Funderingar runt vattensköldpaddor...

#1 - 10 maj 2003 12:44
Hej!
Hur länge lever "rödörade vattensköldpaddor"? Har fått blandade bud hittills...
Vattensköldpaddor ska tydligen leva i 15 - 25 år enligt olika Zoo'n... men gäller det alla arter? Jag som hade fått för mig att de rödörade sköldpaddorna levde mycket längre (runt 70 år)

Min kompis har två stycken, en liten och en stor (lika gamla). Man antar ju att den lilla är hane och den stora hona. Den stora verkar "försöka äta upp" den lilla... är det här någon parnings grej?
Vad kan det annars bero på?
MVH
//Anna Karin
Blue
#2 - 10 maj 2003 13:12
Hade rödörade skölpaddor förut, dom brukakde jaga varandra och så innan dom gjorde barn. Som du säger så är hanen ganska mycket mindre än honan. Har oxå hört att dom blir ganska gamla, som en människa ungefär...

Om man inte frågar får man inget veta...
#3 - 10 maj 2003 19:25
min kompis säger att det aldrig blivit några barn... men det kanske beror på att de vill ha speciella förhållanden då hmm...

Kan honan skada hanen när hon beter sig så där? Hon beter sig ganska brutalt mot honom, biter osv...
Blue
#4 - 10 maj 2003 19:32
mina sköldpaddor la en massa ägg, men sen måste man ta hand om äggen på rätt sätt för att det ska bli några sköldpaddor av det.

om det är trångt så att han inte kan komma undan så kan honan nog skada honom, om det är det hon är ute efter. om hon verkligen är ute efter att skada honom kanske det vore bäst att sära på dom?

Om man inte frågar får man inget veta...
#5 - 11 maj 2003 16:12
jo det låter ju logiskt, men jag gav tipset till min kompis och hon sa att de inte trivdes åtskilda... har tydligen levt tillsammans sen de var riktigt små... men jag vet inte om de kan fästa sig vid varandra så. De bildar väl inte par direkt?
#6 - 11 maj 2003 16:26
Innan man försöker få ungar efter sköldpaddor ska man tänka efter både en och två ggr. Det finns redan massor av sköldpaddor runt om i landet som söker nytt hem för ägarna tröttnar snabbt och djuren lever väldigt länge.

*Nilla* -simma lugnt!

Annons