funkar det eller ??

#1 - 1 maj 2007 15:59
Jag undrar om det skulle funka med ca 6 st hästnosar och en grupp om 10 st brevis i ett 250 l kar :confused:
#2 - 2 maj 2007 09:41
ingen som kan svara eller ?? ;)
#3 - 2 maj 2007 11:34
Efter vad jag har læst ær hæstnosar vældigt agressiva så jag tror du måste nøja dig med ett eller två par.
#4 - 2 maj 2007 12:48
Det är som Kjaer säger, Hästnosarna är ganska aggressiva mot artfränder, men kanske du ändå kan ha typ två-tre par om du inreder med en helsikes massa gömställen, lite på höjden, bakåt i karet. Kila gärna även ner några större skifferstenar som avgränsare och "alg-ytor" som dom kan beta på.
Brevisarna, vilken variant du nu skall ha, kan ju få en sandaréna närmare frontrutan och även här kanske små skiffer- eller sten-avgränsare lite här och var och en massa bra snäckor att pula med.
Rent instinktivt tänker jag - större akvarium, men det är nog ändå tänkbart att det funkar.
#5 - 2 maj 2007 16:13
ok tack för tipsen hade just tänkt mig som du säger att inreda med en hel del sten och några sandytor framme vid frontglaset.
#6 - 2 maj 2007 17:05
Men skulle ni kunna ge några andra tips på fiskar jag skulle kunna ha. Sneglar lite smått på nigripinnis om inte hästnosarna. För de skulle väl funka rätt bra då burken är 50 cm hög. Skulle ni kunna ge andra förslag på fiskbesättning.
#7 - 2 maj 2007 17:25
Jag skall själv starta upp ett T-kar sakta och försiktigt om ett litet tag när ett 960 jag beställt kommer. Det kar jag skall starta är det som jag har mina Discusar i för tillfället, med måtten 120x70x70cm, det är ju inte så långt men jag skall bygga lite på höjden. Bara för att det är så enkelt och behagligt tänkte jag köra någon typ av Neolamprologus-"prinsessa" i ett rejält högt stenröse från ytan och i mitten på bakrutan som sluttar nedåt mot framrutan som en skidbacke, där kan dom bilda generationskolonier, vilket är makalöst intressant att titta på. I sidorna tänker jag anlägga stora skifferstensgrottor med massor av små gömställen, både i djup- höjd- och längdled. Här skulle någon typ av Julidochromis kunna gå - det var längesedan jag hade Transcriptus, så dom är jag lite sugen på igen. Det kommer ju att bildas en sandbotten mot framrutan och det faller väl sig ganska naturligt att någon liten Multis-koloni får gå där bland en massa snäckor. Ungefär i dom banorna hade jag tänkt mig mitt kar, men det förslag du hade är också bra. Det finns ju så många olika att välja mellan - kolla på artbeskrivningarna och titta på vilka som passar ihop, kanske på lite olika "nivåer" i karet och gör en lagom blandning.
Fan, när jag tänker på det nu är ju N. Leleupi väldigt fin också - Ja, det här är angenäma bekymmer!:)

Skriv in och berätta hur du får till det!
#8 - 2 maj 2007 17:33
Jag skulle ju gärna vilja ha hästnosarna och brevisarna om det går men så där som du hade tänkt dig värka också "bra". Och förresten vad menar du med generations kolonier?
#9 - 2 maj 2007 17:49
Jo, dom ungar som kommer i "första" kullen går kvar i området och hjälper till att "hålla ordning" på nästkommande yngelkull och så vidare - Till slut går det en hel Generationskoloni med massor av fisk från samma föräldrar. Det är otroligt kul och intressant att studera detta. Jag kommer ihåg att när jag hade dessa fiskar förr, kunde jag sitta i timmar framför karet och bara njuta av synen, alla dessa prinsessor i samförstånd. När ungarna blir en viss storlek börjar föräldrarna tycka att nu är det dags för de största att ge sig av och då börjar ett visst bortjagande. Då gäller det bara att avlägsna dessa största yngel. Så bibehålls hela tiden en balans. Mycket intressant, som sagt!

Här är ett axplock på "Prinsessor";
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=573
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=116
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=570
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=572
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1002

