Funkar detta malawi-kar?

#1 - 28 december 2003 13:51
Karet är ca 300 - 400 l
Skulle denna blandning kunna fungera ?

2+4 Chiwindi-auloncara
1+2 White top-auloncara
1+2 Benga-auloncara

Mbunas
1+2 Rödzebra

1+1 clown pleco
#2 - 28 december 2003 19:33
Har benga och rödzebra själv och dom funkar ju bra i alla fall.
Kan inte så mycket om dom andra tyvärr.
Du skulle kunna ha med golden bland dom två i alla fall.
Har hört att aulonocaror lätt kan korsas med andra aulonocaror vilket ej är så bra så om du ska ha aulonocaror så bör dom vara ganska så olika varandra i utseende och i beteende. Segelfenspleco L165 är en mal som jag har i mitt alawi kar och det funkar bra.
#3 - 28 december 2003 19:45
Tja igen Goose......
Nu har jag kollat igen lite mera om dina alternativs fiskar och tror att det skulle funka.
Men själv tycker jag att alla var i färg ganska så lika.
Jag skulle föreslå att du tar bort en Aulonocara sort och sätter dit en mbunas till istället och som exempel på mbunas så föreslår jag Golden.
#4 - 28 december 2003 20:07
Jag vet inte om det är så smart att ha 1+1 clown pleco i ett malawi kar. vad jag har läst så är de beroende av rötter och i ett malawi akvarium ska man inte ha rötter.

Jag har just nu en segelfens pleco i mitt 320l malawi akvarium, runt 10cm och det går kanon! Får nog byta ut den när den blivit för stor, men det kommer nog att dröja några år=)
#5 - 28 december 2003 20:11
De aulonocaror jag tittat på har honor som ser mer eller mindre likadana ut. Hanarna är tydligen inte så petiga med honornas utseende, så risken för korsningar är nog stor. Hade gärna själv haft fler aulonocaror, men har inte vågat utan fått nöja mig med mina chiwindi.

Angående rötter i malawikar så kan det fungera under förutsättning att du inte har tokmycket rötter och väldigt mjukt och surt vatten. Rötterna kan sänka pH:et, men det krävs rätt mycket för det enligt min erfarenhet.
#6 - 28 december 2003 20:33
Jo kanske det, bara man inte har mangrove rötter i ett malawi akvarium eftersom det är nått ämne i mangrovet som gör att fiskarna blir blinda. Låter kanske knasigt, men det är vad jag har hört från en gammal malawi odlare=) Och han råkande nämnligen ut för det problemet när han hade en del mangrove rötter i akvariet för länge länge sen.
#7 - 29 december 2003 10:48
Tack för alla svar ! =)
Jo jag har läst att dem kan korsa sig med varandra. Det är kanske en god idé att byta ut en auloncara mot en mbunas. Men annars tycker jag själv att jag valde rätt så olika auloncara till färgen.

Jasså, behöver dem rötter ? Det var nått nytt, det får jag kolla upp. För jag tänker absolut inte ha rötter i akvariet. Om det är som Zamad säger så får jag hitta en annan mal att ha i akvariumet.
#8 - 29 december 2003 11:25
Mbunas passar inte alls bra ihop med auloncara, i alla fall enligt mina egna erfarenheter samt enligt "Ciklidboken" av bland annat Ad Konings och Kjell Fohrman. De ska alltså inte hållas med större fiskar eller Utaka, Aulonocara samt sandlevande ciklider som Lethrinops och Nyassachromis.
Givetvis kan det skiljas på individ till individ, men generellt så passar de inte ihop...

Mvh Malawi´n
#9 - 29 december 2003 14:12
Jaha, okej, tack då vet jag. Får tänka om lite då.
#10 - 30 december 2003 00:25
Testa att ha typ en segelfens pleco eller några ancistrusar.

Eftersom du var ganska ny inom området så kan det bli dyrt ifall du skulle misslyckas med st två clown plecos=(
#11 - 30 december 2003 10:06
Okej, vad kostar en segelfens pleco resp. en clown pleco?

Är det lätt att blanda Mbunas fiskar med varandra då ?

Annons