funkar denna sand till ciklider och

#1 - 20 april 2010 16:18
Råda Svart grus 0,2-1,5mm 30kg

och hur mycket behöver jag till ett akvarium som är
1,2 m brett, 40 cm djupt och 55 cm högt
#2 - 20 april 2010 16:28
walak skrev:
Råda Svart grus 0,2-1,5mm 30kg

och hur mycket behöver jag till ett akvarium som är

1,2 m brett, 40 cm djupt och 55 cm högt

Funkar bra. 2 säckar blir nog kanon.
#3 - 20 april 2010 18:25
är det något jag behöver tänka på eller är det bara att skölja ut sanden och lägga i akvariumet
Bilagor:
#4 - 20 april 2010 18:33
bara tvätt o hälla i.
tips. fyll en spann till hälfen ungefär. ner med duschslangen i botten o rör runt o låt svämma över. låt stå o svämma över med ett par omrörningar då o då tills vattnet är klart.
#5 - 20 april 2010 18:36
Blir nog bra det där =)
#6 - 20 april 2010 18:49
Har inge erfarenhet själv av svart sand men en del säger att det inte är bra för fiskarna...finns ju nån tråd här på zoopet om det:) och det diskuteras flitigt på andra forum me:)
#7 - 20 april 2010 18:55
mika71 skrev:
Har inge erfarenhet själv av svart sand men en del säger att det inte är bra för fiskarna...finns ju nån tråd här på zoopet om det:) och det diskuteras flitigt på andra forum me:)

Stämmer bra, finns många som haft problem med det, jag själv har inget negativt att säga om den dock =)
#8 - 20 april 2010 19:06
Jag har precis bytt ut rådas svarta sand(blästersilikat) mot sandlådesand då jag upplevde att blästersilikatet helt enkelt är för vasst och kompakt för mina sniglar/pansarmalar mm. Pansarmalarnas skäggtömmar skadades av den sanden upplevde jag.
Har man ej bottenlevande fiskar utan bara fiskar i övre/mellersta delen av akvariet så ser jag ingen anledning att avråda dig. Den är verkligen supersnygg, glittrar lite snyggt hela tiden.
#9 - 21 april 2010 18:13
Grottbert skrev:
Jag har precis bytt ut rådas svarta sand(blästersilikat) mot sandlådesand då jag upplevde att blästersilikatet helt enkelt är för vasst och kompakt för mina sniglar/pansarmalar mm. Pansarmalarnas skäggtömmar skadades av den sanden upplevde jag.

Har man ej bottenlevande fiskar utan bara fiskar i övre/mellersta delen av akvariet så ser jag ingen anledning att avråda dig. Den är verkligen supersnygg, glittrar lite snyggt hela tiden.

Ajdå, låter ju mindre bra!
#10 - 21 april 2010 19:38
Har svart kvarts i mitt och det är då inga problem med det.
#11 - 25 april 2010 14:59
Råda sand svart skulle jag avråda dej från att köpa, den släpper Aluminiumsilikat. Däremot så ska kvarts fungera säger dom som vet =))
Jag har själv råda i ett 720 kar med fisk död som resultat den ska bytas mot kvarts snarast. Ha de /Ulrik

Annons