Fylla en AC??

#1 - 18 juni 2006 18:48
Någon som vet vad det kostar att fylla en AC??
Vet inte om det är gas eller vätska jag har..
Bilen är en Peugeot 605 SR3,0 92:a..

Får ingen värme i bilen så det måste vara det eller?? Har kollat alla kablar och sprutat in elektronikspay där i..
Tacksam för tips...
#2 - 18 juni 2006 19:00
Får ingen värme i bilen :confused: ac:n kyler ju luften inte värmer den.
#3 - 18 juni 2006 19:18
Jo jag vet men vissa säger att behållaren som gasen ska finnas i är tom och vissa tvärt om... Blir inte klok på det.. Börjar få lite smått damp på det!!
#4 - 18 juni 2006 19:43
Om du inte får värme är det inte AC'n du ska fokusera på, behöver du värme nu? fr du kyla i bilen?

Om inget av värme och kyla fungerar är det nog något med kontrollelektroniken till klimatsystemet.

Om du bara saknar värme,

Kolla att termostaten fungerar, detta ser du till exempel på om bilen har rätt arbetstemperatur.
Annars kan det vara shunten till värmepaketet som inte fungerar eller inte har något som påverkar den (mekaniskt / elektriskt).

Kan inte komma på mer just nu.
#5 - 18 juni 2006 21:09
Hehe.. Ne jag behöver ingen värme nu precis men jag vill fixsa det så snabbt som möjligt bara.. Men den kyler bra.. Men som sakt ingen värme alls.
Termostaten funkar bra.
95C har den maximalt varit uppe i sen går den ner...
Undrar var shunten sitter?..
Får knappt ner en näve i motorutrymmet pgr av den stora motorn.. Fruktansvärt tait..
#6 - 18 juni 2006 21:10
ha´r du rätt tesmostat i? finns ju sommar o vintertermostater
#7 - 18 juni 2006 23:34
[quote=andreassofus]ha´r du rätt tesmostat i? finns ju sommar o vintertermostater[/quote]

Sommar o vinter-termostater? Skojaru?
Har aldrig hört talas om det o vet ingen som byter termostat mellan sommar o vinter??
Jag är ändå bilmekaniker i grund o botten (utbildad personbil & lastbilar)

Men iaf, om du inte får nån värme i bilen är det ju bara o felsöka värmepaketet, kolla termostat m.m...
Det har nog inget med ACn o göra iaf eftersom den fungerar o kyler fint?
#8 - 18 juni 2006 23:35
Jo den har funkat innan i vinter och nu i "sommar" men all värme tvär dog igår morsen när jag skulle hem från ett ålamete.. Det är det som e det konstiga..
#9 - 18 juni 2006 23:43
jo sommar å vinter termostat finns.
till peugot 605 finns termostat som öppnar sej vid 82grader kallas sommar sen finns termostat som öppnar sej vid 88grader.

volvo b30 har ex: 87 och 92 grader.

Isuxs, ingen bilmotorexpert men 95 grader låter lite högt.
va det under körning eller bilkö ?
#10 - 19 juni 2006 05:25
Du bör ha två "kylarslangar" som går genom torpedväggen, om du hitter de slangarna kan du känna där om de blir varma vid genomgången, då vet du vid vilken sida du har problemet kupé eller motorutrymme.
#11 - 19 juni 2006 08:58
Raven: Då när den kom upp i 95 var i en studentkö hehe..
NE: Jag vet exsakt var dom slangarna sitter kollade lite på dom igår och båda var fesvarma..
#12 - 19 juni 2006 09:35
Hoppas nu att bilderna funkar..
#13 - 19 juni 2006 09:37
Ok den Första bilden är slangarna som du berättade om NE.
Sen den andra är någon form av behållare där man kan se att den sidan som är "DRY" är helt uppe medans den andra sidan "WET" är i botten..
Sista bilden är hela motorn där grön pil är kylslangarna igenom väggen och rosa pil är behållaren..
#14 - 19 juni 2006 13:24
Har du mekanisk spak till värmeregleringen? känns den normal eller går den väldigt lätt?
#15 - 19 juni 2006 15:30
[quote=Isuxs]Raven: Då när den kom upp i 95 var i en studentkö hehe..[/quote]

ok, just köer är lite problematiskt med värme och motorer.
ingen fartvind som kyler vattenpumpen snurrar sakta etcetera.
hade det däremot varit typ landsvägskörning så hade de kunnat tyda på problem.

