Fungerande Malawi biotop?

#1 - 16 november 2008 14:42
[FONT=&quot]Kan dessa firrar fungera tillsammans i ett 220 liters akvarium? :confused:
[/FONT]
[FONT=&quot]Pseudotropheus saulosi
Cynotilapia afra
Metriaclima callainos
Labidochromis sp. "hongi"[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Bör det kompletteras med någon art?[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
#2 - 16 november 2008 14:51
Jag tycker att det blir bättre med färre arter och istället fler av varje. En bra tumregel tycker jag är att ha max en art per 100 liter vatten. Hongin brukar kunna bli rejält aggressiv så den tycker jag bör ha lite mer plats.
#3 - 16 november 2008 15:03
Okej, tack för svaret. I så fall tar jag nog och skippar Hongin. Så jag bör då alltså hålla mig till två arter i karet?

Vilka två rekommenderar du i så fall?
#4 - 16 november 2008 16:55
Mahonki skrev:
Okej, tack för svaret. I så fall tar jag nog och skippar Hongin. Så jag bör då alltså hålla mig till två arter i karet?

Vilka två rekommenderar du i så fall?

Jag skulle ta ca 8st av varje art och dessa skulle jag ta Pseudotropheus saulosi
Cynotilapia afra
#5 - 16 november 2008 17:23
Tack för tipsen. Ska fundera vidare på om jag ska ha en Malawi biotop...
#6 - 16 november 2008 18:19
Jag funderar bara om Saulosi och Afra inte kommer att ryka ihop, då dom är rätt lika. Kanske någon av ovan nämnda arter, med en enfärgad eller en med horisontala ränder skulle gå bättre?
#7 - 16 november 2008 18:24
HenrikV skrev:
Jag funderar bara om Saulosi och Afra inte kommer att ryka ihop, då dom är rätt lika. Kanske någon av ovan nämnda arter, med en enfärgad eller en med horisontala ränder skulle gå bättre?

Saulosi honor gula, hanar blå och svart.Cynotilapia beroende på art hanar ränder och vissa honor ljusblå
#8 - 16 november 2008 18:54
Saulosi honor gula, hanar blå och svart.Cynotilapia beroende på art hanar ränder och vissa honor ljusblå

Mina odominanta Cynotilapia afra "Jalo" är mörkblå med svarta ränder. Honorna likaså.
#9 - 16 november 2008 19:12
HenrikV skrev:
Mina odominanta Cynotilapia afra "Jalo" är mörkblå med svarta ränder. Honorna likaså.

Som sagt beronde på art

Annons