Fungerar några malawi eller tangnykan ciklider i ett 54 l? Vill göra om!

#1 - 1 april 2008 14:47
Då jag haft så mkt problem med mitt 54l akvarium (camallanus m.m) Funderar jag på att starta om det helt! Jag skulle gärna vilja ha malawi eller tangnykanciklider. finns det några av antingen malawi eller tangnykan som kan trivas i ett akvarium på 54l??

Då kommer jag att skaffa ny sand (antagligen vit eller liknande har just nu engelsk sjösten), btn bakgrund ellr ny planch (beror på plånboken:P) Och om det behövs även en ny, bättre pump (har just nu fuval fan filter 1 +). Och massor av snygga stenar till rösen m.m. Om jag andvänder något gammalt kommer det natutligtvis rengöras grundligt (kokas om det går) så det inte kommer med sjukdommar m.m från tidigare.

Skulle det fungera? alla råd/tips/tycken varmt välkommna!

MVH //Uddaveka
#2 - 1 april 2008 15:41
malawi tror jaginte skulle funka. men många tanganyika snäcklekare kan man ha i små kar på 40+ plånboksvänlig och snygg bakgrund är btn slime line. räckermed en i ditt kar skulle jag tro.
#4 - 1 april 2008 16:22
om jag skulle varit du så skulle jag skippat btn bakgrunden och köpt ett kar runt 100L istället:) går att fynda på blocket eller liknande, köpte själv ett 100L där för 150 kr:D

Tycker att alla fiskar kommer mier tillrätta i ett lite större kar trotts att vissa inte "Behöver" större än 40L.
men det är ju min åsikt.
Om du ändå vill ha kvar det så finns det ju snäcklekare som jens.A visar:)
#5 - 1 april 2008 18:12
Danneregner: Jag ska titta på btn slimeline! Tack för tippset:D

Jens.A: Den första du länkade till var superfin fast det var dom andra också! Hur många sånna ( den 1:a och kanske några av altenativ 2) skulle du rekommendera?

Axeisi: Jag skulle defenitift köpt ett större om jag hade plats. Just nu har jag 1x 40l yngel, 1x 54l sällskap( tangnykan?), 1x 100l sällskap och 1x160l sällskap.. Heslt skulle jag förstås tatt ett av dom större till detta men då det inte funkar med fiskarna i osv. så får det bli det lilla 54l i alla fall till att börja med:)
#6 - 1 april 2008 18:16
Vad tror ni om denna? Fast mer passande storlek (tror akvariummet är ungefär L60 H30).
http://www.pwss.se/product.php?productid=6036&cat=215&page=2
#7 - 1 april 2008 18:16
Skall du köra "1an"
Lamprologus ocellatus, Nkamba Bay
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115
Så bör du nog hålla dig till ett artakvarium, särskillt när det är såpass litet, de kan bli lite ettriga.
#8 - 1 april 2008 18:28
Uddaveka skrev:
Vad tror ni om denna? Fast mer passande storlek (tror akvariummet är ungefär L60 H30).

tror den e 50 hög och 35 lång. finns 50x50 tror jag. räcker med en sån så man kan ta deman sågat av till dom sista 10cm.
#9 - 1 april 2008 18:29
1;an e nog den roligatse. men 2:an mer lättlekt tror jag (och billigare). på zoomässan ligger 1:an på 80kr styck och 2:an på 50 eller något sånt
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 1 april 2008 18:36
Uddaveka skrev:

Mycket märkligt mått på bakgrunden - det finns väl ingen Slimline som är 35 cm hög?
#11 - 1 april 2008 18:42
tror den e 35 bredoch 50 hög. väldigt konstigt sktivet
#12 - 1 april 2008 18:43
Halloj Uddavecka!
Jag råkade titta i tråden här och kan inte låta bli att svara genom att länka till min tråd om Lamprologus Ocellatus, den som jag tror du menar med "1:an".

Här;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113755

Ocellatusen är både rolig, intressant och oerhört lättlekt. Titta på foton och filmer i tråden så ser du hur jag har dokumenterat händelseförloppet från det att jag tog mina åtta Ocellatusar ur mitt 960-liter Tanganyika-kar och satte dessa i ett "litet" 100-literskar.
Tråden är faktiskt skapad just för sådana här tillfällen, när någon är intresserad av en viss typ av fiskar, men inte har någon direkt erfarenhet av just dessa!
Jag har försökt att berätta och visa det mesta om hur Ocellatusarna både ser ut, beter sig och leker - med yngel och rubbet, och jag hoppas du får en OK bild och idé om dessa mycket trevliga ciklider! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 1 april 2008 18:49
tror den e 35 bredoch 50 hög. väldigt konstigt sktivet

Finns ingen med det måttet - men de kan jag ju ha delat dom.

Dock detta har ju inte med fiskar att göra.
Håller med de som tidigare har skrivit att det bara är snäckskalslekare som passar i ett så pass litet akvarium
#14 - 2 april 2008 12:40
Vilket mått på BTN slimeline bakgrund skulle passa bäst? Jag har bara haft plancher innan så detta är helt nytt för mig.

MaxB: Tack så jätte mycket för länken! Har fullt upp med att läsa igenom den:)

Jag har funderingar på om jag ska satsa på mångbandad snäcklekare eller ocellatus. Båda är ju grymt fina! Och sedan var det det här med pumpen. Fungerar den åt ett gäng tangnykanciklider? eller behöver jag uppgradera??

Behöver man någon form av algätare elr snäcka (om det finns några som skulle passa med det ph't och den storleken på karet)?

Min kranvatten är ungeför ph 7.5. Så jag tängte köpa en hålsten för att höja ph't om det blir tangnykan (som det blir förr eller senare:P). Borde det fungera bra?
#15 - 3 april 2008 17:28
Var borta på zooaffären och spande lite på firrar idag:P Såg tyvär bara ocellatus men dom jag såg var jätte trevliga:) Särskilt 1 gillade jag skarpt *vill ha*. Men innan jag bestämmer måste jag leta upp mångbandade snäcklekare och se vad jag tycker om dom:) Men filterfrågan kvarstår: Kan jag ha en Fuval fan filter 1+? ficvk med filtret med akvariumpaketet (aquael).
#16 - 4 april 2008 09:18
Jag kör Fan+1 i mina två 63 liters, och det fungerar alldeles utmärkt.
#17 - 6 april 2008 08:28
Hur många ocellatus vågar man ha i ett 54l?
#18 - 6 april 2008 11:06
2 hanar och 4 honor borde fungera. Det fungerar i varje fall fint i min multis-burk, om det är någon ledning.

Annons