Funkar det att få in fx5 i ett trigon 350?

#1 - 13 augusti 2011 13:18
Har börjat inse att mitt eheim pro 2 2028 nog är för litet till mina diskusar......
Så jag har börjat titta lite på större ytterfilter. Tror ni det går att få in fx5:an från framsidan?
Eller har ni tips på något annat filter?
Fx5:an kanske inte är lika tyst som eheim?

Tacksam för svar :)
#2 - 13 augusti 2011 13:32
fx5 är jävligt kraftigt så vet inte om det är så bra för dina diskusar heller. risk för att det blir för strömt för dom. heller då sätta in ett eheim ytterfilter till.
o varför skulle det vara för litet för dina diskusar?
#3 - 13 augusti 2011 13:50
Fast fx5 är ju helt rätt när man inte vill ha de starka strömmarna eftersom de har ett smart 2-delat utblås!
#4 - 13 augusti 2011 13:52
OK, det går inte att strypa flödet på fx5:an?
Vattnet är helt enkelt grumligt...
Så var det aldrig när jag hade detta filter till ett 240liters.
Jag behövde heller aldrig ha i filtervadd förut. Det måste jag nu och även byta det ofta.
Med mitt trigon så måste även filtret pumpa upp vattnet bra mycket högre än det förra karet..
Det gör väl att flödet blir sämre? Ser ut så iallafall.
#5 - 13 augusti 2011 14:01
hmm åheim. visst är det tvådelat men blir bra strömt ändå. har ett fx5 i ett 450L med diskus på DM o jag tycker det är för strömt. o då är ändå ena delen riktad mot en sidoruta direkt. strilrör hade vatt fint o kunna sätta på.
#6 - 13 augusti 2011 14:27
:dJag hatar strilrör hannesc, tycker bara de är fula och skapar hårda jobbiga strålar:mad:, tacka vet jag grova utblås istället:)
#7 - 13 augusti 2011 14:32
haha. beror heeelt på vad det är för kar man sätter upp tycker jag. till mitt asien så borrade jag upp hålen samt borrade hål neråt o bakåt får att få vattnet mer eller mindre stillastående :P
#8 - 13 augusti 2011 21:24
hannesc skrev:
haha. beror heeelt på vad det är för kar man sätter upp tycker jag. till mitt asien så borrade jag upp hålen samt borrade hål neråt o bakåt får att få vattnet mer eller mindre stillastående :P
Jorå jag har varit där och borrat jag med men sen har jag testat de grova pvc böjarna och nått nirvana:d en sån där grov böj riktad nästan rakt upp så blir det stilla havet:p En grym sida förresten om man vill ha pvc: http://www.akvarieshop.se/-c-49.html
#9 - 14 augusti 2011 13:39
Det finns inget som heter överfiltrerat.. som åheim säger.. fimpa original-utblåsen och dimensionera upp dem samt rikta utblås mot glaset eller uppåt.. det finns dessvärre gott om måndagsex så var inte rädd att byta om det låter konstigt eller jävlas på något annat vis.. de funkar.dock bäst för mekanisk filtrering då utrymmet inte går att utnyttja optimalt pga ringen inuti.. oslagbart filter effekt/pris men eftersom eheim 2062 kostar puss och ingenting i Tyskland skulle jag beställa ett sådant för mindre pengar än fx5 kostar i Sverige..
#10 - 14 augusti 2011 15:51
Menar du 2260? Vart köper men man filtren i Tyskland då? Ebay?
#11 - 14 augusti 2011 16:17
Menar du 2260? Vart köper men man filtren i Tyskland då? Ebay?

skönt att någon har koll på mig!

ska dubbelkolla det men jag misstänker att någon annan hinner före med bra sidor..
#12 - 14 augusti 2011 19:26
Har sökt lite själv....
Just nu lutar det åt ett 2080 + eheims filtermediaset hos aquaristic.net :)
Summa ca 3500kr
Går det att få billigare??
EDIT:

Har nu hittat en 2180 + filtermediasetet för ca 3700kr hos zooplus.com!

Det lär väl vara prisvärt?

EDIT 2 : BESTÄLLT 2180 ;)

Annons