FX5, ljudnivå, medföljande filter, pris beg.

#1 - 25 mars 2012 00:27
Vet att en hel del använder detta filter och funderar på att skaffa ett till mitt nya (begagnade) akvarie. Men jag är ganska känslig för ljud och soffan är väldigt nära karet (1m). Därför vill jag att det ska vara mycket tyst, hur upplever ni det? Hör ni ett lågt konstant brummande, högt konstant, aldrig osv?
Sen undrar jag om det ingår filtermassa om man skulle köpa det nytt, och isf är det något att ha eller för man ändå kompensera med egna filter?
Och vad skulle ni säga är ett bra pris för ett begagnad FX5?
#2 - 25 mars 2012 05:36
Vanish skrev:
Vet att en hel del använder detta filter och funderar på att skaffa ett till mitt nya (begagnade) akvarie. Men jag är ganska känslig för ljud och soffan är väldigt nära karet (1m). Därför vill jag att det ska vara mycket tyst, hur upplever ni det? Hör ni ett lågt konstant brummande, högt konstant, aldrig osv?

Sen undrar jag om det ingår filtermassa om man skulle köpa det nytt, och isf är det något att ha eller för man ändå kompensera med egna filter?

Och vad skulle ni säga är ett bra pris för ett begagnad FX5?

Jag har haft detta filter till mitt 540-literskar - men, efter ett år sålde jag det p.g.a. just den höga ljudnivån. Kanske mitt filter var ett måndagsexemplar - men jag vet, att många retar sig på, att det låter för mycket.
Nu har jag ett eheimfilter...som är hur tyst som helst:).
#3 - 25 mars 2012 06:14
Frågade lite på den lokala djuraffären vad de rekommenderade för filter till det stora karet jag ska köpa.
Han rekommenderade Fluval FX5, Aquael Unimax 700 och Ehiem 2080.

Det han sa sen var att om jag skulle ha det i vardagsrummet så skulle jag nog inte köpa FX5 pga ljudnivån men filtreringen var det inget fel på i nån av dem. Unimax 700 var prisvärd och ehiem var just ehiem. Slutade med att jag slog till på Ehiem 2080 i alla fall
#4 - 25 mars 2012 09:10
Okej, tack tack. Har hört mycket gott om ljudnivåer på unimaxen, så ska nog kolla in den lite noggrannare. Har en pump nu, som jag fick med vid köpet. Men den verkar dra in luft och läcker ut vatten när det blir motstånd, tex om jag stänger av pumpen. Det är en CristalProfi e1500 antagligen, och om jag tror rätt så har den ingen packning mellan kammaren och locket :/

Annons