Funkar det? Förbättringar/idéer?

#1 - 26 juli 2009 15:31
Hej!

Planerar att skaffa mitt första akvarium nu till hösten. 120liter skulle vara lagom, för får inte plats med större.

Är en sån som gärna vill ha allt planerat innan jag drar igång ;) så försöker redan nu bestämma lite fisk jag vill ha.

Som så många andra har jag fastnat helt för kampfisken :d och anpassar gärna andra fiskarter efter den. Men vad skulle funka ihop bra med den?

Lite fiskar jag kollat lite på. Kom gärna med förslag :)

Neontetra
Platy
Fjärilciklid
Endlers
Någon typ av mal, kom med förslag
Har mer fiskar att skriva egentligen, men minnet försvann :p
#2 - 26 juli 2009 15:46
ChippN skrev:
Hej!

Planerar att skaffa mitt första akvarium nu till hösten. 120liter skulle vara lagom, för får inte plats med större.

Är en sån som gärna vill ha allt planerat innan jag drar igång ;) så försöker redan nu bestämma lite fisk jag vill ha.

Som så många andra har jag fastnat helt för kampfisken :d och anpassar gärna andra fiskarter efter den. Men vad skulle funka ihop bra med den?

Lite fiskar jag kollat lite på. Kom gärna med förslag :)

Neontetra

Platy

Fjärilciklid

Endlers

Någon typ av mal, kom med förslag

Har mer fiskar att skriva egentligen, men minnet försvann :p

Alla dessa fiskar fungerar nog med kampfisk, men det kanske blir lite väl mycket med neontetra, platy och endlers. Jag skulle valt en av dessa sorter.

Pansarmalar är alltid trevligt, rolig fisk i min mening.
Bilagor:
#3 - 26 juli 2009 16:14
Wictor_88 skrev:
Jag skulle valt en av dessa sorter.

Jo, jag hade inte tänkt ta alla. Kanske lät så, men det är bara några förslag.;)

pansarmal, kollar upp det
Bilagor:
#4 - 26 juli 2009 17:13
Ville bara kolla säkert! :)

Ska du ha pansarmal kör på 6 st eller fler..
#5 - 26 juli 2009 17:26
Wictor_88 skrev:
Ville bara kolla säkert! :)

Ska du ha pansarmal kör på 6 st eller fler..

Kollade runt lite på forumet och hitta din "projekttråd" ;)

Fastnade ju för skäggmalen (eller vad den nu hette) såg så söt och nöjd ut :)

Skulle jag kunna ha någon sån?
Guest
#6 - 26 juli 2009 17:28
Jag skulle bara haft neontetror och endlers med bettan. Ser bäst ut så ;) (enl mig)
#7 - 26 juli 2009 17:34
En sak till jag kom att tänka på.

Bör jag välja att bara ha en kampfisk? Eller ska jag ta en hane och ett par honor? Vad skulle se bäst ut? Ha ett antal av de, eller bara en som sticker ut lite extra ifrån resten av fiskarna i akvariet?
#8 - 26 juli 2009 17:44
Vill du ha masaker i ditt akvarium:d
Eller vad är det för någon kampfisk?
Guest
#9 - 26 juli 2009 17:46
Hos mig funkade de inte så bra me 1hane o fler honor. Iofs va inte mitt kar välplanterat.
#10 - 26 juli 2009 17:49
Vill du ha masaker i ditt akvarium:d

Eller vad är det för någon kampfisk?

Hahaha jaha, det blir så då :p
Är ny på det här så ha inte för höga krav på mig ;)

Nej sort har jag inte valt
#11 - 26 juli 2009 18:51
Här kan du läsa om min skäggmal!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

Och det ser ut att funka han kräver runt 100 liter. Och det blir nog bäst med en, de kan tydligen bli lite bråkiga annars.
#12 - 26 juli 2009 19:07
Wictor_88 skrev:
Här kan du läsa om min skäggmal!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

Och det ser ut att funka han kräver runt 100 liter. Och det blir nog bäst med en, de kan tydligen bli lite bråkiga annars.

