Funkar ett Juwel Rio 240 till Malawis?

#1 - 7 december 2004 12:35
Jag tänkte skaffa malawiciklider. Jag tänkte ha dom i ett rio 240. Skulle det funka med volymen och är den medföljande pumpen och filtret kraftigt nog?
Ungefär hur mycket fisk bör jag kunna ha i om dom har en genomsnitts längd på cirka 15cm?
#2 - 7 december 2004 18:33
när det gäller volymen så räcker det nog, om du bara har en eller två arter. I mitt 200 liters har jag just nu 5 stycken rödzebror, men eftersom de gillar att trängas lite så tänker jag skaffa 4-5 stycken till senare.
Mitt är inrett med stora stenar istället för grottor, vilket fungerar lika bra, i alla fall när det gäller fredligare som rödzebra.
Vet itne ngt angående fltret som följder med, men en kraftig filtrering behövs...

Mvh Malawi´n
#3 - 7 december 2004 18:52
Är inte så jättekraftigt filter, 1000l/h (600l/h om man får tag på en gammal). Filtervolymen e inte så jättestor heller. Bra mycke bättre än vanliga innerfilter, men av vad jag har hört om malawiciklider så räcker det nog inte helt.
#4 - 7 december 2004 19:17
Vadå?
E de 1000l/h på nya akvarier och 600l/h på de äldre?
Ska köpa ett nytt från en butik,men jag har för mig att det stod 600l/h...Vet du när det byttes is å fall?
Ska man komplettera med ett till annars eller?Skulle ett fluval4+ räcka då?billigt å bra...
#5 - 7 december 2004 19:28

I mitt 200 liters har jag just nu 5 stycken rödzebror, men eftersom de gillar att trängas lite så tänker jag skaffa 4-5 stycken till senare.

trängas?

jag har 20+ fiskar i mitt 250 literskar. Det är väl lite på gränsen, men som sagt, de tycker om att trängas lite, de blir inte lika stygga mot varandra då.
Vad det gäller filtert så går det ju med 600 l/timmen men det är ju inte optimalt. Själv har jag 900 l/h, men min far hade ett 250literskar med en 490l/h eheim i flera år och de gick bra. men the more the merrier som engelsmännen säger.

jag skulle säga att du kan ha 15-20 mbunas i ditt kar så länge de inte överstiger 10 cm, sen kan du ju alltid rensa ut lite när de blir större.
#6 - 7 december 2004 19:39
Vet inte när de bytte. Kanske ett halvår sedan eller så. Är nog inte ovanligt att vissa har det liggande på lager längre än så.
#7 - 8 december 2004 20:27
Antar att det är ett Juwel-jumbo som sitter i det karet? Jag köpte ett starkare pumphuvud på 1500l/h till mitt Juwel-jumbo, funkar kanon.
#8 - 8 december 2004 21:57
Ja sedan ett halvår tillbaka ska det väl vara det, det är väl 1000L pumpen väl? Hörde med affären och det var 1000L pump i...Någon annan som har en annan åsikt eller håller med om vad andra har sagt? Det är ju mkt pengar...[8D]
#9 - 8 december 2004 22:22
Hej, jag kör ett Juwel Rio 240 med 1000 l/h pumphuvud tillsammans med ett Ehiem ytterfilter, mycket bra drag & effekt, har 2 st. guldgurami, 3 st. black molly, samt 3 små algätare & 4 st. pansarmalar, glömde nästan mina 10 neoner med. annars mycket nöjd med designen på burken, har även tryckt i Rusta:s Flexineon för att få lite skymning på kvällen när lyset släcks...

min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=309889
#10 - 9 december 2004 18:14
E det någon annan som har en annan åsikt eller håller med någon annan? Jag skulle vara mkt tacksam om fler skrev sina erfarenheter eftersom de e mycket pengar för en 16 åring..[8D]
#11 - 9 december 2004 19:23
har även tryckt i Rusta:s Flexineon för att få lite skymning på kvällen när lyset släcks...

Blev de snyggt eller?Hur lång köpte du och blev de lagom mkt ljus?
Hur satte du fast den på insidan sen?
Låter ju som en snygg grej!
#12 - 9 december 2004 19:42
Hej Greken, det blev väldigt bra effekt, köpte en 3 meters, skulle ha en blå, dom var slut så jag tog en blandfärgad, blå, röd, gul, vit. borrade bara små hål i det bakre plastlocket sedan drog jag svarta buntband genom. syns knappast uppåt då locket med är svart, kopplade sedan en timer så att detta slås på strax innan det vanliga släcks, då får dom lite skymning under ett par timmar. skall ta lite kort och ladda upp på min zoon på detta.
//Gugge Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=309889

#13 - 9 december 2004 21:05
Det vore grymt om du gjorde det så jag kan se hur det blev!
Om du kommer ihåg kanske du bara kan skriva i min gästbok på zoonen lite snabbt när du gjort det...heter greken där med!
Förresten, sitter det bara på den bakre delen av akvariet då eller? Bakom lysrören så att säga...går det ändå att komma åt i akvariet eller måste man plocka bort den för att kunna fixa nåt på botten?
Tack så mkt

Annons