kanske skulle fundera på attt köpa haynes verkstadshandbok, kan eventuellt även finnas på biblioteket.
#16 - 19 juni 2006 16:23
Ok får kolla efter den på biblan..
Alla spakar och rattar känns normala.. Alla går lätt, har dom alltid gjort..
#17 - 19 juni 2006 16:26
lilltips, biblioteket kan ha ehmsida du kan kolla på.
iallafall har göteborgs bibliotek en där står bl.a status för alla böcker.
#18 - 19 juni 2006 20:16
[quote=Raven]jo sommar å vinter termostat finns.
till peugot 605 finns termostat som öppnar sej vid 82grader kallas sommar sen finns termostat som öppnar sej vid 88grader.

volvo b30 har ex: 87 och 92 grader.

Isuxs, ingen bilmotorexpert men 95 grader låter lite högt.
va det under körning eller bilkö ?[/quote]

om det skiljer så få grader ser jag faktiskt inte direkt nyttan med det heller..lite jämnare temp kanske men vem orkar bryu sig om o byta termostat mellan säsongerna? o med så liten skillnad är det garanterat inte termostat-modellen det är fel på i trådskaparens bil..
#19 - 19 juni 2006 20:27
[quote=destruid]om det skiljer så få grader ser jag faktiskt inte direkt nyttan med det heller..lite jämnare temp kanske men vem orkar bryu sig om o byta termostat mellan säsongerna?[/quote]

kan göra skillnad mellan körbar bil och bil som kokar :/
men byta mellan säsongerna behöver man inte utan handlar nog mer om var man bor.

bor man uppe i kiruna och det är -25gr så blir motorn varm fortare med vintertermostat än sommartermostat och då slits mindre och drar mindre bensin till exempel.
#20 - 19 juni 2006 20:30
Är en gammal bilmekaniker-- det finns en termostat som man har hela året om.Utrycket vinter och sommar termostat kom när termostaten är i sönder.På vintern får man inte upp fläkten till värme,då man sade har du en vinter termostat byt den då ...faktiskt det funkar igen om man byter den, kanske man byter termostater på formel 1 det vet jag inte
#21 - 19 juni 2006 21:27
Ok... Så det jag borde göra är att testa byta termostat då alltså.. Inga enorma summor så det kan man ju prova iaf...
#22 - 20 juni 2006 05:29
[quote=stene]Är en gammal bilmekaniker-- det finns en termostat som man har hela året om.Utrycket vinter och sommar termostat kom när termostaten är i sönder.På vintern får man inte upp fläkten till värme,då man sade har du en vinter termostat byt den då ...faktiskt det funkar igen om man byter den, kanske man byter termostater på formel 1 det vet jag inte[/quote]

"får man inte upp fläkten till värme", jag hoppas att du inte jobbar som bilmeck ;) , fläkten är bara en hjälp att hålla kylaren effektiv som i sin tur ska hålla bilens motor vid rätt temperatur, detta regleras via termostaten som släpper vatten till kylaren när motorn blir för varm och stänger när motorn blir för kall, allt detta för att hölla rätt arbetstemperatur.

Vad är detta för snack, det finns / fanns sommar och vintertermostat, detta används dock sällan numer vad jag vet, man kör alltid på sommar här om det finns båda för bilmodellen.

