Fyll och tappkranen på en Fluval FX-6

#1 - 4 mars 2017 13:41
Hej.

Kan tappkranen till en Fluval FX-6 kopplas till vattenkranen vid fyllning av akvariet / pumpen, eller är det en risk att trycket blir för stort ?
Kan inte hitta detta någonstans i manualen eller på andra ställen.

Bilder och text illustrerar att man har en hink eller balja med vatten i som pumpen suger vatten i från. Men det är ju 900 liter så det blir en del vändor då.
#2 - 4 mars 2017 15:02
Hur som helst kan jag lova att du inte vill dra vatten genom tappkranen och igenom pumpen upp i akvariet... då drar du upp all skit från pumpen ut i karet! Du kan däremot använda tappkranen när du tömmer ut vatten men du måste fylla upp sen med slang, och den kopplar du på kranen!
#3 - 4 mars 2017 18:42
[QUOTE=åheim;n2367427]Hur som helst kan jag lova att du inte vill dra vatten genom tappkranen och igenom pumpen upp i akvariet... då drar du upp all skit från pumpen ut i karet! Du kan däremot använda tappkranen när du tömmer ut vatten men du måste fylla upp sen med slang, och den kopplar du på kranen![/QUOTE]

Det är ju iof en tanke god som någon annan. Beskrivningen / manualen beskriver hur man fyller upp akvariet med hjälp av tappkranen, men då med att har en slang i en hink. Så det är ju iaf tanken att man skall göra så. Men som du skriver, har jag inte tänkt på det.
#4 - 5 mars 2017 10:27
Då har du missuppfattat manualen, du kan bara tömma ur vattnet ur filtret ner i en hink!
#5 - 7 mars 2017 21:01
[QUOTE=åheim;n2367476]Då har du missuppfattat manualen, du kan bara tömma ur vattnet ur filtret ner i en hink!
[/QUOTE]

Nej, nej, jag har inte missuppfattat manualen. Jag har både fyllt upp akvariet och tömt det med hjälp av tappkranen eller Utility Valve som det står i manualen. Fyller en hink eller en balja med vatten. stoppar i slangen och kopplar den till tappkranen. Stänger inlopp och öppnar utblås. Startar pumpen. Det går fort som tusan.

Men min fråga är att: Om jag i stället för att stoppa slangen i en hink, kan koppla den mot min vattenkran så att jag slipper att springa med hinkar.
Är alltså orolig på om trycket från kranen kan skada pumpen på något sätt.
#6 - 8 mars 2017 09:01
Det är ett högt tryck från kranen så jag skulle vara lite orolig för att spränga packningarna ...

Annons