Funkar dessa stenar?

#1 - 29 juli 2011 23:00
Första posten, allt lite nervös... Skämt och sido, jag har en fråga. Kollat upp lite här på sidan angående stenar från naturen vilket jag gärna vill ha. Hittade några (enligt mig) riktigt snygga rödaktiga shifferliknande stenar vid vandring i Sälentrakten. Min fråga är het enkelt om det är nån som vet om detta är lugnt/inte lugnt att använda? Jag har väl den inbyggda inställningen av att lite skit rensar det mesta och är inte så rädd egentligen, men alltid bra att fråga. Ska ha rätt vanliga och tåliga fiskar i akvariet är tanken, mest känslig blir väl kanske fjärilscikliderna. Jag har borstat och rengjort stenarna noga, ej kokat.

Hoppas ni kan se bilderna i länken här nedan.

PS. Akvariet är alltså inte igång än, stenarna bara utplacerade än så länge....

http://www.flickr.com/photos/49730303@N06/sets/72157627186893991/

Tack hur som till alla här på forumet som hjälper oss nybörjare med på det ena och det andra, ni är grymma!
#2 - 29 juli 2011 23:03
Hej och välkommen hit:). Jodu, jag kan nog garantera att det var med lite fjärilar i magen du skrev ner ditt första inlägg, jag kommer själv ihåg hur det var en gång i tiden. Men du vänjer dig:p.

Det ska säkert inte vara någon större fara med stenarna, men länkarna funkar inte så något säkert svar kan det inte bli;).
#4 - 29 juli 2011 23:13
Nu är jag ingen stenexpert, men det ska nog funka med den skiffern i ditt kar:).
#5 - 30 juli 2011 06:41
jag har haft egenplockad skiffer innan och det har funka fint :)
se bara så det inte finns metall eller rost på dom. då ska du inte ha i dom :)
#6 - 30 juli 2011 06:42
Den bör vara helt okej!
#7 - 30 juli 2011 08:29
OK, tack för alla svar! Jag har inte sett något rost på dem så då antar jag att de är lugna. :)
#8 - 30 juli 2011 12:15
Skrapa med nått hårt, blir "randen" på stenen röd, ska du inte ha i dom. Tror att det i så fall brukar kallas "oljeskiffer" eller nått liknande, och det ska tydligen inte vara bra. Observera att jag inte är någon expert=)
#9 - 30 juli 2011 17:29
Tack för tipset! Har nu gjort detta och det blev ett "vitt" streck, inte rött iaf. :)
#10 - 30 juli 2011 20:34
Kontrollera så din slutgiltliga uppsättning av stenarna inte kan falla av grävande fisk. Kan vara lite tragiskt att komma svischande förbi akvariet och upptäcka att stenarna vält och lagt någon stackare begravd i stenraset. En del fiskar har dille på att gräva i akvariebottnen så det kan vara värt att tänka på.
#11 - 30 juli 2011 20:51
Hmm...sök på alunskiffer på google och se ifall det kan vara det. Det är inte bra att ha det i akvarier.
#12 - 30 juli 2011 21:15
Är inte alunskiffer mörkt, och även att de var plockade i Sälentrakten motsäger detta:confused:?
#13 - 30 juli 2011 21:20
Alunskiffer är inte rött om man inte eldar på det, samt finns mest i Närke- Västergötland, sådet lär inte vara nån fara.
Det s k strecket får man om man drar med stenen på något oglaserat porslin, gamla säkringar 'proppar' är utmärkta.
Drar man med något hårt på stenen får man i stort sett alltid ett vitt streck.

Annons