Edit; Har man rejält med spejs kan faktiskt flera par gå bredvid varandra också, men då krävs utrymme och många gömställen!
#10 - 2 maj 2007 18:01
Aaa det skulle ju allt vara något det värkar otroligt intressant. Men tillbaka till frågan skulle det gå att ha ca 5-6 st hästnosar i mitt akvarium läste nämligen i back to natures guide om tanganyika ciklider att de skulle hållas parvis eller i grupper om 6 st.
#11 - 2 maj 2007 18:22
Det är klart att du kan ha Hästnosar i ditt kar, men tänk på att inreda det så att de trivs. Mycket sten och gömställen. Ytor där det kan växa alger som de tycker om att beta av. Du skulle ju helt enkelt kunna göra en "Hästnosbiotop" och börja med bara Hästnosar. Dom vill ha rejält syresatt vatten och bra cirkulation. Börja med t.ex. 6 ungdjur och kolla vad som händer. Sedan får du läsa på vilka arter som kan gå bra med dessa - alltså med cirkulation på vattnet o.s.v.
#12 - 2 maj 2007 18:33
OK så du menar att jag kan börja med bara hästnosarna och komplettera med mer om def unkar bra ihop ?
#13 - 2 maj 2007 18:47
Visst!
Du kan kanske kolla in Tropheus (även kallade "Troffar") t.ex Moorii i artbeskrivningarna här på Zoopet, finns massor av varianter - väldigt vackra.
Skulle kunna tänka mig att dessa borde passa, då båda arterna går i Tanganyikasjöns övre syrerika delar.

Hästnosarna är dock tuffa, speciellt mot varandra, så fundera på det lite och känn in om hästnosen, liksom, är nummer ett för dig - eller om du möjligtvis kan ha lite "lättare" T-Ciklider i början.
Bilagor:
#14 - 3 maj 2007 12:46
OK men behöver inte troffarna större än 250 l eller har jag fel ??:S
#15 - 3 maj 2007 13:28
Njoo, det var därför jag skrev, i ett inlägg högre upp i tråden, att jag instinktivt tänker; större kar!
Hästnosarna är lite speciella och en aning krävande, det är svårt att hålla mer än 1-2 kanske 3 par i ett kar. Du skulle ju som sagt kunna köra bara hästnosar - om nu just hästnosarna känns som Nr.1 för dig.
Vi skulle gemensamt, både du och jag, ge oss ut på nätet och surfa runt för att kolla hur andra som har hästnosar har burit sig åt. Storlek på kar och fiskar de kan gå tillsammans med o.s.v.
Kanske är det så att t.ex. Brevis, som du ju vill ha med hästnosarna, funkar utmärkt - jag måste kolla detta noga innan jag vågar svara exakt.
Jag har faktiskt inte själv haft hästnosciklider men däremot lite olika "troffar" under en ganska kort period - detta i kar på 350-400 liter.

Det är nog så att du måste tänka i banor som; Hur stort kar har jag? Exakt vilka arter vill jag ha? Går dessa ihop? Går dessa ihop i den storlek som mitt kar har? Sedan skaffa så mycket information som det bara går, här, på nätet eller i böcker och på så sätt utvärdera om du kan skaffa de fiskar du vill ha eller inte.

Om du nu känner att hästnosar är ett måste, så börja med dessa och känn in hur det känns - du kanske kan få till ett par eller två och så blir det jätteintressant. Kanske kan du senare addera en eller annan art i karet!

Jag skall fösöka söka runt lite också och ta reda på vilka arter du kan ha "riskfritt" med hästnosar:)
#16 - 3 maj 2007 16:43
OK. Men är inne lite på vad du sa i ett tidigare inlägg att jag skulle kunna ha enbart hästnosar. Det skulle ju ha fördelen att jag inte måste ha direkt några sandytor med snäckor till brevisarna så då kan jag ju inreda fullt ut med en massa grottor och gömställen. Men jag ska ta och kolla om jag hittar nåt på nätet/böcker.
#17 - 3 maj 2007 17:21
Halloj!
Jag ser att du inte är goldmember, så jag vet inte om du kan se den här länken, men prova; http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=121&Itemid=80
Där är en bra beskrivning på hur hästnosar vill ha det i sin miljö.
När det handlar om lite mer krävande arter är det ofta så att de är väldigt sköna att kolla på om man håller dom strikt för sig själva. Troffar kan de ju gå med men jag är övertygad om att man kan hitta några andra fräcka arter de också skulle kunna funka ihop med. Som sagt, jag skall kolla lite och se vad jag kan luska ut, om du inte gör det själv:)

