Funkar detta?

#1 - 30 december 2006 16:50
Har ett 63 liters kar och undrar om alla dessa passar ihop, blir det för många, vilka ska jag skippa osv... Dessa fiskar har eller vill jag ha:

*Fjärilsciklid (har två, en mår dåligt och kommer förmodligen gå åt)
*Siamesisk algätare (har en, ev. köpa fler el. försöka sälja den när den blir för stor)
*Guppy (har en hane, ska ev. köpa fler. Kan flyttas över till ett annat om det blir för trångt)
*Corydoras panda (har 4, ev. skaffa fler om det får plats)
*Neon/kardinal/svarta tetror (har inga, hur många får plats?)
*Platy tror varianten jag sett hette coral/Korall (har inga, hur många får plats?)

Låter väldigt mycket nu när jag listar alla... [:-116]
Men som sagt guppyn kan flytta. Siamesen kan också ev. flytta. En av fjärilarna mår dåligt, hade ett par där hanen dog så jag köpte en ny hane till min hona. Men nu mår honan dåligt, trots medecinering. Dör hon ger jag nog upp med fjärilar och försöker då sälja/ge bort hanen.

Finns det svarta platyn? Neon eller kardinal tetror blir inte lika snygga tillsammans med röda korall platy... förslag??
#2 - 30 december 2006 17:13
Siameserna kommer snabbt bli för stora. Våra känns nästan för stora för 300l. Ottocinklusar (stavning=?) är en bra alternativ algätare som blir mycket mindre.

Jag tror det ka bli plottrigt med så många olika ganska små sorter.

2+1 platy
5 ottisar
4 pandor
10 tetror

Om nu fjärilarna går åt annars kan de nog oxå få plats där men det är nog snyggare med antingen dem eller platysarna eftersom de är i samma storleksgrupp. Gyppyn bör inte gå ensam och fler kan bli plottrigt.
#3 - 30 december 2006 17:25
jo jag har ottisar i ett annat kar och jag gillar dom skarpt men har inte haft nån direkt tur med dom. Dom dör gärna... Men det ska jag deffenitivt prova.
Jo guppy fjäril o platy blir väldigt plottrigt. Men då tror jag att jag flyttar guppyn och köper lite kompisar till han, låter fjärilarna gå kvar så länge och köper palty och ett stim tetror...gärna några mörka...få se vad jag hittar.

Så 3 platy, 5 ottisar, 4 pandor och 10 tetror är vad som får plats i ett 63?
Kan man köra ner några räkor, av nån lite större variant, typ några Amano?
Skulle ju behöva nån fisk som gillar platy-yngel... annars blir det för trångt ganska så fort antar jag.
#4 - 30 december 2006 17:34
Platysar äter sina egna yngel så det blir inte så många som överlever om du inte har väldigt gott om gömställen. Fjärilarna lär oxå äta platyyngel.

Ottisar behöver stabil vattenkvalite och många alger jag skulle sätta i dem sist i ett nystartat kar.

Jag tror fler än så många fiskar skulle bli för många. De är redan på gränsen med 1liter per centimeter fisk.
#5 - 30 december 2006 17:40
Aha ok, då kanske jag tar räkor istället för tetror, men då vet jag på ett ungefär, tack! Eller ger platyn sig på räkorna? Även fullvuxna menar jag.

Karet är inte nystartat, är lite alger men siamesen håller det schack än så länge. Har fått skrapa lite. Men jag väntar med ottisar tills dom andra fiskarna har gjort sig hemmastadda o jag ser att som trivs och det kommit lite mer skit i hörnen :).

Tänkte flytta guppy nu men så såg jag en liten liten vit prick på sidan... det är det jag medecinerar mot... så allt får vänta tills alla mår bra igen. Andra gången jag har haft i medlet nu...
#6 - 30 december 2006 17:43
Jag har ingen aning har inte haft dem tillsammans. Har äpplesnäckor som rengörare i karet jag har platyyngel i. Har ottisar och siameser i det andra.
#7 - 30 december 2006 18:35
Ok, värt att prova. Bara att flytta nån av dom annars.
Tack för hjälpen Lena!

Annons