Funkar denna kombination?

#1 - 12 augusti 2011 14:38
Jag funderar på att gå över till amerikanska ciklider i mitt 375 liters kar, men jag har några fiska jag vill behålla. Det är två blackghost och en elefantnosfisk, funkar det att ha dessa med amerikanska ciklider?
Tacksam för hjälp
#2 - 13 augusti 2011 19:02
någon som vet ?
#3 - 13 augusti 2011 19:07
Beror ju på vilka. Du får vara mer specifik.

Sent from my X10i using Tapatalk
#4 - 13 augusti 2011 19:10
jag vet inte redigt, men har funderat på kanske eldbuks, zebra, blå och rödciklider
#5 - 13 augusti 2011 21:21
Ok då får du fundera lite :). Titta i artregistret, där står mycket.
#6 - 14 augusti 2011 14:14
Eldbuk och blå ciklid kan funka, zebra och röd ciklid (som är afrikansk) är nog inte lika lyckat, både Black Ghost och elefantnos är nog rätt känsliga. Men som sagt, det finns en väldig massa att välja på. Nyckelhålscikliden är en av mina favoriter, se´n finns ju boliviansk fjärilsciklid, kurvciklid, och en massa andra. Om du vill ha centralamerikanska ciklider (som eldbuken t.ex), så finns även Archocentrus multispinosa, en lättodlad, vacker, och inte särskilt aggressiv art. Men det finns hur mycket som helst, och de skiljer sig mycket i storlek och beteende.
#7 - 14 augusti 2011 14:33
Problemet kan även uppstå vid matning, och speciellt Elefantnosen är överförsiktig när maten vankas. De äter ofta inte mycket annat än röda mygglarver, och dessa brukar inte bli gamla i ett kar med annan fisk.
Med de båda sorternas fisk skulle jag nog personligen fundera lite mer vilka som ska göra dem sällskap:).
#8 - 14 augusti 2011 15:56
tack för hjälpen få kolla lite efter fredligare ciklider.
Jag har inte märkt att elefantnosfisken är känslig med mat den äter det mesta utan flingfoder.
men jag har också hört att dom ska vara känsliga men jag har la haft tur med min :)

Annons