Ett exempel:
På Biltema fanns två termostater för SAAB en för sommar (88gr) och en för vinter (92gr), detta går att verifiera med vilken bildelsbutik som helst.

Anledningen till detta är att man på vintern vid sträng kyla har en stor avkylning på hela motorn alltså ökar man den tillåtna temperaturen för att kompensera detta.

Om din motor kommer upp till normal arbetstemperatur är det inte där du har problemet, bilen ska naturligtvis inte heller bli för varm, men det är ju absolut inte det som är problemet med din kupévärme.

Edit: om du menar kupéfläkten så är det ju inte den heller som skapar värmen utan bara lufcirkulationen, värmen kommer från värmepaketet som får sin värme från kylarvattnet.
#23 - 20 juni 2006 08:12
Ok så då är det inte lönt att byta termostat heller..
Ja det är värme in i kupén som jag inte får..
#24 - 20 juni 2006 08:55
fungerer kupefläkten
mvh janne
#25 - 20 juni 2006 09:10
Bild två ser ut att visa en del av ACn och wet/dry är en indikering om det finns fukt i systemt (skall vara dry). Ett mer ovanligt fel skulle vara om ACn inte går att stänga av (på en Peugeuot kan väl allt hända) men det borde vara mer tryck i värmen än i kylan iaf...
#26 - 20 juni 2006 09:15
Ajaaaa... Inget fel på Peugeot ;) ..
Rostar iaf inte upp som andra bilar..:)
Tycker själv också att det är märkligt att värmen är död och kylan funkar.. Brukar vara tvärt om..
#27 - 20 juni 2006 12:50
[quote=NE]"får man inte upp fläkten till värme", jag hoppas att du inte jobbar som bilmeck ;) , fläkten är bara en hjälp att hålla kylaren effektiv som i sin tur ska hålla bilens motor vid rätt temperatur, detta regleras via termostaten som släpper vatten till kylaren när motorn blir för varm och stänger när motorn blir för kall, allt detta för att hölla rätt arbetstemperatur.

Vad är detta för snack, det finns / fanns sommar och vintertermostat, detta används dock sällan numer vad jag vet, man kör alltid på sommar här om det finns båda för bilmodellen.

Ett exempel:
På Biltema fanns två termostater för SAAB en för sommar (88gr) och en för vinter (92gr), detta går att verifiera med vilken bildelsbutik som helst.

Anledningen till detta är att man på vintern vid sträng kyla har en stor avkylning på hela motorn alltså ökar man den tillåtna temperaturen för att kompensera detta.

Om din motor kommer upp till normal arbetstemperatur är det inte där du har problemet, bilen ska naturligtvis inte heller bli för varm, men det är ju absolut inte det som är problemet med din kupévärme.

Edit: om du menar kupéfläkten så är det ju inte den heller som skapar värmen utan bara lufcirkulationen, värmen kommer från värmepaketet som får sin värme från kylarvattnet.[/quote]Har aldrig hört talas om det jobbade på BMW-VOLVO har aldrig bytt till vinter termostat eller sommar termostat.Om man inte får upp värmen i kupen så beroe detta på att termostaten är i regel sönder när man byter den så fungerar det också detta ser man på tempen också i bilens intsrumentpanel bla då kallade vi detta för man har en vinter termostat.Det var det jag menade.PS jag jobbar inte som bilmeck längre;)
#28 - 20 juni 2006 18:09
Jag ser att du också kommer från de södra delarna av sverige och i dessa trakter har jag aldrig hört att någon haft något annat än standard / sommar termostat, så det är kanske inte så konstigt.

detta ser man på tempen också i bilens intsrumentpanel

Det är därför jag påpekat fakta om bilen har rätt arbetstemperatur.
#29 - 20 juni 2006 19:48
Själv har jag aldrig hört talats om olika termostater men man lär sig något nytt varje dag...
Men min temp brukar ligga på 90 C det äv väll vanligt???
#30 - 21 juni 2006 05:20
Det är troligen helt ok.

Annons