Funkar dessa fiskarna i 180 liters?

#1 - 18 december 2006 15:41
som sagt kommer jag efter jul köpa nytt akvarium, det är Juwels 180 liters rio-akvarium och det kommer finnas fina gömmor och grottor där samt mycket växter och nån rot

De fiskar jag tänkte ha, förrutom de 9 platy jag har nu är:
6 pansarmalar, 4 honor, 2 hanar
3 fjärilsciklider, 1 hane, 2 honor (eller andra dvärgciklider)
15 kardinaltetror eller Koppartetra eller silvertippstetra eller Sorgmanteltetra eller Rosentetra eller Glödbandstetra

Kan detta funka? Blir det för mycket eller är det "lagom"?
#2 - 19 december 2006 02:41
Det kommer att fungera utmärkt... har du 180 liters akvarium så kan du lätt ha 2 sorters dvärgciklider, kanske 3 med.. men ska du ha fler så väl Dvärgciklder som har olika typer av revir. Men har du en sort som leker i grotta, en som leker öppet på sten och kanske en munruvande så går det oftast mkt lättare att ha olika Dvärgciklider ihop. Men de som passar sämst in med de fiskar du har är dina Platy.. de vill ha ganska hårt vatten och t.ex Fjärilscikliden vill ha ganska mjukt..

Så Fjärilscikliden med tetror och pansarmalar fungerar utmärkt.. Ingen kommer störa sig på dina Platy heller men ska du ha mkt rötter och kanske ett lite mjukare vatten så kan de få hudproblem o inte trivas lika bra.

Så ska du ha kvar ditt akvaium du har nu och vill ha det andra så är det absolut bäst att låta dina Platy gå kvar där... kanske göra vattnet lite mjukare i ditt nya akvarium.

Alla fiskar funkar ihop, men frågan är om de trivs i samma vatten.. mest det jag funderar på... men är Platy det viktigaste för dig, så går det hitta andra Dvärgciklider som gärna går i helt neutralt vatten + tetror och malar...

Fjärilscikliden blir tåligare och leker lättare i mjukare, resultatet av en lek blir också bättre men överlever i neutralt också.. men kanske du vill försöka att få lite yngel och inte bara ha vackra fiskar att titta på...

Men åter till frågan... det är inte för mkt fiskar och det går som sagt att kombinera till även lite mer.

Vad gäller dina pansarmalar så vill de gå i en grupp.. men ska man ha lek med dem är det ofta bättre att ha fler hannar än honor. Oftast då man köper Corydoras i butik är de så pass små att det är svårt att se könskillnader på dem, men detta beror lite på vilkens ort du tänkte ha.

Men i 180 liters akvarium kan du ha 2 eller 3 sorters Dvärgciklider, men ska du ha 3 så ska de leka på olika vis.
20-30 tetror är inget problem sedan om du väljer ett stort stim eller ett par mindre har inte så stor betydelse.. sedan in med malar, pansarmalar och kanske även ngn mal typ Ancistrus som äter alger...

Så hur jag än funderar så blir dina Platy över...

hälsn Robban
#3 - 19 december 2006 06:50
Ja, jag fick tipset innan att ha ciklider tillsammans med platysarna eftersom de skulle hjälpa till att hålla efter ynglen som platysarna garanterat kommer få.

Problemet är ju att jag gärna vill överföra platyfiskarna till det stora akvariet. Finns det några fiskar man skulle kunna ha tillsammans med dessa?

Likaså undrar jag lite om vattnet i Malmö. Läser på Malmöstads hemsida att de har 6°dH (vilket de skriver är medelhårt då 5°dH klassas som mjuk). Om jag skulle satsa på de fiskar jag har skrivit, kommer jag behöva behandla vattnet på något sätt då för att få det mjukare/hårdare och i sådana fall, hur gör jag det?
#4 - 19 december 2006 07:08
Jag tycker det låter som ganska lagom med fisk. Fjärilscikliden skulle jag däremot ha köpt i par, t.ex. 2 par. Det är inget måste, men det finns ju ingen anledning att ha fler honor än hanar... Du kan ju ev. fundera på boliviansk fjärilsciklid i stället för vanlig, de ska trivas i lite högre pH än den vanliga så de passar kanske bättre ihop med platysarna. (Dessutom ska de vara tåligare och mer långlivade ;)).

Hårdhet 6 tycker jag låter helt ok till dina fiskar, jag tror inte att du ska behöva behandla det.
#5 - 19 december 2006 07:29
ja, jag har ollat genom zoopets artbeskrvningar och har ändrat min lista efter vad för PH fiskarna behöver. Är jag rätt på det tro?

6 pansarmalar, 4 honor, 2 hanar

4 Kakadua ciklider, 2 hane, 2 honor (eller Boliviansk fjärilsciklid eller Kurvciklid)

15 neontetra eller Koppartetra eller silvertippstetra eller Sorgmanteltetra eller Rosentetra eller Glödbandstetra eller svart neontetra eller blodfenstetra

2st Guldancistrus/albinoancistrus eller Skäggmunsmal

De fiskarna jag skrev upp nu klarar sig alla i ett PH värde på upp till 7,5 (vissa av dem såsom malarna upp till 8) vilket jag har fått reda på är ungefär vad vårt vatten ligger på här i kranarna.

Verkar detta som en bra blandning fisk?
#6 - 19 december 2006 07:50
Ja, det låter bra, fast har du plockat bort platysarna nu? :) Väljer du kakaduorna så är jag inte helt säker på att karet klarar två hanar, men jag tror det. Väljer du någon av de andra cikliderna så är det inga problem.

Ofta blir ju pH-värdet lite lägre i karet än från kranen.
#7 - 19 december 2006 07:56
Jo, platysarna är inräknade där då ;D De kom inte med på listan bara ;D
Men det borde väl funka, med dessa fiskar, att ha platy i karet med då?

Bra du sa det om kakaduacikliden.. ska skriva in det på min lista och då välja nån annan istället kanske :)

Annons