Fuzz Algae

#1 - 28 mars 2008 00:30
Jag tror att det är "Fuzz Algae" jag fått på bladen och rutorna..
kollade på Plantswop och det ser ut som Fuzz Algae.. finns det nån liknade alg eller kan det vara denna.. den har kommit nu, ca en månad sen jag började med Easycarbo.
göder som vanligt med pmdd o co2..
den är rätt lätt att ta bort från rutona men den kommer tillbaka direkt.
vad kan detta bero på??? kan det vara EC:n tro??
#2 - 28 mars 2008 06:37
För lite CO2. EC dödar alger.
#3 - 28 mars 2008 13:17
Testa även att minska dina ljustimmar drastiskt under ett par dagar och se om dom ger sig.
#4 - 30 mars 2008 00:05
defdac skrev:
För lite CO2. EC dödar alger.

NJA... mina toffsar har dött, men nu har dom gröna algerna kommit.. dom fanns inte innan.
Jag har inte ändrat min co2 gödning... har iof inte mätt co2:n men växterna bubbar som attan.

Ska jag kräma på med mer co2 ???
eller mer EC ??? (nu kör jag 1ml/100 lit)

göder ca en fulldos pmdd varannan dag om jag inte glömmer det
#5 - 30 mars 2008 08:08

har iof inte mätt co2:n men växterna bubbar som attan.

Hur kan bladen bubbla om det sitter Fuzz-alger på dom? Fuzz-alger brukar trilla loss i stora tjok när man får igång en växt så bladen börjar bubbla.

göder ca en fulldos pmdd varannan dag om jag inte glömmer det

Det låter mycket.

I mitt hightech som har mer ljus och växter än ditt räcker det med en dubbeldos en gång i veckan.
#6 - 31 mars 2008 14:34
defdac skrev:
Hur kan bladen bubbla om det sitter Fuzz-alger på dom? Fuzz-alger brukar trilla loss i stora tjok när man får igång en växt så bladen börjar bubbla

Fråga inte mig men bubblar gör det... det är främst på gamla blad, stenar, rötter och rutorna det sitter fuzz på, om det nu är fuzz dvs..
och allt började efter att jag börjat med EC.
#7 - 2 april 2008 21:35
Det bästa för att bekämpa alger är att lägga en rejäl dos med snabbväxande flytväxter. De konkurrerar ut algerna så småningom.
#8 - 3 april 2008 06:50

det är främst på gamla blad

Låter isåfall som växterna inte riktigt kan utnyttja allt kol från både EasyCarbo och CO2 pga näringsbegränsning. Med både EasyCarbo och CO2 så kan ju växterna potentiellt ha börjat käka rejält med näring.

Det är en relativt ovanlig företeelse att växterna har nog med kol och börjar strejka pga vanliga näringsämnen, men helt omöjligt är det inte när man kör med både CO2 och EasyCarbo.
#9 - 3 april 2008 13:38
defdac skrev:
Låter isåfall som växterna inte riktigt kan utnyttja allt kol från både EasyCarbo och CO2 pga näringsbegränsning. Med både EasyCarbo och CO2 så kan ju växterna potentiellt ha börjat käka rejält med näring.

Det är en relativt ovanlig företeelse att växterna har nog med kol och börjar strejka pga vanliga näringsämnen, men helt omöjligt är det inte när man kör med både CO2 och EasyCarbo.

Det kanske är dessa alger jag har i mitt akvarie också? (pälsalger trodde någon tidigare) Har inte CO2 tillskott men med EC och PMDD. Jag såg dock att min blandning av NutriSI börjat fälla ut i PET-flaskan. Kan detta betyda att denna lösning är värdelös och att jag i praktiken endast har gött med macro?

Isf.. Skulle dessa alger kunna vara resultatet?
#10 - 3 april 2008 15:15
defdac skrev:
EC dödar alger.

EC dödar vissa alger. Cladophora älskar EC.

Jag vet inte exakt vad OP menar med "gröna fuzz alger". Är det Oedogonium (ogrenade trådar upp till några centimeter långa) s[ borde EC vara giftigt f;r dem.
#11 - 3 april 2008 16:30
Ofasen, coolt. Trodde EC var lite vass mot alla alger och växter som förlitade sig mycket på bikarbonatsanvändande, men det var mest en naiv förenkling med utgångspunkt från vilka växter som inte gillar EC =)
#12 - 3 april 2008 17:08
Azur skrev:
EC dödar vissa alger. Cladophora älskar EC.

Jag vet inte exakt vad OP menar med "gröna fuzz alger". Är det Oedogonium (ogrenade trådar upp till några centimeter långa) s[ borde EC vara giftigt f;r dem.

Det verkar som Cladophora och fuzz är samma sak om inte jag är helt ute o cyklar..
här e en som tydligen använder blekmedel mot sina...
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200208/msg00197.html
#13 - 3 april 2008 17:15
sme_h skrev:
Det kanske är dessa alger jag har i mitt akvarie också? (pälsalger trodde någon tidigare)

det kanske är pälsalger.. dock väldigt korthårig, tätväxande tunnpäls
#14 - 3 april 2008 17:25

Det verkar som Cladophora och fuzz är samma sak

Nej Cladophora och Oedogonium är inte samma sak.

Oedogonium är detsamma som fuzz/pälsalger.
#15 - 3 april 2008 19:05
defdac skrev:
Nej Cladophora och Oedogonium är inte samma sak.

Oedogonium är detsamma som fuzz/pälsalger.

OK.. som sagt, jag är ute o cyklar..
frågan är nu vilka av dessa har jag.. tror det är Oedogonium (fuzz) , men dom är rätt lika varandra när man tittar runt på lite google blider..
Hur får man bort dom????? klorin??
#16 - 4 april 2008 05:33
Ökar CO2 normalt sett, men annars inlägg 8.
#17 - 7 april 2008 03:45
Det är väldigt lätt att skilja Oedogonium från Cladophora: Oedogonium är ogrenad, Cladophora är busk-likt förgrenad. Det finns för all del många andra algsorter man kan råka på, men ser det ut som en gräsmatta brukar det vara Oedogonium. Jag tippar Oedogonium är den allra vanligaste akvariealgen, Cladophora är relativt ovanlig.

Mitt intryck är att Cladophora gynnas av starkt ljus, höga järnhalter, högt pH och låga makronäringshalter - en situation man inte ofta har i växtakvarier.

Peroxid funkar över lag dåligt mot grönalger, klorin (som i ivanelvis länk) dödar istället allt, så där är tricket att ha växten tillräckligt länge i klorinet för att döda algerna, men inte så länge att växten dör. Jag tror inte jag skulle våga testa (och man kan förstås inte ha klorin i själva akvariet).
#18 - 23 april 2008 22:50
Mitt problem är löst.. Jag köpte en nålventil till och en reactor till, o ja jäklar vad det växer nu. Växterna bara skakar av sig algerna *överdriva* och alg tillväxten på stenar, rötter och rutorna har helt avstannat.
Jag har dragit ner på EC:n oxå till en dubbel dos i veckan
#19 - 24 april 2008 05:22
Läckert att första meningen i första svaret var rätt 8)

Annons