Fungerar mitt filter ?

#1 - 1 februari 2008 07:18
Hur vet man om ett filter gör vad den ska ?

Kosntig fråga, men det slog mig prexis när jag satt och tänkte
på mitt ytterfilter som jag har köpt i Kina.

Det snurrar, det blåser ut vatten, och allt det där.

Men hur kan man kolla att det faktiskt fungerar med filtreringen ?

Ser väl inget akut problem, fiskar verkar må bra, leker och växer,
växterna ser bra ut.....

Men hur vet man att det fungerar....egentligen ?
#2 - 1 februari 2008 08:07
Kensa skrev:
Hur vet man om ett filter gör vad den ska ?

Kosntig fråga, men det slog mig prexis när jag satt och tänkte

på mitt ytterfilter som jag har köpt i Kina.

Det snurrar, det blåser ut vatten, och allt det där.

Men hur kan man kolla att det faktiskt fungerar med filtreringen ?

Ser väl inget akut problem, fiskar verkar må bra, leker och växer,

växterna ser bra ut.....

Men hur vet man att det fungerar....egentligen ?

Hallo!

Tja. Jag brukar tänka så här, utan tänka för jobbiga tankar :)
Filtermassan måste ha genomströmning.
Den grova filtermassan ska ligga närmast insuget, den finaste närmaste utblåset.

Om vattnet är rent och filtret kladdigt så är det ett bra filter som passar till karet :)

Vet inte om detta var för självklart?

Simma lungt!
#3 - 1 februari 2008 08:08
klart vatten = hyfsat bra mekanisk filtrering.

so far so good.....

men hur vet man att den biologiska reningen funkar hyfsat.....?
#4 - 1 februari 2008 08:22
Kensa skrev:
klart vatten = hyfsat bra mekanisk filtrering.

so far so good.....

men hur vet man att den biologiska reningen funkar hyfsat.....?

Det gör den oftast om den mekansika filtreringen fungerar. Det innebär ju att skit fastnar i filtermassan, som i sin tur bildar bakterier som i sin tur effektiviserar reningen.
Så länge du typ inte bara har pellets eller biobollar i, utan även en hel del filermatta, så tror jag absolut att den biologiska filtreringen fungerar.
Men det bästa måttet du har är ju fiskarna. De ser ju ut att trivas! Då hade jag varit ganska säker på att den biologiska filtreingen fungerar som den skall. GÖr den inte det så märks det snabbt!
Men som alltid så tar det ju ett tag att köra igång ett filter... Den mekaniska reningen börjar ju fungera direkt, medans den biologiska tar ett par månader för att komma igång..!
#5 - 1 februari 2008 08:38
Om du med den biologiska filtreringen menar kväveoxideringen så gynnas den inte av skit i filtret. Om du menar nerbrytningen av skit/dietrus/partiklar så måste det förståss finnas skit i filtret.

En enkel förklaring: Det finns två bakteriegrupper, vi kallar dem för a och b, där a bryter ner kväve och b bryter ner skit. I ett filter som är helt rent så växer a på med en fördubbling av antalet på 3 dagar, samtidigt äter den kol i form av karbonater som finns i vattnet, dessa bakterier kallas på fackspråk för autotrofa bakterier.

De andra bakterierna som vi kallar för b äter skit, för att de skall överleva så måste de ha det kol som finns uppbundet i de fasta avfallsprodukterna i akvariet. När dessa förutsättningar finns så växer de explosionsartat fort, de kan fördubbla sig på mindre än 5 timmar. Med denna tillväxt så tränger de snabbt undan a bakterierna och kväveoxideringen blir lidande. B bakterierna kallas för heterotrofa på fackspråk.

Till frågan: Du vet att ditt filter fungerar om du 3 veckor efter start har omätbara nitrithalter. Med tiden när filtretblir skitigt kan nerbrytningen skadas och amonium accumuleras. Amonium är svårmätt med hobbytester varför det är viktigt att tvätta filtret när cirkulationen avtar. Ett bra sätt att ha kvar nerbrytningen trots skitigt filter är små biobollar, där fastnar ingen skit och a bakterierna kan leva som i reservat.
MVH
Magnus
#6 - 1 februari 2008 13:47
enkel och bra jättebra förklaring Tropfrog ;)
#7 - 1 februari 2008 14:04
Hejsan..

Har också en fråga angående filter, har ett fluval ytterfilter och ett inerfilter i
mitt 240. fluvalen är på 600L/h och den andra på 700L/h det räcker vell med cirkulation i ett 240L?
Men vet inte om filtervolymen räcker! flyvalen har en filter volym på
uppskattningsvis 3.5L
Den är fylld med små biobollar, När jag öppnade den häromdagen så var den full med brunt gojjs, ska det vara så?
Mitt innerfileter har bara en liten filtermatta ca diameter på 5cm och är ungifär 14cm hög? räcker det? har nu 7 malawi i men det ska i minnst 7 till. (4-10 cm'are)
#8 - 1 februari 2008 18:00
För att komplicera Topfrogs exellenta förklaring lite...

Med tiden när många generationer av bakterie a, autotroa kväveoxiderare, har gjort sitt jobb har många av dem dött av. När de dör av blir de mat för grupp b. Om du har ett ytterfilter med ordentlig mekaniskt förrening så att inte en massa skit kommer in till biobollar , biomaterial eller liknande kommer det till slut att flytta in ett gäng av bakterie b på biobollarna iaf. Finns det mycket synligt gegg skölj av det lite lungt i akvarie vatten för att frigöra plats åt bakteriegrupp a igen.

Rent teoretiskt skulle det nog räcka med en bioboll för att sköta nitrifikationen i ditt 240L kar. Men efterssom grupp a är så dåliga ut konkurrans synvinkel och får stryk av grupp b så fort det finns minsta lilla öppning för de senare överdimensionerar vi filtren. Ytterfilter med såpass stor filtervolym som 3.5L kan gå ganska länge, månader, innan det behövs göras rent. Det bruna gojjset i sig kan komma från döda bakterier ur grupp a, bakterier ur grupp b som äter grupp a eller bakterier ur grupp b som äter lösta organiska ämnen i vattnet. Brunt gojs = filtret mår bra. För mycket brunt gojs(igenslammade biobollar, biomedia som är som bruna klumpar) = grupp a bakterierna kanske har för lite plats att bo på.

Efterssom du har ett ytterfilter tänk mer på innerfiltret som ett extra mekaniskt filter. De gör du ren varje gång du byter vatten och tar då bort en massa skit som annars skulle förkortat livslängden på det mekaniska filtermediat(vadd, skumm och dyl) i ytterfiltret.
mvh Mattias

Annons