[quote=stene]Är en gammal bilmekaniker-- det finns en termostat som man har hela året om.Utrycket vinter och sommar termostat kom när termostaten är i sönder.På vintern får man inte upp fläkten till värme,då man sade har du en vinter termostat byt den då ...faktiskt det funkar igen om man byter den, kanske man byter termostater på formel 1 det vet jag inte[/quote]
"får man inte upp fläkten till värme", jag hoppas att du inte jobbar som bilmeck ;) , fläkten är bara en hjälp att hålla kylaren effektiv som i sin tur ska hålla bilens motor vid rätt temperatur, detta regleras via termostaten som släpper vatten till kylaren när motorn blir för varm och stänger när motorn blir för kall, allt detta för att hölla rätt arbetstemperatur.
Vad är detta för snack, det finns / fanns sommar och vintertermostat, detta används dock sällan numer vad jag vet, man kör alltid på sommar här om det finns båda för bilmodellen.
Ett exempel:
På Biltema fanns två termostater för SAAB en för sommar (88gr) och en för vinter (92gr), detta går att verifiera med vilken bildelsbutik som helst.
Anledningen till detta är att man på vintern vid sträng kyla har en stor avkylning på hela motorn alltså ökar man den tillåtna temperaturen för att kompensera detta.
Om din motor kommer upp till normal arbetstemperatur är det inte där du har problemet, bilen ska naturligtvis inte heller bli för varm, men det är ju absolut inte det som är problemet med din kupévärme.
Edit: om du menar kupéfläkten så är det ju inte den heller som skapar värmen utan bara lufcirkulationen, värmen kommer från värmepaketet som får sin värme från kylarvattnet.