Tack! Skäggmalen blev ett måste så fort jag såg dina bilder ;)
#13 - 26 juli 2009 19:22
ChippN skrev:
Tack! Skäggmalen blev ett måste så fort jag såg dina bilder ;)

Dom är ganska små och ynkliga när man köper dem, min är minst 7 år.:d
#14 - 30 juli 2009 10:23
Så nu har jag funderat ett tag över fisk till akvariet. Har satt ihop ett förslag.

10 neontetror
platys vet inte hur många, vad är minimum? 3?
1 kampfisk
1 skäggmal
några körsbärsräkor
Skulle gärna ha någon mer fisk som inte behöver en massa "kompisar" från sin egen art, som med kampfisken och skäggmalen. Ge mig ett tips ;)

Sen till mina frågor. :)

De funkar alla tillsammans?
Hur bör inredningen se ut? Mycket växter, flytväxer osv? Ge gärna tips på någon växt som skulle funka extra bra, om det finns någon.
Vilket bottenunderlag lämpar sig bäst för fiskarna?
Är pH värde något jag behöver bry mig mycket om som nybörjare med mitt första akvarium? Har sett att åsikterna verkar vara rätt olika.

Var säkert något mer, men så går det när man inte skriver ner vad man tänker :p
#15 - 30 juli 2009 10:40
Jag skulle ta kardinaltetror istället för neontetror eftersom kardinalerna har betydligt mer färg!
#16 - 30 juli 2009 10:48
Zoooophie skrev:
Jag skulle ta kardinaltetror istället för neontetror eftersom kardinalerna har betydligt mer färg!

Är inte kardinaltetrorna svårare än neonerna? Och passar inte neonerna ihop bättre med resten, i tempratur osv?
#17 - 30 juli 2009 11:15
enlgt artbeskrivningarna är kardinalerna något svårare och de vill ha 24-28 grader (neontetror 22-26)

Men kampfisken vill ju ha 25-30 grader.

Jag tänkte mest på det estetiska, själv tycker jag att kardinaler är betydligt snyggare än neoner. Men det är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak!
#18 - 30 juli 2009 11:27
Skaffa ännu en till Ancistrus(skäggal) :D Dom rengör väldigt bra, billiga och vackra :) Väldigt rolig mal gemfört med många andra malar. Om du hellre vill ha pansarmalar så ska du ha minst 6st för att dom ska trivas, och dom äter i stort sett bara matrester.
#19 - 30 juli 2009 11:31
Skaffa ännu en till Ancistrus(skäggal) :D Dom rengör väldigt bra, billiga och vackra :) Väldigt rolig mal gemfört med många andra malar. Om du hellre vill ha pansarmalar så ska du ha minst 6st för att dom ska trivas, och dom äter i stort sett bara matrester.

Tänkte en för de kunde bli rätt stora. Men det kanske tar väldigt lång tid innan de uppnår någon storlek?
#20 - 30 juli 2009 11:32
Zoooophie skrev:
enlgt artbeskrivningarna är kardinalerna något svårare och de vill ha 24-28 grader (neontetror 22-26)

Men kampfisken vill ju ha 25-30 grader.

Jag tänkte mest på det estetiska, själv tycker jag att kardinaler är betydligt snyggare än neoner. Men det är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak!

Vet inte riktigt mellan kardinalen eller neonen. Men tillbaka till en annan fråga. Spelar pH värdet stor roll? För isåfall skulle neontetran funka bättre ihop med resten. Men om det inte spelar större roll funkar kardinalen bättre.
#21 - 30 juli 2009 11:38
Jo pH spelar roll, känner du att neonerna passar resten bättre så satsa på dem!
#22 - 30 juli 2009 11:44
De flesta vanliga fiskar funkar i de flesta PHn, huvudsaken är att det inte svajar. Med de fiskar du tänkte ha skulle jag inte bry mig mycket om PH.
#23 - 30 juli 2009 12:03
Om jag fattat rätt nu, så spelar själva värdet inte någon större roll. Men det måste ligga på samma värde och inte variera. Det är då det blir problem.
#24 - 30 juli 2009 13:26
Väldigt vad frågor det dyker upp i huvedet hela tiden när man letar runt om allt. :p

Angående pump.

