan du lägga en tallrik på bottnen och hälla på den, så rör du inte upp gruset.
#3 - 15 augusti 2006 08:33
Jag brukar lägga en rätvänd djuptallrik i botten då kan jag hälla på rätt friskt utan att det rör runt i gruset.
mvh Mattias
#4 - 15 augusti 2006 08:44
I mitt lilla kar häller jag direkt ur hinken, men försiktigt så inte det virvlar upp så mycket eller bildar en grop.
I det stora så har jag en slang kopplat från duschen.
#5 - 15 augusti 2006 10:44
Jag använder skopa, och häller ur sista skvätten försiktigt. Jag har en rot i akvariet som jag försöker träffa med vattenstrålen.
#6 - 15 augusti 2006 13:21
Tackar för alla svar. Jag har testat med slang & hävertmetoden, funkar ju rätt bra. Hällde en del rätt i med en tallrik. Också bra. Sen blev det elände..Suck..
Ett handtag till hinken gick av och 7 liter vatten över golvet... Kan man stämma ica för att dom säljer skräp? Nåja, tror vi fick torkat upp det mesta iaf. En liten paus efter torkandet, sen på´t igen
#7 - 15 augusti 2006 15:19
[QUOTE=muppen]Ett handtag till hinken gick av och 7 liter vatten över golvet... Kan man stämma ica för att dom säljer skräp? Nåja, tror vi fick torkat upp det mesta iaf. En liten paus efter torkandet, sen på´t igen[/QUOTE]

ett års garanti på allt man köper, har du kvittot gå tillbaka och klaga.-..
;)
#8 - 15 augusti 2006 20:59
[quote=muppen]Hur fyller man ett akvarium enklast?
Hälla från hinken direkt ner i akvariet?
Dessutom rör det upp allt grus mm, vilket tydligen inte skall vara så bra.
Hörde att man skall hälla vattnet genom filtret och det blir svårt från en hink?

Vi har ett Juwel Trigon 190 L[/quote]kopplar bara slangen till duschen och kör fullt tryck utan att virvla upp botten tack vare min lösning;)

http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/IM000563.jpg
#9 - 15 augusti 2006 22:22
Huh!
Snajdigt åheim!

Annons