I ett kar i din storlek tror jag faktiskt du skulle kunna göra en sanslöst tuff "hästnosbiotop" med skiftande stora och små stenblock och för all del lite sand också, och kanske bygga på höjden i karet lite. Hästnosarna gillar ju gärna låga, långa kar med kraftigt syresatt vatten och god genomströmning.
Sedan är ju inte steget långt till att skaffa flera burkar och ha olika T-ciklider som också är spännande.
#18 - 3 maj 2007 17:28
Det gick att läsa artikeln där fick ja en del tips men jag funderar på "i ett akvarium på mer än 350 liter kan man hålla en grupp" undrar hur många dem tänker sig en "grupp". Och det där med att skaffa fler burkar är nog inte lätt eftersom att jag bor hemma och då kan man ju inte ha hur många som helst och det blir ne hel del jobb att göra när man har skola och så men nått till skulle ju inte sitta fel :)
#19 - 3 maj 2007 17:40
Inledningsvis skriver dom att det finns tre släkten av hästnosar. (sedan säkert fler varianter i släktena utifrån var från sjön de kommer) Mindre än 100 liter är direkt olämpligt men i 250 och större inte mer än ett par av varje grupp. Alltså; du skulle kunna ha 2, kanske 3 par i ditt kar. I ett 350-450 och uppåt innebär nog en grupp fler djur än sex iallafall. Där kan det nog bildas några par utan att det blir för jävligt för dom andra att klara sig.
#20 - 3 maj 2007 18:18
Men det där med ett par av varje grupp skulle man inte kunna ha det som 2-3 par av just eretmodus cyanusticus. Är det det du menar eller menar du att man då kan ha just ett par av de olika arterna?
#21 - 3 maj 2007 20:25
Aahh, jag fattar vad du menar:)
Det blir faktiskt lite förvirrande när man läser ibland!
Jo, jag tror nog att det är så som du har fattat det, att man lika gärna kan ha 1-2, kanske 3 par av samma sort.
Jag förstår att du verkligen har "fastnat" för hästnosar - så jag tycker du skall köra på dessa och arbeta utifrån de förutsättningar du har; Ditt 250-litare - som du inreder så bra det bara går till hästnosar - ser till att vattnet blir ordentligt syresatt och att det blir bra genomströmning - kör igång karet och skaffar en liten grupp på 4-6 hästnosar av den typen du gillar, och helt enkelt ser vad som händer. Har du lite tålamod och en gnutta flyt med att ge dina fiskar det de behöver kommer det säkert att funka ypperligt!
#22 - 4 maj 2007 15:06
OK. Det ska jag göra.
#23 - 4 maj 2007 17:55
Jag har kommit fram till som du sa att jag ska börja med 4 st hade jag tänkt mig och funkar det bra så kan jag ju ta i fler arter, men vilka skulle du tipsa om då snäcklekarna är ju ett alternativ eftersom att de inte konkurerar med hästnosarna om samma del i akvariet. Men finns det annrs någon bra art som befinner sig långt upp i karet några exempel är ju nigripinnis och leptosama men skulle någon av de funka i mitt kar leptosaman går ju iofs inte eftersom att de vill ha 400 l eller ??
#24 - 4 maj 2007 19:33
Hmmm, hmmmm...
Du skall veta att jag förstår hur du tänker nu... Tankarna far fram och tillbaka och funderingar på vilka som funkar ihop blir nästan jobbiga till slut.
Om du läser om de här olika arterna som du nämner så märker du att det de har gemensamt är att de munruvar - men betingelserna är lite skilda. Några av de du nämner vill ha mörkare ljus då de lever längre ner i sjön och de äter gärna levande och fryst mat vilket inte är så bra med hästnosarna. Även hanarna är tuffa mot varandra och vill ha stora utrymmen.

För att vara helt ärlig mot dig nu (och jag hoppas att du inte tar illa upp:)) så tycker jag att om du verkligen har siktat in dig på hästnosarna, så kör på dom - och senare kanske addera brevisar. Jag skall snacka med lite T-folk och kolla hur de funkar ihop.
Jag förstår dig verkligen alltså - man hakar gärna upp sig på en speciell art som är lite krävande och "svår" - men hittar inte riktigt andra arter som går klockrent tillsammans med dessa - och så blir det joxigt.
Den "jobbiga" parametern här är ju hästnosarna.
Det finns ju så många andra "lättare" T-ciklider att välja mellan. Ett alternativ är att börja med en grupp arter som funkar ihop - under liknande betingelser, och det är här studerandet av Zoopet, nätet och böcker blir nödvändigt.

Alltså; skall du köra hästnosar, så gör som du planerade - starta karet och skaffa en lite grupp på runt fyra stycken - och låt det vara där ett tag.
Eller kolla runt i T-faunan ett tag och se om du kanske kan bli sugen på några andra arter som är lätta att föra och som går bra ihop.

Som sagt, jag skall kolla läget och skaffa lite info om vilka som möjligen funkar ihop med hästnosar i ett 250. Omöjligt är det ju såklart inte - men vi vill ju lista ut vilka, eller hur!

De T-ciklider jag har haft har varit lätta att sköta och lättlekta. Det är julidochromisgrupen, många fina från neolamprologus och lamprologus samt några "troffar" - och det är ju bara början - men en bra och "lätt" början!

Kör stenhårt nu!:)
#25 - 4 maj 2007 20:15
Jullarna är ju väldigt snygga men det som är ett litet minus i kanten (enligt mig)är att de inte har något särskilt ovanligt beteende som tex hästnosarna som är biparentela munruvare och det är ju ett ganska häftigt beteende igäntligen. Men det där med troffarna skulle gärna vilja ha det men de kräver väl större kar. Fasst dubosi har jag hört inte kräver lika stora kar men det känns lite fel att bara ha de i ett 250 l. Men det kanske går vet du något om det ?

Annons