Desto mer vatten den pumpar i timmen desto bättre? Eller blir det för mycket för fiskarna?
#25 - 30 juli 2009 14:49
Kampfisken är ju ingen vidare bra simmare så den kommer att föredra mindre flöde, men se till att det inte blir för lite bara, då kommer inte filtreringen funka.....

Min kamphane går med fyra honor och det funkar alldeles utmärkt.
#26 - 30 juli 2009 16:18
Frisen skrev:
Kampfisken är ju ingen vidare bra simmare så den kommer att föredra mindre flöde, men se till att det inte blir för lite bara, då kommer inte filtreringen funka.....

Min kamphane går med fyra honor och det funkar alldeles utmärkt.

Vad är för mycket? Och kan man justera filtretingen på pumparna? För jag har hittat ett eventuellt akvarium nu, och tillbehören medföjer. Pumpen är på 700l/h. Det är kanske för mycket?
#27 - 30 juli 2009 16:31
Tack för att ni står ut med mig och svarar på mina frågor :D

Kom att tänka på det angående olika tester. Som nitrintest, pH test osv

Vad är nödvändigt att skaffa vid en akvariestart?
#28 - 30 juli 2009 18:03
ChippN skrev:
Vad är för mycket? Och kan man justera filtretingen på pumparna? För jag har hittat ett eventuellt akvarium nu, och tillbehören medföjer. Pumpen är på 700l/h. Det är kanske för mycket?

Låter bra, jag kör med en Fluval 3 plus och den är på 700l/h.
Mitt akvarium är 126 liter..
#29 - 30 juli 2009 19:50
ChippN skrev:

Bättre med för mycket än för lite. Kan du bara få något ställe på ytan som inte cirkulerar så mycket kommer kampfisken gilla det oxå..... Det finns ju strilrör mm som kan fixa ett kraftigt utblås.
ChippN skrev:
Tack för att ni står ut med mig och svarar på mina frågor :D

Kom att tänka på det angående olika tester. Som nitrintest, pH test osv

Vad är nödvändigt att skaffa vid en akvariestart?

Det du vill ha koll på framför allt är nitrithalten, KH och pH kan vara av lite intresse oxå
#30 - 3 augusti 2009 10:29
Hej nu ska jag störa lite igen :d

Har varit iväg och köpt ett akvarium nu :) 112l

Det följde med två pumpar en 700l/h och en 500l/h. Vilken bör jag väja för mina fiskar (som jag ska skaffa)?

Neontetra, platy, kampfisk, skäggmal (kanske några räkor, om det finns plats)

Och en tanke om skäggmalen. Skulle göra ha rätt vit och finkorning sand. Men funkar det för malen? För i de akvarier jag sett sånna brukar det vara lite större grus (eller hur jag ska säga):confused:
Bilagor:
#31 - 3 augusti 2009 12:19
Det funkar bra med finkornig sand för malen. De tycker om att gräva till under rötter eller stenar så de får ett trångt utrymme att vara i. Ffa när de blir större. De små är mycket mer aktiva när det gäller alger och att simma omkring.
Jag hade kört på 700l/h.
Mvh Mattias
#32 - 3 augusti 2009 12:23
ManU skrev:
Det funkar bra med finkornig sand för malen. De tycker om att gräva till under rötter eller stenar så de får ett trångt utrymme att vara i. Ffa när de blir större. De små är mycket mer aktiva när det gäller alger och att simma omkring.

Jag hade kört på 700l/h.

Mvh Mattias

Då tar jag 700litarn ;)

Får se när jag kan ta mig in till någon akvarieaffär bara, så jag kan börja starta upp allt :d
#33 - 3 augusti 2009 15:14
Hmmm... Filtret till mitt 100 liters ligger på 450l/h...

Är det på tok för lågt :/?

Annons