FX5:an går inte igång...

#1 - 5 mars 2009 16:48
Fyllde upp 1/3 i mitt 1125 liters så ställningen skulle sätta sig. Skulle sedan köra igång pumpen (Fluval fx5) för att få lite rörelse. Den gick igång men det kommer inget vatten och den suger inget. Fyllde den givetvis innan...
Har testat att suga i slangen till utblåset men inget händer.
Kan det vara att vattennivån är för låg, en chansning bara, man är ju ingen fysiker;)
Hoppas på snabba svar så det inte står still för länge,...
#2 - 5 mars 2009 17:01
Ska inte strö salt i såren på dig men minns du nu vilka som var dina "fx påhejare" i den här tråden? ;)

Nu kan jag ingenting matnyttigt ang fx5, de enda problem jag känner till är "smart pump" kretskortet samt alldeles för fint filtermaterial utanför korgarna.

Dra ut sladden, kolla så ingenting blockerar inkommande vatten från insugsröret till slanganslutningen till pumpen och i med sladden igen.

Fx5 ska alltså själv starta upp efter en stund..
#3 - 5 mars 2009 17:08
Ska inte strö salt i såren på dig men minns du nu vilka som var dina "fx påhejare" i den här tråden? ;)

Nu kan jag ingenting matnyttigt ang fx5, de enda problem jag känner till är "smart pump" kretskortet samt alldeles för fint filtermaterial utanför korgarna.

Dra ut sladden, kolla så ingenting blockerar inkommande vatten från insugsröret till slanganslutningen till pumpen och i med sladden igen.

Fx5 ska alltså själv starta upp efter en stund..
#4 - 5 mars 2009 17:10
Hur kunde jag veta att du skulle svara?;)
Hade hellre behållt min Eheim men nu är den såld med det andra karet...
Slangen är ny så där finns inget skit.
Filtermaterialet är ganska grovt och precis rengjort.
Har läst om problem med kretskortet men det gäller väl gamla modeller?
Låg ett papper med pumpen med 2005 som årtal så den är ju max 4 år...
Men funkar motorn om kretskortet dör?
#5 - 5 mars 2009 17:23
Kan inte se att det inte skulle gå att koppla förbi och låta den gå 24/7

Men står den och tuggar i 3 minuter eller vad det var så är det som det ska förutsatt att den sen startar, problemen jag läst mig till består i stendöda pumpar som inte drar igång alls eftersom den fastnar i "nu ska jag lufta hela världen lilla mamma"
Guest
#6 - 5 mars 2009 17:44
2005 va väl första tillverkningsåret?
#7 - 5 mars 2009 18:06
Narii skrev:
2005 va väl första tillverkningsåret?

Ingen aning, jag är ju egentligen en Eheim-nörd;)
#8 - 5 mars 2009 18:10
Ska nu erkänna något som ni inte får berätta för någon;)
Kom just på att jag kanske har glömt att vrida på ventilen till insuget..... :D
Ska snart åka till nya lyan där karet står och kolla det och är det så, blir det nog ett svandyk från balkongen..........
#9 - 5 mars 2009 19:20
Ska nu erkänna något som ni inte får berätta för någon;)

Kom just på att jag kanske har glömt att vrida på ventilen till insuget..... :D

Ska snart åka till nya lyan där karet står och kolla det och är det så, blir det nog ett svandyk från balkongen..........

Och här börjar man tvivla på fluval. pfff :D
#10 - 5 mars 2009 19:24
Undrar om han fick fart på pumpen,eller om det vart ett dyk från balkongen...;)
#11 - 5 mars 2009 19:48
Tja det är ju snart två timmar sedan och har han satsat på en fluval så kan allt möjligt hända, nån som sitter och lyssnar på polisradion i oskarshamn? :confused:
#12 - 5 mars 2009 22:07
Undrar vad som dök först,han eller FX5:an...;)
#13 - 5 mars 2009 23:20
inget svar från jerry ciklid än, va kanske han som dök trots allt... RIP
#14 - 5 mars 2009 23:22
Visade det sig att han hoppat i galen tunna?:D
#15 - 5 mars 2009 23:24
Eller från ett galet filter....
#16 - 6 mars 2009 15:43
Skönt att se att så många bryr sig om mig;)
Det tar emot att säga men det var ventilen...
Och jävlar vilket liv den förde jämfört med Eheim...
Guest
#17 - 6 mars 2009 15:44
Hehe, Schlantigt.
#18 - 6 mars 2009 16:20
Sophink!

Trivs du inte med den så kan du alltid bygga om den till en sån där trevlig sophink man kan ha på toaletten med golvpedal(motorn)som man trampar på för att få locket att öppna sig, den är ju förhoppningsvis vattentät..

Gör ett riktigt snyggt jobb så tippar jag på att du kan byta den mot orginalet, den skulle antagligen pryda sin plats väl inne på toaletten i foajen på plochinger Strasse 54 i Deizisau.. :p
#19 - 7 mars 2009 13:15
:d:d:d

Annons